Marjan Vermeulen 9 oktober 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Advertisements

1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Goede samenwerking: vrijwilligers en beroepskrachten
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Hogescholen in Dialoog
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Masterjaar Startbijeenkomst dr. Harry Daemen prof.dr. Paul Frissen
VAN EEN LEERTEAM KOMT EEN LEERTEAM !!
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Vernieuwend vakmanschap
ELO Informatie Communicatie Administratie Multimedia
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Presentatie Bijeenkomst 3
Wie zijn wij? 25 jaar docent Voortgezet Speciaal Onderwijs Schakelklas
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Sociaal Ondernemerschap college 4
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Noordhoff Uitgevers werkt voor de docent 1 Gebruikers van MW h/v in gesprek met auteurs Welkom.
Praktijkervaring en reflectie
Naar een duurzaam HRM beleid
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
Chemie tussen context en concept Hoe bereiden we studenten voor op vernieuwing ?
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Een krachtige leeromgeving… Omdat we geneigd zijn te blijven doen wat we altijd al deden en omdat we fouten maken het liefst vermijden en ‘het weten’ fijner.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Mondzorg - persoonsgericht
Platform Opleider2025 Samenwerking tussen BVMBO en Katapult (voorheen Platform Betatechniek – publiekprivaatsamenwerken). De cursief gedrukte woorden doen.
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
De potentie van het puberbrein
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Passend onderwijs.
Aantekeningen maken en navertellen
Module 6; didactisch handelen
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Visieontwikkeling Les
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
WELKOM bij de workshop van team Economie & Ondernemen (E&O)
Constructivisme Piaget en Vygotsky
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Social media voor statenleden/politici
E health, Domotica en E-learning
Ook wij als Wijkracht!?.
Focus op de vraag –en nog even niet op het antwoord-
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Kritiek geven en krijgen
Jullie opdracht Bereid in groep een presentatie voor van 5 minuten rond de onderzoeksstrategie waarin je jou verdiepte Inhoud Wat houdt de strategie.
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

Marjan Vermeulen 9 oktober 2017 Expansief leren Marjan Vermeulen 9 oktober 2017

Even voorstellen …….. Marjan Vermeulen Bijzonder hoogleraar ‘docent professionalisering’, gefinancierd door KPC Groep. Werkzaam bij het Welten-instituut van de OU als opleidingsdirecteur van de master Onderwijswetenschappen en als onderzoeker. Professionalisering in vele vormen

Programma workshop 13:40 voorstellen en introductie 13:45 opdracht: kern van leren 13:55 gezamenlijke bespreking opdracht; plaatsing op as verbeteren vernieuwen 14:05 opdracht voorbeeld expansief leren in het werk 14.20 uitleg beïnvloedende factoren verbeteren vernieuwen 14:30 einde Marjan Vermeulen 9 oktober 2017

Opdracht: wat is volgens u de kern van leren? Neem voor jezelf even een minuut om de volgende vraag te beantwoorden: Wat is voor mij de kern van leren? En welke betekenis heeft leren voor mij? Vertel in het kort uw buur wat volgens u de kern is van leren en welke betekenis leren voor u in uw werk heeft. - Help elkaar dat helder te krijgen door middel van vragen en schrijf het antwoord in steekwoorden op een post-it. Wissel na enkele minuten (komt een centraal signaal) Marjan Vermeulen 9 oktober 2017

Bespreking De kern van leren wie? Exploitatie/ routine Exploratie/ Leren hoe je leert Nieuwe kennis opdoen Expansief leren Handelingen steeds beter uitvoeren Exploitatie/ routine Exploratie/ vernieuwing Nieuwe strategieën formuleren Nieuwe concepten ontwikkelen Experimenteren Marjan Vermeulen 9 oktober 2017

ambidextrie = tweehandigheid exploitatie verbeteren exploratie vernieuwen Marjan Vermeulen 9 oktober 2017

Exploitatie en exploratie Exploitatie-routine-verbeteren Exploratie-innovatie-vernieuwen Ontstaan Gepland - doelgericht Gegroeid - emergent Organisatie Lineair Complex Sturing Hiërarchie Top-down Expert > toepasser Multi-level Gelijkwaardigheid Relaties Hechte relaties Diversiteit in relaties Leerprocessen Identificatie Transformatie Opbrengst Verbetering Vernieuwing Marjan Vermeulen 9 oktober 2017

Geef een voorbeeld van expansief leren in je werk? Bespreek de voorbeelden in viertallen Waarom is dit voorbeeld expansief? Wie zijn er allemaal betrokken bij dit leerproces? Welke condities zijn er voor nodig? Ondersteunende faciliteiten, hrd beleid, ect ?? Zijn er behalve expansief leren ook nog andere leerprocessen gaande? Hoe past dit in de activiteiten theorie Marjan Vermeulen 9 oktober 2017

Origineel (Engeström) en vertaling

Leren altijd een combinatie van … Vitale ruimte Behaviorisme Cognitivisme Constructivisme Sociaal constructivisme, Connectivisme, PLG Sociaal constructivisme, connectivisme, (CoP) Marjan Vermeulen 9 oktober 2017

Vragen? Mail ze naar m.vermeulen@kpcgroep.nl BEDANKT Vragen? Mail ze naar m.vermeulen@kpcgroep.nl Marjan Vermeulen 9 oktober 2017