Onderwijzen door leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Werken naar onderwijsbehoeften
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gepersonaliseerd leren
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Presentatie productvoorstellen
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Actualisering basiselement Veiligheidscultuur
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Wat is effectieve nascholing
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Het opleidingsprofiel:
Ervaringen Implementatie in Nederland
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop ‘visieversneller’
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Professioneel kapitaal LA 3 Thema 3 Docenten, docententeams en schoolorganisaties in onderwijsvernieuwingen.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Najaar 2012 Hockey: het is ‘net’werken Strategie KNHB 2020.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Hoe leren professionals?
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Loopbaancompetenties
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
Begeleiding bij Werkplekleren
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Innovatie in het onderwijs
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Van zorgen voor naar zorgen dat…
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Van Eiland naar wijland
Heb jij ballen voor scrummen?
Team charter Instrument.
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
Transcript van de presentatie:

Onderwijzen door leren Jacqueline Molenaar 29 november 2016

Quiz Ja of Nee Welk BEGRIP zoeken we? Welkom Quiz Ja of Nee Welk BEGRIP zoeken we?

JA

NEE

JA

NEE

JA of NEE?

JA of NEE?

JA of NEE?

……….?

Inhoud Professionaliseren? Doelstelling project Resultaten project Opzet project Ruimte voor vragen

Professionaliseren? Professional ↔ Productie (van Lat. profiteor (openlijk verklaren/tot je beroep maken)→hedendaagse betekenis: speciaal soort beroep met hoge status (Weggeman e.a) Productie → vaststaand, voorgeschreven Professional → kenmerken (Weggeman, 1997, 2007): - specifieke competenties (BIO, inspectie) - nieuwe kennis en handelen (professionaliseren) - relatief autonoom - professionele ruimte - gekwalificeerde beroepsgroep (opleiding e.d.) - geen protocol (niet regelgeleid als bij productie)

Professionalisering Streven hogere onderwijsopbrengsten → professionalisering Instrumenteel ↔ Normatief Instrumenteel: gangbare manier → leraar is onderdeel(instrument) van een systeem waarin tot op zekere hoogte objectief omschreven wordt wat ‘het beste’ onderwijs is. Normatief: aanvulling → leraar maakt elke dag/uur/keer keuzes, om tot ‘het beste’ onderwijs te komen, op basis van zijn praktische kennis, gegrond in persoonlijke waarden, ervaringen en persoonlijke overtuigingen.

(Morele) doel goed onderwijs Kwalificatie, Socialisatie → aanpassing aan bestaande orde ↕ Persoonsvorming → ontwikkelen van onafhankelijkheid t.o.v. de bestaande orde. (Biesta, 2010) Discussie over wat goed onderwijs is, komt hiermee op hoger niveau. Wat vraagt dat van leraren? Meer dan alleen overbrengen van kennis en vaardigheden over regels en gebruiken in de maatschappij → bewustwording.

Professionaliteit - totaal Instrumenteel-technische professionaliteit: modus 1 : kennen van het ‘systeem’ door de leraar en het oefenen van bijbehorende vaardigheden: canons, protocollen en richtlijnen → leraar is uitvoerder van dit systeem modus 2: professional die functioneert in relatieve autonomie en een relatief vrije ruimte: vakkennis, strategieën, (interventies op) lesopbouw, leerarrangementen, klassenmanagement, communicatietechnieken (leraar-leerling- en leerlingleerlinginteracties),vakdidactische strategieën en evaluatie-,begeleidings- en beoordelingsinstrumenten. → leraar beschikt over instrumentarium Modus 3: aanvulling: → leraar zelf is bepalende factor in het toekennen van betekenis en impact aan het ‘systeem’.

