Kennis delen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

L&B in het MBO.
Differentiëren naar leerwegen
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Werkveldtraining 26 september 2013
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Presentatie introductie BGL
Inleiding Regionale Stuurgroep
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Inleiding Landelijk platform
Op naar…
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
CE / IBL Slb Jaar 1, les 2 (1.4).
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Van, voor én door het onderwijs.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Ouderavond 3e klas schooljaar
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Het jaar van de waarheid!
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Het jaar van de waarheid!. Agenda › Grip op de herziening: implementatievraagstukken › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling › Wat kun je.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
. Ouderavond 3 e klas schooljaar Programma VMBO Introductieperiode Examen Zak/Slaagregeling Na het VMBO Met de mentoren de klas in.
Assessorentraining 3 Hannah Wielenga april 2016.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Welkom op het Maurick College
Studieloopbaanbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Hannah Wielenga februari 2017
Examinering Leerjaar 3 Werkveldbijeenkomst PW oktober 2017
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Kennis delen.
Bunnik,
Kennis delen.
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Welkom op het Maurick College
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Kiezen voor keuzedelen
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Persoonlijk Leiderschap
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Doel : maken van een keuze wat betreft de keuzedelen
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Portfolio, Logboek en Casus
Van receptuur naar referentie
Studiemiddag doorstroom MBO-HBO
INFOAVOND HAVO 4.
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
Groepsopdracht Vakblad maken voor de doktersassistent
Transcript van de presentatie:

Kennis delen

Keuzedeel voorbereiding hbo Oktober 2017

Doel van dit keuzedeel De student Doorloopt een keuzeproces om te komen tot een gefundeerde en gemotiveerde keuze Ervaart hoe het is om te studeren in het hbo door met andere mbo studenten samen te werken in een projectgroep aan een casus Reflecteert op zijn capaciteiten, motieven en loopbaanoriëntatie De essentie van het keuzedeel is competentie-ontwikkeling van de toekomstige hbo student en NIET het wegwerken van deficiënties.

Aan de slag

Vier werkprocessen

Examinering van het keuzedeel D1-K1: Treft voorbereidingen voor het volgen van een hbo-opleiding Examenvorm Portfolio (incl. CGI) W1: Oriënteert zich op hbo-opleidingen en –beroepen Verslag hbo-vervolgstudie (motivatiebrief) W2: Zoekt, selecteert en analyseert informatie t.b.v. een (studie)opdracht Uitwerking studieopdracht W3: Werkt samen in projectgroepen Feedback op het samenwerken + reflectie W4: Reflecteert op gedrag en resultaten Reflectieverslag + CGI Op basis van de werkprocessen is gekozen voor de examenvorm portfolio-examen inclusief criteriumgericht interview. In het schema hierboven staan de producten die de student in zijn portfolio moet opnemen. In de examenopdracht vindt de student een uitgebreide beschrijving van deze examenopdrachten die leiden tot de producten. Tevens vindt hij informatie over: de (eind)beoordeling: er is gekozen voor een driepuntsschaal: onvoldoende – voldoende – goed de beoordelingscriteria: geformuleerd op basis van rubrics de cesuur: beoordeling vindt plaats per werkproces  

Oriëntatie op hbo en beroepen Uitgangspunten: De student heeft al of nog niet een keuze gemaakt voor doorstuderen aan het hbo. Dat is de reden dat hij/zij dit keuzedeel volgt. Het deelnemen aan open dagen, het kiezen van de juiste sector binnen het hbo, zijn zaken die in het reguliere curriculum van het mbo geprogrammeerd worden in het kader van LOB-activiteiten. Werkproces 1 borduurt voort op het specifieker oriënteren op een opleiding binnen het hbo. De beginnend beroepsbeoefenaar oriënteert zich op beroepen waarvoor een hbo-niveau vereist is. Hij vormt zich een beeld van deze beroepen en de bijbehorende beroepsperspectieven. Hij kijkt welke opleidingen in aanmerking komen om te gaan volgen. Hij gaat na wat de verschillen tussen de mbo-opleiding en hbo-opleiding zijn: enerzijds op het gebied van de verwachtingen t.a.v. kennis, vaardigheden en gedrag, anderzijds gericht op de verschillende loopbaanperspectieven. Hij onderneemt verschillende activiteiten (zoals gesprekken voeren, informeren naar instroomeisen en voorlichtingsbijeenkomsten volgen) om te achterhalen of een hbo-opleiding en beroep bij hem past en voor hem haalbaar is.   Resultaat Op basis van de oriëntatie kan de beginnend beroepsbeoefenaar een gefundeerde keuze maken voor een mogelijke vervolgstap in zijn (school)loopbaan. Gedrag - Toont interesse in het hbo-beroepenveld en in hbo-opleidingen: zet zich in om informatie te verzamelen. - Maakt een duidelijke beslissing over een mogelijke vervolgstap in zijn (school)loopbaan, toont vertrouwen en verantwoordelijkheid voor zijn eigen keuze. De onderliggende competenties zijn: Beslissen en activiteiten initiëren, Leren.

