Direct Juridische aspecten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Privacywetgeving - toegang tot het schooldossier
Advertisements

Wat is het? Hoe gebruik je het? Wat biedt het?
Introductie: privacywet
Toepassing van de privacywet en andere reglementering bij het gebruik van adresinformatie Katleen Janssen ICRI – K.U.Leuven.
1  Stagevoorlichting Stage 2 Personen:  SLC 2-de jaar INF/TI:  Stage/afstudeercoördinator INF/TI: A. van Raamt  kamer K.1.07 tst  (
Schade-expertisebureaus en de Wet bescherming persoonsgegevens
Impact van EU-regels op aanbieders betaaldiensten Simon Lelieveldt.
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
Het zakelijk spamverbod
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
Testdata Management Ketentest
Holly Cheung, Mellissa Geustskens, Cindy de Gilder en Cleo Graaf klas Groen.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Nieuwe regels, nieuwe plichten De tweede nationale marketing conferentie 10 september 2003 Christiaan Alberdingk Thijm.
The LAW VBI9A4.
Mr. Anton Ekker zomerborrel AdLantic 5 juni 2012.
INTERNET het communicatie-instrument voorbij marketing.
Docent: S. Allaoui Consumentenrecht.
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Waarom nieuwe privacy richtlijnen?
Spam & Social media Thomas van Essen Gastcollege Utrecht 7 oktober 2014.
Toezicht en Handhaving
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
De Bouwplaats-ID, een goed idee?
Veiligheid of privacy Door: Pieter van Empel & Bayron van den Boomen.
Persoonsgegevens en de Wbp
1 marketing vanaf 1 okt 2009.
26 augustus Dialoogmarketing. Kader. Ontwikkelingen. Kansen voor uitgevers. Frans Reichardt Holy Cow! Direct Communications.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Database: Lust en Last? 26 augustus 2009 Over marketingmogelijkheden en privacyaspecten na 1 oktober
Database: lust en last? Over marketingmogelijkheden en privacyaspecten na 1 oktober 2009 Wetgeving (spamverbod) en handhaving OPTA Ronald van den Broek.
Wachtwoord veranderen Data lekken Privacyreglement Beveiliging Toestemming Privacy Je wordt gebeld … Moeilijk doen Bewerkersovereenkomst Privé.
Een datalek, wat nu?! De Wet bescherming persoonsgegevens,
1Het begint met een idee DE BEWERKERSOVEREENKOMST: NUT EN NOODZAAK.
Gij zult openbaren: privacy en de open overheid
Meld plicht Datalekken
Datacenter versus Cloud
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Privacy binnen de Drechtsteden
Privacy binnen de Drechtsteden
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Maarten Peeters 6Handel
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Juridische aspecten van een webshop
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct 5. Juridische aspecten
Direct 1. Marketing /08/2018 Direct 1. Marketing 2.0.
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Direct Uitwerken concept DEM
Direct Juridische aspecten
PRIVACY CONGRES KNRB 20 januari 2018 mr. Arthur van der Hoeff
Online Marketing voor het MBO
Een website. Wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken
Presentatie ‘Privacy & CRM’
Privacy en Leerplicht/RMC
Mr. I.W. van Osch 360|Advocaten
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Na vanavond: weet u wat de GDPR inhoudt; weet u wat de GDPR betekent voor uw vereniging en voor uzelf; kunt u aan de slag met het dataregister en.
Consumenten-gedrag Mondige consument
Privacy en Leerplicht/RMC
Opstarten van de webshop juridische aspecten
Wet op de privacy.
Algemene verordening Gegevensbescherming AVG
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Marketing in sociale media
Transcript van de presentatie:

Direct E-Mail: 10. Juridische aspecten 29/07/2018 Direct E-Mail: 10. Juridische aspecten Semester 1, blok 1, 2013-2014

Programma van vandaag Wie is Arnoud Engelfriet? 29/07/2018 Programma van vandaag Wie is Arnoud Engelfriet? Twee juridische aspecten: Databases Media De Code e-mail Oefenen met ‘juridische zaken’

29/07/2018 Lesdoel Studenten kennen de belangrijkste juridische aspecten rond direct e-mail en kunnen deze kennis toepassen in hun campagne.

http://www.youtube.com/watch?v=iUTz6OdNReg

29/07/2018 https://www.acm.nl/nl/ Consumentenautoriteit + Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) + Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA)  bundeling in een nieuwe toezichthouder: de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Missie ACM: De Autoriteit Consument & Markt bevordert kansen en keuzes voor bedrijven en consumenten.

