Lotgenoten Bijeenkomst 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Advertisements

Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Collectief portfolio groep 3
Effectieve instructie
Presentatie Bijeenkomst 3
Project “Horizon Verbreden”
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Briant College Cursus formuleren h1 Correct formuleren.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
De geheimen van het bos Thema Groep 5/6 Pinguïns.
Door Ricardo. Uitleg Deze presentatie gaat over het bouwen van een brug. Het vereist de volgende eisen: 1 Goed teamwerk 2 Een stille hand 3 Een goede.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN. BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben.
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
Lotgenoten Bijeenkomst 6.
Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar
Module 3 Het leven gaat door …
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
Communicatie 5e les.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Aantekeningen maken en navertellen
In 7 dagen Genesis 2:1 "Zo werden de hemel en de aarde gemaakt, en alle prachtige dingen die daarbij horen. Op de zevende dag was God klaar met zijn werk.”
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
ADL, les 2 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Instructie geven en uitvoeren
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Week 1, les 5.
Puntentelling Teams Geschat
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 9.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 11.
Didactische structuren
Lotgenoten Bijeenkomst 15.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Parkinson Lotgenoten Training
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Gesprekstechnieken Les 6.
Lotgenoten Bijeenkomst 8.
Parkinson Lotgenoten Training
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Omgaan met verschillen
Cursus Interne auditor
gesprekstechnieken Les 2
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Les 5: Verbale communicatie
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
Les 6: non-verbale communicatie
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Lotgenoten Bijeenkomst 2

Welkom! Welkom! Welkom!

Oh, ja! Vorm groepjes van 3-4 personen Wat herinner je je van de vorige bijeenkomst? Wat herinner je je van het thema? Het lot bepaalt wie rapporteert.

Uitwisselen van informatie Zijn er ontwikkelingen in het verloop van je ziekte? Wat ging er goed de afgelopen periode en wat ging er minder. Wat is het leukste dat je de afgelopen periode hebt gedaan/beleefd. En hoe ben je omgegaan met mogelijke minder positieve ervaringen.

Tips en adviezen Wat heb je meegemaakt waar de andere deelnemers wellicht hun voordeel mee kunnen doen. Adviezen ten aanzien van de ziekte. Tips om met de ziekte om te gaan. Iets wat je gelezen hebt of op tv hebt gezien. Tips voor uitjes die geschikt zijn. Mooie films, muziek, (luister-)boek, tentoonstellingen, enz.

Pauze opdracht We drinken koffie in de hal. Oefen daarbij in het stellen van ‘open’ vragen. Dat zijn vragen die beginnen met: Wat wie waar waarom en hoe

Communicatie Er zijn vele vormen van communicatie. Vandaag hebben we het over mondelingen communicatie. Bij communicatie is er altijd een zender en een ontvanger. Maar wat de zender (de spreker) uitzendt, wordt door de ontvanger (de toehoorder) niet altijd goed ontvangen.

Filter Informatie wordt door ons brein gefilterd filter Geheugen Zintuiglijke informatie Informatie wordt door ons brein gefilterd

Filter Om ons werkgeheugen niet te overbelasten wordt informatie gefilterd. Dat filteren gebeurt door: Generaliseren (categoriaal ordenen) Weglating Vervorming Dat kan tot vervelende miscommunicatie leiden.

Voorkomen Hoe kun je dergelijke miscommunicatie voorkomen? Dat kan niet! Hoe kun je miscommunicatie beperken? Door te checken, door vragen te stellen. Klopt het dat……… Begrijp ik het goed dat……….. Wat bedoel je precies met……. enzovoorts

Oefening Om te ervaren dat het verschil maakt als je de boodschap even checkt hebben we een oefening bedacht. De oefening gaat in groepjes van 4, waarbij er steeds 2 de oefening uitvoeren en 2 observeren. We wisselen daarna van rol, zodat iedereen aan de beurt komt.

Deel 1 van de oefening De twee personen (A en B) die de oefening uitvoeren krijgen ieder een identieke set Duplo-blokken. Persoon A en B gaan met de rug naar elkaar zitten. Persoon A maakt van de blokken een bouwsel. Je hoeft niet alle blokken te gebruiken. Persoon B mag dat bouwsel niet zien! Daarna geeft persoon A uitleg aan persoon B hoe het bouwsel na te bouwen. Let op! B mag géén vragen stellen en A. De communicatie is éénrichtingsverkeer van A naar B. De observanten kijken toe en noteren waar het fout gaat. Nu zijn persoon C en D aan de beurt. Zij herhalen de opdracht. Natuurlijk maakt C nu een ander bouwsel. A en B observeren nu.

Oefening deel 2 Persoon A en B zijn weer aan de beurt. Nu maakt persoon B een bouwsel en ontvangt A instructies hoe het na te bouwen. Maar nu mag persoon A vragen stellen. Bijvoorbeeld “bedoel je de lange of de korte zijde?” of: “klopt het dat het een mannetje is?”. Stel dus vragen! C en D observeren weer en noteren wat er nu fout of juist goed gaat. Daarna wisselen we weer van rol en C en D aan de beurt en observeren A en B.

Terugblik Als je strakjes thuiskomt vraagt je partner/ huisgenoot/ buurvrouw/ goede kennis: “hoe was het op die lotgenoten bijeenkomst? Wat heb je daar nu aan gehad?” Wat is dan je antwoord?

Aandacht, concentratie en Vooruitblik De volgende bijeenkomst herhalen we onderwerpen uit: Aandacht, concentratie en schakelen

Tot de volgende keer ! Maandag 9 oktober Jan de Groot Henk Torreman