Les 2 voor 14 oktober 2017 DE CONTROVERSE.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verhoudingen tussen joden en christenen in de eerste eeuw
Advertisements

29 sept Zoetermeer. de vorige keer: twee ontmoetingen tussen Paulus en Jakobus beschreven in de Galaten-brief: 1)drie jaar na zijn roeping (1:19)
Dopen.
Het Christendom.
Het Christendom Paragraaf 8.
Hoe balanceert u op Gods weegschaal? U zou verbaasd kunnen staan!
Maar zo hebt u Christus niet leren kennen! Efeziërs
Mijn antwoord op Gods zegeningen! Sabbat 4 oktober 2014 “U bent een uitverkoren geslacht, een koninkrijk van priesters, een heilige natie, een volk dat.
23 oktober 2015 Katwijk Paulus in 'Handelingen'. terugblik: Drie avonden over Handelingen 15 1.vers 1-17 aanleiding van- en bijdragen tijdens de vergadering;
Er zijn twee leiders in de Grote Strijd. Een van hen moeten wij volgen. Als wij Jezus volgen, worden wij “strijdmakkers”. Wij vechten samen aan de winnende.
Les 10 voor 5 maart Paulus zette in zijn brieven de scene van de Grote Strijd uiteen:
Les 9 voor 27 februari Veel veldslagen van de Grote Strijd vonden plaats gedurende de geboorte van de Christelijke Kerk. De eerste Christenen moesten.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 14 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
14 februari 2016 Urk. 1Korinthe 1 1 Paulus, een geroepen apostel van Christus Jezus door de wil van God, en Sostenes, de broeder, Paulus, geroepene, afgevaardigde.
Brief aan de Galaten -15- Het apostelschap van Paulus (Paulus versus Petrus 1:10-2:21)
Brief aan de Galaten -8- Paulus en de anderen. Damascus – (na roeping) Arabië - tijd onbekend Damascus – 3 jaar Jeruzalem - 15 dagen Syrië en Cilicië.
Brief aan de Galaten -6- Hoe ging het?. Vervolgens….na 3 jaar in Jeruzalem Kefas verslag doen, 15 dagen daar. Handelingen 9:26-28 Galaten 1:18.
Geen hindernissen. Christendom 2016: een van de grote wereldreligies, 2.4 miljard mensen, ca. 32% van de wereldbevolking Startte als een Joodse sekte.
Prekenserie discipelschap 2.0 Hoe worden we door de bijbel gevormd tot discipel?
PAULUS’ GEZAG EN EVANGELIE
DE WEG TOT HET GELOOF Les 7 voor 12 augustus 2017.
De Geest en een Heilig Leven
Brief aan de Galaten -23- belofte – geloof - zonen.
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
DE EENHEID VAN HET GELOOF
VRIJHEID IN CHRISTUS Les 11 voor 9 september 2017.
Jakobus (1).
GELOOF IN HET OUDE TESTAMENT
Gehoorzaam zijn als een dienaar
PAULUS’ PASTORALE OPROEP
Romeinen (1) WELKOM.
GERECHTVAARDIGD DOOR HET GELOOF ALLEEN
    Christelijke vrijheid samen God willen dienen in de gemeente
ROEMEN IN HET KRUIS Les 14 voor 30 september 2017.
Wat doen we? Joh 11:
de brief aan de Romeinen
DE APOSTEL PAULUS IN ROME
GERECHTVAARDIGD DOOR GELOOF
HET GELOOF VAN ABRAHAM Les 5 voor 4 november 2017.
Les 6 voor 11 november 2017 ADAM EN JEZUS.
DE UITVERKORENEN Les 11 voor 16 december 2017.
Les 2 Jouw keus of Gods keus?
ZONDE OVERWINNEN Les 7 voor 18 november 2017.
CHRISTELIJK LEVEN Les 13 voor 30 december, 2017.
DE ROL VAN RENTMEESTERSCHAP Les 10 voor 10 maart 2018.
Les 2 vir 14 Oktober 2017 DIE STRYD.
ONTVLUCHT DE WERELDSE GEWOONTES
ARREST IN JERUZALEM Les 11 voor 15 september 2018.
HET CONCILIE VAN JERUZALEM
WANNEER ER CONFLICTEN ONTSTAAN
DEEPER LIFE DECEMBER RETREAT
DE BEDIENING VAN PETRUS
DE SLEUTEL TOT EENHEID Les 4 voor 27 oktober 2018.
PAULUS Z´N EERSTE ZENDINGSREIS
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
“OPDAT ZIJ ALLEN ÉÉN ZULLEN ZIJN”
U ZULT MIJN GETUIGEN ZIJN
Laatste oordeel Gaan alle niet-christenen verloren? Ben jij behouden?
EENHEID IN GELOOF Les 8 voor 24 november 2018.
De brief aan de gemeente van Thyatira (Op. 2:18-29)
KERKORGANISATIE EN EENHEID
Liturgische gebeden Beamteam aanwijzingen: GK2017
EENHEID EN GEBROKEN RELATIES
Hete hangijzers Conflicthantering in de gemeente van Antiochië
Avondmaalsformulier Gemeente van onze Heer Jezus Christus, We zijn hier bij elkaar gekomen om het Avondmaal te vieren. Onze Heer heeft deze maaltijd ingesteld.
§2.3 De opkomst van het christendom
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
de brief aan de Galaten (3)
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
Transcript van de presentatie:

