Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
situationeel leiderschap
Thema 9 Begeleidingsstijlen
BattleBots The school battle.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Reflectievaardigheden en instrumenten
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Voorbereid op Stage Les 4.
Vaardigheid onderwijs
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
CanDo Coaching.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Werkveldconferentie 23 april 2014
met studievaardigheden
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Leerstijlen KOLB SJM.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
REFLECTEREN Wat is dat?.
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
Praktijkervaring en reflectie
Verschillende rollen en stijlen
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
ZESC – Situationeel leiderschap
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
Module 6; didactisch handelen
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Begeleiden Les 5.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Leerling- kenmerken Motivatie
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Jij als werkplekbegeleider!
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Leren leren door feedback
Jij als Werkplekbegeleider!
Cijferloos lesgeven bij talen
Burgerschap Thema: politiek
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens Workshop leerstijlen Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens

Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden Programma Praktische oefening Leerstijlen Stijlen van leidinggeven Begeleidingsstijlen Casus Foute afsluiting / Wie heeft het gedaan? Praktische oefening: 10 minuten Leerstijlen: 10 minuten Stijlen van leidinggeven Begeleidingsstijlen: 10 minuten Casus: 10 minuten Afsluiting: 5 minuten ---------------------------------------------- Totaal: 45 minuten Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden

https://shirtsofcotton.com/blog/vouwen-tshirt-opvouwen-snel/

Leerstijlen Spreekt voor zich GdH Richt je bij de uileg van deze dia op wat je gezien hebt in de groep tijdens het T shirt vouwen. De ene ging direct doen, terwijl de ander eerst nogmaals de video wil bekijken (observeren). De ander wil afkijken bij de buurvrouw en weer een ander zoekt de theorie.

De doener Doen en ervaren Aanpakken Houdt van uitdagingen en nieuwe dingen Wordt graag in het diepe gegooid Doelgericht

De dromer Is fantasierijk en heeft een brede belangstelling Leert vooral door te kijken en te luisteren, dingen te overdenken en verbanden te leggen Wil praktijkvoorbeelden zien om vervolgens na te denken over wat ze gezien heeft Houdt van open opdrachten Is geneigd tot lange antwoorden Wil vaak opdrachten samen maken

De denker Wil overdenken, observeren en verbanden leggen Ze wil precies weten hoe alles in elkaar steekt, wil het theoretisch begrijpen Door te vergelijken en te analyseren komt de denker tot ideeën en conclusies Geeft vaak geen concrete antwoorden maar brede beschouwingen

De beslisser Wordt ook wel instructie leerling genoemd. Ze wil eerst uitleg krijgen Vragen bij een opdracht vaak een nadere toelichting Ze werkt graag volgens een plan zodat ze stap voor stap tot het juiste resultaat kan komen Ze koppelt graag de theorie aan de praktijk

Motivatie Om effectief te kunnen leren is motivatie de belangrijkste drijfveer. In deze piramide van Maslow kun je zien hoe groot de motivatie is in de verschillende segmenten. Wil je een stagiair motiveren dan is het belangrijk aan al deze voorwaarden te voldoen voordat de stagiair bij zelfontplooiing komt. Hier gaat het vooral ook om een goede ‘basis’ die nodig is om te kunnen leren en ontplooien. Ontbreekt er een van de segmenten dan kan de student stagneren in haar leerproces. Als WB kun/moet je bijdragen aan de verschillende segmenten om de student verder te helpen in haar ontwikkeling.

Stagiaires begeleiden kun je ‘bijna’ vergelijken met leidinggeven

Stijlen van leidinggeven Vorm Inhoud Instrumenteel Ondersteunend Participerend Gericht op het behalen van resultaat met als doel beter of zelfstandig te functioneren Gericht op welbevinden van werkbegeleider/stagiair Werkbegeleider/stagiair zien elkaar als gelijken en nemen samen besluiten

Aanpassen begeleiding Belangrijk is dat er een relatie bestaat tussen het functioneren van de stagiair en de wijze waarop begeleiding moet plaatsvinden Kernwoorden daarbij zijn: (on-) bekwaam (on-) gemotiveerd (on-) zeker/vertrouwen

Situationeel leidinggeven Naarmate de stagiair groeit, zal de wijze van leidinggeven ook veranderen. Pas je (bege)leidingsstijl aan aan de situatie: Welke fase zit de stagiair als ze bij jou in het gezin komt. GdH Het is dus zinvol en raadzaam om je student te ‘scannen’ bij binnenkomst (eerste kennismaking) Een goed startbeeld maakt dat de juiste/effectiefste begeleidingsstijl ingezet wordt.

Wat inzetten bij het overdragen van kennis en/of vaardigheden Vorm Hulpmiddelen Demonstreren Onderwijs- leergesprek Praktijklessen Reflecteren Geleide instructie Stage Opdrachten in theorie en praktijk Leerboeken Video Internet Toetsen Intervisie

Coaching Het ondersteunen en stimuleren van de stagiair door: (nieuwe) uitdagende doelen te vinden De weg erheen in kaart te brengen Nieuwe vaardigheden te leren Aan te moedigen om die doelen te bereiken Indien nodig bij te sturen Dit kan door: Het aanbieden van theorie en praktijk Motiveren en stimuleren Rekeninghouden met de leerstijl van de student

Manieren van competentie gericht leren

Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden En wie ben jij? De coach? De gids? De helper? De kritische collega? De docent? De collega? Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden

Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden Casus Tanja Lize Sjanine GdH Doen we hier 1 casus? Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden

https://youtu.be/jVY9hBShtzc https://youtu.be/o_GIZ2ad_9Y

Bedankt voor jullie aandacht!