Lotgenoten Bijeenkomst 2
Welkom! Welkom! Welkom!
Oh, ja! Vorm groepjes van 3-4 personen Wat herinner je je van de vorige bijeenkomst? Wat herinner je je van het thema? Het lot bepaalt wie rapporteert.
Uitwisselen van informatie Zijn er ontwikkelingen in het verloop van je ziekte? Wat ging er goed de afgelopen periode en wat ging er minder. Wat is het leukste dat je de afgelopen periode hebt gedaan/beleefd. En hoe ben je omgegaan met mogelijke minder positieve ervaringen.
Tips en adviezen Wat heb je meegemaakt waar de andere deelnemers wellicht hun voordeel mee kunnen doen. Adviezen ten aanzien van de ziekte. Tips om met de ziekte om te gaan. Iets wat je gelezen hebt of op tv hebt gezien. Tips voor uitjes die geschikt zijn. Mooie films, muziek, (luister-)boek, tentoonstellingen, enz.
Pauze opdracht We drinken koffie in de hal. Oefen daarbij in het stellen van ‘open’ vragen. Dat zijn vragen die beginnen met: Wat wie waar waarom en hoe
Communicatie Er zijn vele vormen van communicatie. Vandaag hebben we het over mondelingen communicatie. Bij communicatie is er altijd een zender en een ontvanger. Maar wat de zender (de spreker) uitzendt, wordt door de ontvanger (de toehoorder) niet altijd goed ontvangen.
Filter Informatie wordt door ons brein gefilterd filter Geheugen Zintuiglijke informatie Informatie wordt door ons brein gefilterd
Filter Om ons werkgeheugen niet te overbelasten wordt informatie gefilterd. Dat filteren gebeurt door: Generaliseren (categoriaal ordenen) Weglating Vervorming Dat kan tot vervelende miscommunicatie leiden.
Voorkomen Hoe kun je dergelijke miscommunicatie voorkomen? Dat kan niet! Hoe kun je miscommunicatie beperken? Door te checken, door vragen te stellen. Klopt het dat……… Begrijp ik het goed dat……….. Wat bedoel je precies met……. enzovoorts
Oefening Om te ervaren dat het verschil maakt als je de boodschap even checkt hebben we een oefening bedacht. De oefening gaat in groepjes van 4, waarbij er steeds 2 de oefening uitvoeren en 2 observeren. We wisselen daarna van rol, zodat iedereen aan de beurt komt.
Deel 1 van de oefening De twee personen (A en B) die de oefening uitvoeren krijgen ieder een identieke set Duplo-blokken. Persoon A en B gaan met de rug naar elkaar zitten. Persoon A maakt van de blokken een bouwsel. Je hoeft niet alle blokken te gebruiken. Persoon B mag dat bouwsel niet zien! Daarna geeft persoon A uitleg aan persoon B hoe het bouwsel na te bouwen. Let op! B mag géén vragen stellen en A. De communicatie is éénrichtingsverkeer van A naar B. De observanten kijken toe en noteren waar het fout gaat. Nu zijn persoon C en D aan de beurt. Zij herhalen de opdracht. Natuurlijk maakt C nu een ander bouwsel. A en B observeren nu.
Oefening deel 2 Persoon A en B zijn weer aan de beurt. Nu maakt persoon B een bouwsel en ontvangt A instructies hoe het na te bouwen. Maar nu mag persoon A vragen stellen. Bijvoorbeeld “bedoel je de lange of de korte zijde?” of: “klopt het dat het een mannetje is?”. Stel dus vragen! C en D observeren weer en noteren wat er nu fout of juist goed gaat. Daarna wisselen we weer van rol en C en D aan de beurt en observeren A en B.
Terugblik Als je strakjes thuiskomt vraagt je partner/ huisgenoot/ buurvrouw/ goede kennis: “hoe was het op die lotgenoten bijeenkomst? Wat heb je daar nu aan gehad?” Wat is dan je antwoord?
Aandacht, concentratie en Vooruitblik De volgende bijeenkomst herhalen we onderwerpen uit: Aandacht, concentratie en schakelen
Tot de volgende keer ! Maandag 9 oktober Jan de Groot Henk Torreman