Verhogen van professionaliteit Modus 1 + 2 + 3: Professionalisering: - voortdurend realiseren dat iedere situatie opnieuw vraagt de afweging te maken ‘het goede’ te doen (in het ‘gesprek’) - voortdurende concretisering, gedeelde visie op wat ‘het goede leren’ is (binnen GJI) - aanleren van nieuwe kennis en vaardigheden - inzichten ‘eigen maken’ - ruimte voor reflectie op de toepassing in praktijk, op de dieper gelegen overtuigingen, waarden en principes van hen die hierin aangesproken worden - omstandigheden daartoe uitnodigen

Doel dit project? Door ruimte voor Reflectie op de Toepassing in de praktijk en het Creëren van de omstandigheden in 4 sessies komen tot een onderwijsteam dat zich proactief opstelt, dat een lerende organisatie vormt en pedagogisch, vakinhoudelijk en didactisch optimaal bekwaam is. (Onderwijsraad, 2013).

Uitgangspunten AL DOENDE, VAN ELKAAR EN DESKUNDIGEN LEREN EN ZO OPTIMAAL BEKWAAM WORDEN 4 teamdagen, 2 feestjes en tussentijdse acties passend bij de thema’s van de teamdagen

Concrete resultaten Alle teamleden hebben een POP gemaakt (i.s.m. OIS) Onderwijsgevenden zijn ingeschreven in Registerleraar Alle teamleden hebben een actueel Bekwaamheidsdossier. Team heeft een nieuw opleidingsplan met expliciet opgenomen professionalisering tijdens teamdagen, in de vorm van geïnitieerde kennisdeling en co-creatie, in de vorm van informeel leren, waarbij alle teamleden wisselende Critical Friends hebben. Team heeft een instrument waarmee het de eigen ontwikkeling als lerende organisatie tenminste eens per jaar in beeld brengt, evalueert, bijstelt en actualiseert, waarbij de lerende organisatie inspeelt op onderlinge kennisdeling van docenten.

KICK OFF Presentatie project en invulling eerste teamdag: voorbereiding gebeurt door teamleden i.s.m. OIS/IB

TEAMDAG 1 10 jan 2017 - SWOTANALYSE LERARENCOMPETENTIES  - VERZAMELING BEST PRACTICES - VORMEN VAN DOCENT PROFESSIONALISERING WORDEN GEKOZEN - DOELEN WORDEN GESTELD

TEAMDAG 2 9 mrt 2017 AAN DE SLAG MET DOELEN EN PROFESSIONALISERINGSVORM (6 dbu) SAMEN MET CRITICAL FRIEND VOORBEREIDING 2e TEAMDAG LEERWINSTEN EN PROFESSIONALISERINGSVRAGEN WORDEN AANGELEVERD EN GEPRESENTEERD DOOR TEAM

FEESTJE april 2017? POP OPSTELLEN CRITICAL FRIENDS INSCHAKELEN VOOR SPEEDDATES PITCHES (TIJDENS MIDDAGOVERDRACHTEN?)

Teamdag 3: 20 apr 2017? TIJD VOOR EIGEN PROFESSIONALISERING N.A.V. POP AANMELDEN REGISTER Leraar INVULLEN BEKWAAMHEIDSDOSSIER VOORBEREIDEN TEAMDAG 3 ONTWIKKELEN GEDEELDE VISIE OP GOED ONDERWIJS BINNEN DE KOPPELING

Teamdag 4: ? 2017 TIJD VOOR EIGEN PROFESSIONALISERING N.A.V. POP & VISIE GOED ONDERWIJS AANMELDEN REGISTER Leraar INVULLEN BEKWAAMHEIDSDOSSIER VOORBEREIDEN TEAMDAG 4 SCAN PLG (SCHOOL ALS PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAP) IS INGEVULD, GEANALYSEERD EN VERVOLGSTAPPEN GEFORMULEERD

Oogstfeest! wanneer 2017? HOERA, WE HEBBEN ONS PRO-ACTIEF GETOOND, VORMEN SAMEN EEN LERENDE ORGANISATIE EN ZIJN NAAST PEDAGOGISCH, VAKINHOUDELIJK EN DIDACTIESCH OPTIMAAT BEKWAAM

De ROUTE Even lopen En nadenken Over vragen