De casus als middel Inhoud WP2 en 3 Casus om hbo competenties te oefenen: sectorcasus specifieke mbo-hbo casus groepswerkstuk gericht op de voorgenomen hbo studie Mits deze voldoen aan de examineringseisen De casus is het middel om de student, samen met zijn medestudenten, aan de hbo competenties te laten werken. Dat betekent ook dat de doicent daar een andere rol bij speelt dan het traditionele docentschap (Zie profielschets) De projectgroep besluit dat naast de generieke sectorcasussen ook specifiekere doorstroomcasussen mogelijk zijn mits aan de voorwaarden voldaan wordt: Onderzoekskader 2017, waarbij voldaan wordt aan de portretten m.b.t. de uitvoering van het onderwijs uit het Onderzoekskader mbo 2017 (versie 10 oktober 2016) hoofdstuk 3 Waarderingskader Examinering uniform op basis van het vastgestelde format regio Zuid (portfolio, rubric), rekening houdend met het Onderzoekskader 2017 Hoofdstuk 4 Conform Handleiding sectorontwikkelgroepen keuzedeel K0125 Voorbereiding hbo 21062016 Verplichting om de casus te delen met de andere partners in regio Zuid

Examinering van het keuzedeel Op basis van de werkprocessen is gekozen voor de examenvorm portfolio-examen inclusief criteriumgericht interview. In het schema hierboven staan de producten die de student in zijn portfolio moet opnemen. In de examenopdracht vindt de student een uitgebreide beschrijving van deze examenopdrachten die leiden tot de producten. Tevens vindt hij informatie over: de (eind)beoordeling: er is gekozen voor een driepuntsschaal: onvoldoende – voldoende – goed de beoordelingscriteria: geformuleerd op basis van rubrics de cesuur: beoordeling vindt plaats per werkproces  

Examinering van het keuzedeel Op basis van de werkprocessen is gekozen voor de examenvorm portfolio-examen inclusief criteriumgericht interview. In het schema hierboven staan de producten die de student in zijn portfolio moet opnemen. In de examenopdracht vindt de student een uitgebreide beschrijving van deze examenopdrachten die leiden tot de producten. Tevens vindt hij informatie over: de (eind)beoordeling: er is gekozen voor een driepuntsschaal: onvoldoende – voldoende – goed de beoordelingscriteria: geformuleerd op basis van rubrics de cesuur: beoordeling vindt plaats per werkproces  

Examinering van het keuzedeel D1-K1: Treft voorbereidingen voor het volgen van een hbo-opleiding Examenvorm Portfolio (incl. CGI) W1: Oriënteert zich op hbo-opleidingen en –beroepen Verslag hbo-vervolgstudie (motivatiebrief) W2: Zoekt, selecteert en analyseert informatie t.b.v. een (studie)opdracht Uitwerking studieopdracht W3: Werkt samen in projectgroepen Feedback op het samenwerken + reflectie W4: Reflecteert op gedrag en resultaten Reflectieverslag + CGI Op basis van de werkprocessen is gekozen voor de examenvorm portfolio-examen inclusief criteriumgericht interview. In het schema hierboven staan de producten die de student in zijn portfolio moet opnemen. In de examenopdracht vindt de student een uitgebreide beschrijving van deze examenopdrachten die leiden tot de producten. Tevens vindt hij informatie over: de (eind)beoordeling: er is gekozen voor een driepuntsschaal: onvoldoende – voldoende – goed de beoordelingscriteria: geformuleerd op basis van rubrics de cesuur: beoordeling vindt plaats per werkproces  