Les 2 voor 14 oktober 2017 DE CONTROVERSE

CONFLICT OVER HET VERBOND HET OUDE VERBOND Geweldige beloftes: Een beter leven in ruil voor gehoorzaamheid. "Mijn verordeningen en Mijn bepalingen moet u in acht nemen. De mens die ze houdt, zal erdoor leven. Ik ben de HEERE." (Leviticus 18:5) HET NIEUWE VERBOND Betere beloftes: Verlossing door het geloof alleen door het bloed van Jezus. “Veel meer dan zullen wij, nu wij gerechtvaardigd zijn door Zijn bloed, door Hem behouden worden van de toorn.” (Rom. 5: 9) Het Oude Verbond werd uitgedrukt in zegeningen of vervloekingen wanneer de wet werd waargenomen of niet. Dit was zo vanwege de hardheid van hun harten (Markus 10: 5), maar ze verkregen alleen redding door hun geloof in het Lam van God, die voor hen zou sterven.

Welke van die wetten moeten we als gelovigen houden? Waarom? CONFLICT OVER DE WET Joodse christenen wilden dat de heidense christenen de wet zouden houden, die door Mozes was doorgegeven (en de traditie van de Farizeeën). God verordineerde verschillende soorten wetten in het Oude Testament: Bijvoorbeeld: de Tien Geboden. Morele wetgeving Bijvoorbeeld: dierenoffers. Ceremoniële wetgeving Bijvoorbeeld: Wijzig de grenzen van velden niet. Burgerlijk Recht Bijvoorbeeld: Quarantaine. Gezondheidswet Bijvoorbeeld: : Het overblijfsel op de velden overlaten voor de armen. Verscheidene wetten Welke van die wetten moeten we als gelovigen houden? Waarom?

CONFLICT OVER REDDING De Farizeeën dachten redding niet kon worden verkregen zonder de wet strikt te houden. "En enigen die uit Judea gekomen waren, leerden de broeders: ‘Als u niet besneden wordt volgens het gebruik van Mozes, kunt u niet zalig worden.'" (Handelingen 15:1) In Romeinen wilde Paulus duidelijk maken dat redding een gratis geschenk is wat God geeft aan degenen die in Jezus’ zoenoffer geloven. Paulus leerde dat we niet gered kunnen worden door de Tien Geboden te houden, maar we moeten ze wel als een eeuwige morele wet onderhouden.

HET OPLOSSEN VAN CONFLICTEN Het conflict over het houden van de Joodse wet en traditie zou de kerk kunnen hebben vernietigd, maar dankzij de Heilige Geest werd het op een prachtige manier opgelost. De Farizeeërs zetten hun standpunt uiteen over hoe de heidenen de wetten van het Oude Testament zouden moeten houden. Paulus en Barnabas – ondersteund door Petrus – brachten verslag uit over de bekering van de heidenen tot het Evangelie en verdedigden dat zij hen geen joodse lasten zouden moeten opleggen. Er werden een aantal gesprekken gevoerd tijdens de vergadering en ze kwamen tot een conclusie die voor iedereen gunstig was. Hoewel de Joodse gelovigen hun regels en tradities niet aan de heidenen zouden opleggen, wilde de raad ervoor zorgen dat de heidenen geen dingen zouden doen die beschouwd konden worden als aanstotend gevend voor de Joden die met hen in Jezus waren verenigd.

“De raad die deze zaak had beslist, was samengesteld uit apostelen en leraren die in het stichten van Joodse en heidense gemeenten een belangrijk aandeel hadden gehad, met gekozen afgevaardigden uit verschillende plaatsen. De oudsten uit Jeruzalem en afgevaardigden uit Antiochië waren aanwezig en de invloedrijkste gemeenten waren ver­tegenwoordigd. De raad handelde in overeenstemming met de ingevingen van een verlicht oordeel en met de waardigheid van een door God gestichte gemeente. Als resultaat van hun beraadslagingen zagen allen dat God Zelf het geschilpunt uit de weg had geruimd door de Heilige Geest op de heidenen uit te storten. En zij waren zich ervan bewust dat het hun plicht was de leiding van Gods Geest te volgen.” E.G. White. (Handelingen der Apostelen (voorheen: Van Jeruzalem tot Rome), hoofdstuk. 19, p. 196)

OPKOMENDE CONFLICTEN VERMIJDEN Ondanks de conclusie van de vergadering van Jeruzalem, bleven sommige leraren volhouden en grote problemen in sommige kerken veroorzaken. Paul bestreed die bewegingen in Galatië en Rome, hen lerende om die dwalingen te weerstaan.

Laten we de inspiratie van de Heilige Geest zoeken, zodat Hij ons kan helpen om persoonlijke meningen te vermijden die niet fundamenteel zijn voor onze redding. Alleen door Hem kunnen we stevig staan en zeker zijn van de fundamentele Bijbelse overtuigingen.