Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

Bedrijfsverbetering met de Code
Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
Discipelschap.
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
INSTRUCTIE 1: Verzamel zoveel mogelijk verschillende soorten gekleurd papier en pakpapier. Vergeet geen zwart en wit papier. Zorg dat ieder van jullie.
Wat kun je er allemaal mee? Hoe werkt het?
Een lessenserie van drie lessen
Leren = Concentreren I II III.
Wat kun je er allemaal mee? Hoe werkt het?
Uitleg: Je pp moet uit minimaal 12 dia’s bestaan.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #1 ZWAMBIE ZWAMBIE ZWAMBIO!
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Het belang van voorlezen
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Woordjes leren.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Lotgenoten Bijeenkomst 6.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Module 3 Het leven gaat door …
Module 1 Leren omgaan met dementie
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
Lichaampje prik 1 Korintiërs 12:18-20 "God heeft elk deel van het lichaam een eigen taak gegeven. Precies zoals hij dat wilde. Een lichaam bestaat dus.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
ADL 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Onderhouden met Werktuigen en machines
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 9.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 11.
Didactische structuren
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
Duurzame inzetbaarheid
Kwaliteitskader 2017 Stichting de Parel.
Lotgenoten Bijeenkomst 15.
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Herhalen en toepassen in een crisisplan
volgende bladzijde terug
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Parkinson Lotgenoten Training
Lotgenoten Bijeenkomst 8.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Les 5: Verbale communicatie
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Klik hier om verder te lezen
volgende bladzijde terug
volgende bladzijde terug
Procedures aan begin van het jaar
Transcript van de presentatie:

Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman

Welkom! Bijeenkomst 1

Enkele huishoudelijke mededelingen. Als u verhinderd bent, bel of mail een van de trainers. De betaling van de cursus verloopt via het kantoor in Bunnik. Voor en na de cursus en in de pauze kunt u koffie, thee, e.d. tegen betaling aanschaffen. Alle persoonlijke informatie is vertrouwelijk en blijft binnen de muren van de cursusruimte!

Tijdsplanning van de cursus. Aanvang van de cursus is 10.30u. met ontvangst met een kopje koffie/thee. Start is om 10.40u. Pauze ongeveer om 11.30u. (afhankelijk van het verloop van het programma). Na de pauze wat bewegingsoefeningen om weer alert en actief te zijn. Afsluiting om 12.30u.

Enkele praktische mededelingen We hebben geen haast! We hebben niet de opdracht om de lesstof uit de klapper allemaal te behandelen. We willen dat u het interessant vindt. We willen dat u ‘er wat mee kunt’. U mag de oefeningen op uw manier doen. We doen het met elkaar…………..en vooral:

Dan is het voor Jan en Henk ook een feestje! Het is uw feestje! Dan is het voor Jan en Henk ook een feestje!

Kennismaking, wie is wie? De trainers stellen zich voor: Jan de Groot Henk Torreman

Kennismaking We maken een rondje waarbij u uw naam en uw woonplaats noemt. Later wisselen wat meer informatie uit.

Parkinson De ziekte van Parkinson kan allerlei gevolgen hebben voor het dagelijks functioneren. Moeite met het houden van overzicht. Moeite met meer dingen tegelijk doen. Moeite met schakelen tussen meerdere onderwerpen. Moeite met teksten en het volgen van tv-programma’s. Moeite met het voeren van gesprekken. Moeite met onthouden.

Doel van de cursus U kunt, door gebruik te maken van de geleerde en geoefende technieken, een deel van de genoemde beperkingen opvangen. We doen dat samen met lotgenoten, want die weten precies waar iemand met Parkinson tegenaan loopt. Dat geeft veiligheid en steun, maar het opent ook de ogen. (Alleen als je het probleem herkent en erkent, kun je het veranderen!)

Pauze oefening Ieder krijgt een sticker uitgereikt: Vul de sticker in en plak hem op een zichtbare plek op de kleding. Ik heet…………. Ik praat graag over………...

Nadere kennismaking, oefening 1 Deze oefening gaat over het onthouden van namen. Onthouden gaat makkelijker als je de naam van een persoon koppelt aan een bijzonderheid van die persoon. Bijvoorbeeld: De heer Hup heeft/had als hobby dansen. Mevrouw van Langen is helemaal niet zo lang. De heer Driessen zit niet te kniezen. Mevrouw de Kroon heeft een opvallend kapsel (net een kroon).

Nadere kennismaking, oefening 1 De naambordjes worden (tijdelijk) ingenomen. Iedereen krijgt een aantal notitieblaadjes. De trainers wijzen willekeurig een persoon aan. Hij/zij vertelt iets over zichzelf. Naam, beroep, hobby’s, familieomstandigheden. Sinds wanneer heeft men Parkinson? Welk type auto heeft de cursist ( of ander vervoermiddel). Noteer de gegevens van iedere persoon op een apart blaadje, MAAR NIET DE NAAM.

Nadere kennismaking (vervolg) Geef het blaadje met aantekeningen, die je hebt gemaakt, aan de juiste persoon. Als je het aan de verkeerde persoon geeft, probeer het dan opnieuw.

Kennismaking, oefening 2 De trainers hebben de naambordjes, met de naam naar beneden, neergelegd. Pak een naambordje en geeft het aan de juiste persoon.

Kennismaking, oefening 3 (bij voldoende tijd) Het koppen van een naam aan een bijzonderheid van een persoon noemen we associëren. Deze oefening is ook een associatie-oefening. Op de tafel liggen allerlei plaatjes, ansichtkaarten, foto’s, enz. Ieder zoekt een plaatje uit.

Kennismaking oefening 3 (vervolg) Iedereen vertelt om de beurt, wat hem/haar aanspreekt in het gekozen plaatje. Leg het plaatje terug op de stapel. Als iedereen aan de beurt is geweest Pak een willekeurig plaatje en breng het naar de bijbehorende persoon.

Afsluiting Bekend: Wat wist je al. Benieuwd: Waar zou nog meer van willen weten/leren. Bewaard: Wat blijf je oefenen en toepassen. We reageren ‘pop-corn gewijs’. Wie ‘gaar’ is, die plopt.

Volgende bijenkomst Het thema van de volgende bijeenkomst wordt: Elkaar (nog) beter leren kennen. Huiswerk: Lees de inleiding van het cursistenboek nog eens door. Vul thuis de plattegrond van de cursisten in met de juiste namen. Oefen met het onthouden van namen.

Jan de Groot Henk Torreman Tot de volgende keer! Jan de Groot Henk Torreman