Examinering van het keuzedeel Op basis van de werkprocessen is gekozen voor de examenvorm portfolio-examen inclusief criteriumgericht interview. In het schema hierboven staan de producten die de student in zijn portfolio moet opnemen. In de examenopdracht vindt de student een uitgebreide beschrijving van deze examenopdrachten die leiden tot de producten. Tevens vindt hij informatie over: de (eind)beoordeling: er is gekozen voor een driepuntsschaal: onvoldoende – voldoende – goed de beoordelingscriteria: geformuleerd op basis van rubrics de cesuur: beoordeling vindt plaats per werkproces  

Examinering van het keuzedeel Beoordeling op basis van rubrics (werkproces 4 – verslag) Op basis van de werkprocessen is gekozen voor de examenvorm portfolio-examen inclusief criteriumgericht interview. In het schema hierboven staan de producten die de student in zijn portfolio moet opnemen. In de examenopdracht vindt de student een uitgebreide beschrijving van deze examenopdrachten die leiden tot de producten. Tevens vindt hij informatie over: de (eind)beoordeling: er is gekozen voor een driepuntsschaal: onvoldoende – voldoende – goed de beoordelingscriteria: geformuleerd op basis van rubrics de cesuur: beoordeling vindt plaats per werkproces  

Examinering van het keuzedeel Beoordeling op basis van rubrics (werkproces 4 – cgi) Op basis van de werkprocessen is gekozen voor de examenvorm portfolio-examen inclusief criteriumgericht interview. In het schema hierboven staan de producten die de student in zijn portfolio moet opnemen. In de examenopdracht vindt de student een uitgebreide beschrijving van deze examenopdrachten die leiden tot de producten. Tevens vindt hij informatie over: de (eind)beoordeling: er is gekozen voor een driepuntsschaal: onvoldoende – voldoende – goed de beoordelingscriteria: geformuleerd op basis van rubrics de cesuur: beoordeling vindt plaats per werkproces  

Examinering van het keuzedeel Driepuntschaal O – V – G Op basis van de werkprocessen is gekozen voor de examenvorm portfolio-examen inclusief criteriumgericht interview. In het schema hierboven staan de producten die de student in zijn portfolio moet opnemen. In de examenopdracht vindt de student een uitgebreide beschrijving van deze examenopdrachten die leiden tot de producten. Tevens vindt hij informatie over: de (eind)beoordeling: er is gekozen voor een driepuntsschaal: onvoldoende – voldoende – goed de beoordelingscriteria: geformuleerd op basis van rubrics de cesuur: beoordeling vindt plaats per werkproces  

Examinering van het keuzedeel Wat is jullie (eerste) indruk van deze manier van examineren van het keuzedeel voorbereiding hbo? In hoeverre zijn de examenvormen aansprekend? Wat vinden jullie van de verantwoording? In hoeverre vinden jullie de examenproducten bruikbaar? Welke tips hebben jullie voor ons t.a.v. de examenvormen portfolio en CGI? Wat neem je zelf mee? Op basis van de werkprocessen is gekozen voor de examenvorm portfolio-examen inclusief criteriumgericht interview. In het schema hierboven staan de producten die de student in zijn portfolio moet opnemen. In de examenopdracht vindt de student een uitgebreide beschrijving van deze examenopdrachten die leiden tot de producten. Tevens vindt hij informatie over: de (eind)beoordeling: er is gekozen voor een driepuntsschaal: onvoldoende – voldoende – goed de beoordelingscriteria: geformuleerd op basis van rubrics de cesuur: beoordeling vindt plaats per werkproces  

Vooruitkijken

Aan de slag #Hoedan Examinering (geborgd en verantwoord i.s.m. ESS (ovb). Examencommissies hebben feedback gegeven. Examendocumenten (en andere materialen) zijn vrij beschikbaar. Graag feedback op het gebruik van de documenten. Uitvoeringsaspecten: Organisatie Middelen Samenwerken