Sturen op resultaat in Jeugd en Wmo Voorstellen + ambtelijke werkgroep Ontwikkeltafel Sociaal Domein Fryslân, 4 oktober 2017
Vandaag Introductie: waarom, wat en hoe sturen op resultaat Ervaringen van jeugd- en wmo aanbieders met outcome-indicatoren De Stellingwerven (alleen in de ochtend) GGZ Friesland Reik PAUZE Rondetafelgesprek in kleine groepen over uw ervaringen: o Wat verstaat u onder uitval, doelrealisatie en cliënttevredenheid? o Hoe meten en hoe benutten? Afsluiting en Vervolg
Waarom sturen op resultaten? Ontwikkeling 2018: cliëntvraag centraal, u bent aan zet! Gemeenten willen zich niet bemoeien met het ‘hoe’, maar willen wel weten ‘wat’ er is bereikt: sturen op resultaten Relatie tussen aanbieders en gemeenten: continu verbeteren van de kwaliteit van dienstverlening en samenwerking We vragen aan u om te laten zien wat er is bereikt: Niet aan de hand van pxq, maar Zijn de cliënten goed geholpen? Doelen bereikt? Verder zonder hulp?
Wat: meet, spreek, verbetercyclus Meten Gegevens verzamelen en inzichtelijk maken voor gemeenten en aanbieders Spreken In ontwikkeltafels en met contractmanagement Verbeteren Leren, vergelijken en verbeteren Meten Spreken Verbeteren De cijfers spreken nooit voor zich! In gesprek met aanbieder en gemeenten = Resultaatdialoog
Hoe: uitkomsten van zorg centraal Aan de hand van output (aantallen cliënten in zorg) en outcome (bv. cliënttevredenheid) gegevens Ontwikkeltafels in 2018 Belangrijk: Cijfers op zichzelf zeggen niet alles Gegevens leveren gesprek op in de eigen organisatie, met SDF en in de regio Zo weinig mogelijk extra administratieve lasten
Aanbieders Jeugd en Wmo Portal Thrusted third party Output en outcome Friese gemeenten Aanbieders Jeugd en Wmo Geanonimiseerde gegevens, zoals uitval en start/stopberichten Outcome-indicatoren: doelrealisatie en cliënt-tevredenheid Berichtenverkeer Jeugd en Wmo Portal Thrusted third party Data vanuit wijk- en gebiedsteams en andere verwijzers TTP heeft contact en overeenkomst met u voor aanlevering SDF Voor gesprekken met aanbieders en gemeenten
Drie outcome-indicatoren Inzicht in uitkomsten van de geleverde zorg aan de hand van (landelijke) outcome-indicatoren: Uitval Doelrealisatie Cliënttevredenheid Vragen voor straks: Wat verstaat u hier precies onder? Hoe meet u dit bij uw cliënten? En hoe gebruikt u deze gegevens in uw organisatie? Gemeenten wijsheid niet in pacht, dus met u in gesprek over hoe we dit gaan invullen. Deze input wordt gebruikt voor de nieuwe werkgroep Outcome-indicatoren
Vervolg Start werkgroep Outcome-indicatoren met aanbieders + gemeenten Interesse? Meld je dan aan bij Marieke van den Heuvel (SDF), met opdracht voorstel voor 2018: eerste groep aanbieders start in de pilot 2019: alle aanbieders doen mee Volgende ontwikkeltafel: december Met pilot eventuele aanpassingen – in 2019 doet iedereen mee.