Direct E-Mail: 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0 29/07/2018 Direct E-Mail: 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Advertisements

Wat is interactieve marketing?
Van social media naar social CRM Social media audit Strategie Implementatie Plan.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Marketing Werkgroep 6.
Social Media Audit.
MARKETING-COMMUNICATIE
Marketingplanning en strategie
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Commercieel beleid en recht
Detailhandelsmarketing
Visie & Strategie.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 2. Terugblik  Wat is er tijdens de eerste bijeenkomst besproken?  Wat is ondernemerschap?  Wat hebben jullie geleerd?  Is het gelukt met.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Een goed product maken is niet genoeg …
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Indeling van hoofdstuk 2
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Direct les 5 C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
Direct 3. De DM-cyclus 23/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct Juridische aspecten
Direct les 5 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct 5. Juridische aspecten
Direct 2. De DM-cyclus 07/08/2018 Direct 2. De DM-cyclus Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct 3. Direct Marketing Media
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Direct 3. Direct Marketing Media
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Direct 1. Marketing /08/2018 Direct 1. Marketing 2.0.
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Direct Uitwerken concept DEM
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Direct Juridische aspecten
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Les 2: Van productie tot verkoop
MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin.
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Direct E-Mail: 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0 29/07/2018 Direct E-Mail: 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0

Programma van vandaag Geschiedenis Begrippen Jullie bedrijf 29/07/2018 Programma van vandaag Geschiedenis Begrippen Jullie bedrijf Eerste delen marketingcommunicatieplan

29/07/2018 Lesdoelen Studenten kennen het begrip marketing en kennen in grote lijnen de geschiedenis Studenten hebben een bedrijf en product/dienst gekozen Studenten kennen de missie/visie/bestaansreden van het gekozen bedrijf

Om mee te beginnen http://blog.hublished.com/7-bloggers-to-350000000-fans-the-harry-potter-theme-park-content-marketing/ http://www.youtube.com/watch?v=NeXMxuNNlE8 (so real its scary)

Bron: http://www. brabantbekijken Bron: http://www.brabantbekijken.nl/2013/07/oude-reclames-in-de-aanbieding.html geraadpleegd d.d. 16-08-2013

Wat is marketing? Honderden definities van marketing. Waaronder 29/07/2018 Wat is marketing? Honderden definities van marketing. Waaronder ‘een sociaal en managementproces waardoor individuen en groepen krijgen wat ze nodig hebben en willen door het creëren en met elkaar uitwisselen van producten en waarde’ (Kotler, Armstrond, Wong & Saunders, 2008) Verkopen: zien kwijt te raken wat er op de plank ligt Marketing: ervoor zorgen dat de juiste dingen op de plank liggen

29/07/2018 Van product … ‘ Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black’ Henry Ford (Wikipedia, geraadpleegd d.d. 10-08-2013) Tot 1930: Producten zo goed en goedkoop mogelijk produceren, de klant komt vanzelf (sellersmarket) Vanaf 1930: Productieoverschot, de producent moet de klant opzoeken: reclame. WO2: behoefte aan goederen, na 1950 weer productieoverschot -> reclame, marketing

… naar markt benoem de markt van deze reclame: 29/07/2018 … naar markt benoem de markt van deze reclame: http://www.youtube.com/watch?v=K3IftP_KG0Q

Marketing 1.0 (1960 – 2000) 9

Marketing 2.0 (vanaf 2000) Zender en Ontvanger Ontvanger en Zender Interactie

29/07/2018 Direct Marketing 2.0 Direct Marketing = Direct Marketing is een vorm van marketing met een specifieke toepassing van marketingtechnieken en -instrumenten, die is gericht op het creëren en onderhouden van structurele directe relaties tussen aanbieders en afnemers. Grote doorbraak = met de komst van IT: de opkomst van digitale direct marketing Specifieke software Direct response media (WWW, e-mail, pda’s, Blackberry, iPhone, iPad, Android, tablets)

29/07/2018 Begrippen Prospect = mogelijk nieuwe klant (iemand die voldoet aan het klantprofiel, iemand die interesse heeft, kan al één order hebben geplaatst, nog geen klant) Suspect = een onbekende klant (wel een mogelijke klant, maar iemand die nog geen interesse heeft getoond) Massamedia= radio, tv, billboards, kranten Marktsegmentatie = het opdelen van de markt in kleinere beheersbare deelmarkten

29/07/2018 En PMC = ? CRM = ?

