Direct E-Mail: 10. Juridische aspecten 29/07/2018 Direct E-Mail: 10. Juridische aspecten Semester 1, blok 1, 2013-2014
Programma van vandaag Wie is Arnoud Engelfriet? 29/07/2018 Programma van vandaag Wie is Arnoud Engelfriet? Twee juridische aspecten: Databases Media De Code e-mail Oefenen met ‘juridische zaken’
29/07/2018 Lesdoel Studenten kennen de belangrijkste juridische aspecten rond direct e-mail en kunnen deze kennis toepassen in hun campagne.
http://www.youtube.com/watch?v=iUTz6OdNReg
29/07/2018 https://www.acm.nl/nl/ Consumentenautoriteit + Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) + Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) bundeling in een nieuwe toezichthouder: de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Missie ACM: De Autoriteit Consument & Markt bevordert kansen en keuzes voor bedrijven en consumenten.
Wie is Arnoud Engelfriet? 29/07/2018 Wie is Arnoud Engelfriet? Zie de site: http://www.iusmentis.com Het boek: De wet op internet (editie 2010) Hieruit twee hoofdstukken: 4 en 13, opgenomen in de reader
Juridisch aspect 1: databases 29/07/2018 Juridisch aspect 1: databases De Wet Bescherming persoonsgegevens (WBP) http://wetten.overheid.nl/BWBR0011468/geldigheidsdatum_14-12-2011 Begrippen*: Verantwoordelijke, bewerker, betrokkene, derde, ontvanger Informatieplicht, Recht van verzet Meldingsplicht: het College Bescherming Persoonsgegevens (http://cbpweb.nl) Kijk ook eens op: http://www.mijnprivacy.nl
29/07/2018 Begrippen* Verantwoordelijke: stelt doel en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vast. Bewerker: verwerkt persoonsgegevens voor de Verantwoordelijke zónder aan zijn rechtstreeks gezag te zijn ontworpen (een callcenter, computerservicebureau voor data-entry); mag alleen dat bewerken wat Verantwoordelijke en Bewerker in contract hebben vastgelegd. Betrokkene: de klant, prospect, suspect, abonnee, etc. Derde: de derde (via een derde te verkrijgen) Ontvanger: degene die de informatie ontvangt
Juridisch aspect 2: media & regels 29/07/2018 Juridisch aspect 2: media & regels Artikel 11.7 Telecommunicatiewet Opt-in / Opt-out Toezicht: ACM (Autoriteit Consument & Markt www.acm.nl ) Zelfregulering: SRC (http://www.reclamecode.nl) De code reclame via e-mail Wie en wat is DDMA? (http://www.ddma.nl) … Wie en wat is Thuiswinkel? (http://www.thuiswinkel.org)
Wat is DDMA? Dutch Dialogue Marketing Association “DDMA is de branchevereniging voor dialoog-marketing en omvat alle vormen van directe communicatie; van social marketing tot direct mail. DDMA biedt deskundige en praktische kennis over datadriven marketing. Als service aan onze leden (opdrachtgevers & dienstverleners), als gesprekspartner van Den Haag en Brussel en als promotor van kwaliteit in de sector.” bron: e-mailnieuwsbrief DDMA geraadpleegd d.d. 11-12-2012
Artikel 11.7 Opt-in Opt-out Geeft de ontvanger vooraf toestemming om via e-mail benaderd te worden (meestal door formulier in te vullen met naam en e-mailadres) Confirmed opt-in: toestemming wordt eerst geverifieerd Actieve toestemming Opt-out Geeft de ontvanger niet vooraf toestemming, maar krijgt bij ontvangst van die ongevraagde e-mail de mogelijkheid om uit te schrijven. ‘Passieve’ toestemming Spam
Artikel 11.7 Commerciële / ideële / charitatieve berichten via e-mail 29/07/2018 Artikel 11.7 Commerciële / ideële / charitatieve berichten via e-mail Toestemming voor ongevraagde communicatie
Artikel 11.7 Als er geen klantrelatie is… Actieve handeling om voorafgaand toestemming te krijgen. Recht van verzet (kosteloos en eenvoudig) aanbieden bij iedere communicatie. Als er wel een klantrelatie is… Bij het verkrijgen van het e-mailadres aangeven wat er met dat adres gebeurt. Er hoeft geen ‘expliciete permissie’ te zijn zolang de ongevraagde communicatie ‘eigen’ en ‘soortgelijk’ is. Recht van verzet (kosteloos en eenvoudig) bij iedere communicatie aanbieden.
Code verspreiding reclame via e-mail Nieuwe code per 1 januari 2012 (vervangt die uit 2004; door nieuwe technieken nieuwe code nodig). Reclame via e-mail is: het per e-mail aanprijzen van goederen, diensten of denkbeelden, alsmede het vragen van diensten. (Bron: https://www.reclamecode.nl/nrc/pagina.asp?paginaID=267)
Code verspreiding reclame via e-mail Geen aparte codes B2C en B2B Eisen aan toestemming: actieve handeling bij prospects / duidelijk en vooraf informeren bij bestaande klanten; niet wegstoppen in algemene voorwaarden (dat mocht eerst nog wel).
Code verspreiding reclame via e-mail Eisen aan informatie over doel van verzamelen e-mailadressen: Bestandseigenaren zijn verplicht op de plek waar het e-mailadres wordt gevraagd, duidelijk te maken dat het gebruikt zal worden voor reclamedoeleinden en/of derden-verstrekking.
Overtreden van de code ACM geeft boetes als het om spam gaat (11.7). College Bescherming Persoonsgegevens kan boete geven als persoonsgegevens zonder toestemming gebruikt worden. Code is ‘zelfregulerend’. Reclame Code Commissie ‘beveelt aan’ (iets niet meer te doen).
Geen boete, maar… http://www.checksrc.nl/check
Tell a friend system… Kijk eens naar: 29/07/2018 Tell a friend system… Kijk eens naar: http://blog.iusmentis.com/2008/12/08/tell-a-friend-systemen-onder-voorwaarden-legaal/ http://www.cbpweb.nl/Pages/pb_20081203_tell_a_friend.aspx 21
Opdracht: Hoe zit het bij de HAN? Je hebt je ingeschreven voor een cursus bij de HAN. Wat gebeurt er met je gegevens? privacyreglement… Zoek na op de site van de HAN…
* Verplichte velden: wat gebeurt er mee?
Social media https://www.reclamecode.nl/nrc/pagina.asp?paginaID=289 &deel=2
Verder aan de slag met jullie campagne 29/07/2018 Verder aan de slag met jullie campagne Let op de juridische aspecten! 25