Wie is Arnoud Engelfriet? 29/07/2018 Wie is Arnoud Engelfriet? Zie de site: http://www.iusmentis.com Het boek: De wet op internet (editie 2010) Hieruit twee hoofdstukken: 4 en 13, opgenomen in de reader

Juridisch aspect 1: databases 29/07/2018 Juridisch aspect 1: databases De Wet Bescherming persoonsgegevens (WBP) http://wetten.overheid.nl/BWBR0011468/geldigheidsdatum_14-12-2011 Begrippen*: Verantwoordelijke, bewerker, betrokkene, derde, ontvanger Informatieplicht, Recht van verzet Meldingsplicht: het College Bescherming Persoonsgegevens (http://cbpweb.nl) Kijk ook eens op: http://www.mijnprivacy.nl

29/07/2018 Begrippen* Verantwoordelijke: stelt doel en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vast. Bewerker: verwerkt persoonsgegevens voor de Verantwoordelijke zónder aan zijn rechtstreeks gezag te zijn ontworpen (een callcenter, computerservicebureau voor data-entry); mag alleen dat bewerken wat Verantwoordelijke en Bewerker in contract hebben vastgelegd. Betrokkene: de klant, prospect, suspect, abonnee, etc. Derde: de derde (via een derde te verkrijgen) Ontvanger: degene die de informatie ontvangt

Juridisch aspect 2: media & regels 29/07/2018 Juridisch aspect 2: media & regels Artikel 11.7 Telecommunicatiewet Opt-in / Opt-out Toezicht: ACM (Autoriteit Consument & Markt www.acm.nl ) Zelfregulering: SRC (http://www.reclamecode.nl) De code reclame via e-mail Wie en wat is DDMA? (http://www.ddma.nl) … Wie en wat is Thuiswinkel? (http://www.thuiswinkel.org)

Wat is DDMA? Dutch Dialogue Marketing Association “DDMA is de branchevereniging voor dialoog-marketing en omvat alle vormen van directe communicatie; van social marketing tot direct mail. DDMA biedt deskundige en praktische kennis over datadriven marketing. Als service aan onze leden (opdrachtgevers & dienstverleners), als gesprekspartner van Den Haag en Brussel en als promotor van kwaliteit in de sector.” bron: e-mailnieuwsbrief DDMA geraadpleegd d.d. 11-12-2012

Artikel 11.7 Opt-in Opt-out Geeft de ontvanger vooraf toestemming om via e-mail benaderd te worden (meestal door formulier in te vullen met naam en e-mailadres) Confirmed opt-in: toestemming wordt eerst geverifieerd Actieve toestemming Opt-out Geeft de ontvanger niet vooraf toestemming, maar krijgt bij ontvangst van die ongevraagde e-mail de mogelijkheid om uit te schrijven. ‘Passieve’ toestemming Spam

Artikel 11.7 Commerciële / ideële / charitatieve berichten via e-mail 29/07/2018 Artikel 11.7 Commerciële / ideële / charitatieve berichten via e-mail Toestemming voor ongevraagde communicatie

Artikel 11.7 Als er geen klantrelatie is… Actieve handeling om voorafgaand toestemming te krijgen. Recht van verzet (kosteloos en eenvoudig) aanbieden bij iedere communicatie. Als er wel een klantrelatie is… Bij het verkrijgen van het e-mailadres aangeven wat er met dat adres gebeurt. Er hoeft geen ‘expliciete permissie’ te zijn zolang de ongevraagde communicatie ‘eigen’ en ‘soortgelijk’ is. Recht van verzet (kosteloos en eenvoudig) bij iedere communicatie aanbieden.

Code verspreiding reclame via e-mail Nieuwe code per 1 januari 2012 (vervangt die uit 2004; door nieuwe technieken nieuwe code nodig). Reclame via e-mail is: het per e-mail aanprijzen van goederen, diensten of denkbeelden, alsmede het vragen van diensten. (Bron: https://www.reclamecode.nl/nrc/pagina.asp?paginaID=267)

Code verspreiding reclame via e-mail Geen aparte codes B2C en B2B Eisen aan toestemming: actieve handeling bij prospects / duidelijk en vooraf informeren bij bestaande klanten; niet wegstoppen in algemene voorwaarden (dat mocht eerst nog wel).

Code verspreiding reclame via e-mail Eisen aan informatie over doel van verzamelen e-mailadressen: Bestandseigenaren zijn verplicht op de plek waar het e-mailadres wordt gevraagd, duidelijk te maken dat het gebruikt zal worden voor reclamedoeleinden en/of derden-verstrekking.

Overtreden van de code ACM geeft boetes als het om spam gaat (11.7). College Bescherming Persoonsgegevens kan boete geven als persoonsgegevens zonder toestemming gebruikt worden. Code is ‘zelfregulerend’. Reclame Code Commissie ‘beveelt aan’ (iets niet meer te doen).

Geen boete, maar… http://www.checksrc.nl/check

Tell a friend system… Kijk eens naar: 29/07/2018 Tell a friend system… Kijk eens naar: http://blog.iusmentis.com/2008/12/08/tell-a-friend-systemen-onder-voorwaarden-legaal/ http://www.cbpweb.nl/Pages/pb_20081203_tell_a_friend.aspx 21

Opdracht: Hoe zit het bij de HAN? Je hebt je ingeschreven voor een cursus bij de HAN. Wat gebeurt er met je gegevens?  privacyreglement… Zoek na op de site van de HAN…

* Verplichte velden: wat gebeurt er mee?

Social media https://www.reclamecode.nl/nrc/pagina.asp?paginaID=289 &deel=2

Verder aan de slag met jullie campagne 29/07/2018 Verder aan de slag met jullie campagne Let op de juridische aspecten! 25