29/07/2018 En nu: Van product naar markt naar de klant: wie heeft het voor het zeggen?

Opdrachten In drietallen: Zoek per onderwerp een voorbeeld van: 29/07/2018 Opdrachten In drietallen: Zoek per onderwerp een voorbeeld van: - massa marketing - direct marketing - online marketing

Jullie bedrijf en het product/de dienst Inventarisatie gekozen bedrijven en producten/diensten

Motto van jullie bedrijf “Onder een motto ("beweegreden", afgeleid van het werkwoord movere, bewegen) of kenspreuk wordt een korte tekst verstaan, die de bedoeling van iets weergeeft.” bron: Wikipedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/Motto (20-10-2012) Motto van Coca Cola: ‘Beat Pepsi!’

Wat is het motto van jullie bedrijf? Hulpvragen: Als je jullie bedrijf moet verkopen en je hebt maar één regel/zin om het bedrijf aan te prijzen: wat zeg/schrijf je dan? Is er een missie: vat dat eens samen in een korte zin. Waartoe is jullie bedrijf op aard? (waarom bestaat het bedrijf?)

Sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen (SWOT) Waar is het bedrijf sterk in? Wat zou beter kunnen? Min. twee en max. vier sterke en zwakke punten Welke kansen liggen er? En welke bedreigingen? Min. twee en max. vier kansen en vier bedreigingen

SWOT Sterktes – Kansen (welke sterktes maken kansen nog groter), Sterktes – Bedreigingen (welke sterktes kunnen helpen bedreigingen te weerstaan), Zwaktes – Kansen (welke zwaktes werken kansen tegen), Zwaktes – Bedreigingen (welke zwaktes maken bedreigingen groter)

Strengths Weaknesses Opportunities Threats SWOT Strengths Weaknesses Opportunities Threats

Jullie gekozen product/dienst Waarom heb je voor dit product of deze dienst gekozen? Wat willen jullie met dit product of deze dienst bereiken? En wie willen jullie bereiken?

Opzet marketingcommunicatieplan Algemene inleiding (algemene beschrijving bedrijf, ontstaan, doel/visie/missie/motto, producten/diensten, doelgroepen, aantal medewerkers, plaats) Analyse van het bedrijf: SWOT + conclusie(s) Doelgroepen Doelen van de campagne en de boodschap Creatief concept Inzet middelen (DEM) (doelgroepmiddelenmatrix, planning, budget) En voor ons extra: juridische onderbouwing

Planning marketingcommunicatieplan Week 1: 1. Algemene inleiding en 2. Analyse van het bedrijf: SWOT + conclusie(s) Week 2: 3. Doelgroepen en 4. Doelen van de campagne en de boodschap Week 3: 5. Creatief concept Week 4: 6. Inzet middelen en 7. juridische onderbouwing Week 5: marketingcommunicatieplan af (go, met feedback) Week 6: feedback verwerken en definitief inleveren Week 7: Cijfer plan

Huiswerk volgende les Bestuderen: Reader hoofdstuk 3 Het tweedefasemarketing proces en hoofdstuk 5 Verschillende niveaus van communicatieplannen Doen: Beschrijf het bedrijf (algemene beschrijving), maak de SWOT van het bedrijf (af), beschrijf het product/dienst en geef aan wie je wilt bereiken (doelgroepen)