Effectief leesonderwijs voor en door docenten Nederlands Jacqueline Evers-Vermeul (UU) José van der Hoeven (CED-groep) Huub van den Bergh (UU) Montessori.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

HET GEBRUIK VAN TOETSRESULTATEN. HET EFFECT VAN LEERLINGVOLGSYSTEEMGEBRUIK OP DE PRESTATIES VAN LEERLINGEN MARJAN FABER ADRIE VISSCHER.
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson)
Actualiteit Actuele ontwikkelingen Alet van Leeuwen MBO Taalcoach Academie 3 februari 2012.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Ontkavelen van lees- en schrijfonderwijs
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
dat er als volgt uit kan zien:
VECON Business School Joke Trappel, docent handel en administratie,technologie, educatief ict beheerder.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Pieternel de Bie (IJburg College) Sarah Blom (ILO,UvA)
De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker.
Kennis-maken door self-study onderzoek
StatIG in de Vrolijke School
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
Competentieontwikkeling voor OR-leden
DALTON compleet?.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Voor praktijkonderwijs
Een serious game voor rekenen op het MBO
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Kinderbibliotheek Oosterwei Gouda
Academische Basisschool
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Doel: een activiteit die uitvoerbaar (en innovatief) is.
HOE MOET HET? Het probleem van de beoordeling van de effecten van Community Art.
‘’ KERNTAAK 2.1 ‘’ Namen:Güler Kim Bernadette Kitty.
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
EEN 9 JARIGE ROUTE – LEREN VANUIT PERSPECTIEF 20 JUNI 2013.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Schoolse taalvaardigheid bij rekenen Een onderzoek naar verschillen in gedrag, kennis, vaardigheden en attitudes van leraren basisonderwijs Nanke Dokter.
Motivatie van Docenten voor Professionele ontwikkeling Joost Jansen in de Wal Perry den Brok Janneke Hooijer Rob Martens Antoine van den Beemt.
Ontwerplabs Academische Opleidingsschool Amsterdam.
Bijeenkomst 4.  Toepassen van Directe Instructie in een deelles.  Toepassen van het ABCD-model in het logboek.  Digitale interactie in de praktijk.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
CLIL-didactiek voor Duits
Doelen realiseren met media
Presentatie EduCheck SOML
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN Eve Huang Foen Chung 2 November 2016
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Examentraining Kunst Algemeen Havo
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
5 rollen van de docent : verdieping
Kennissessie Van vastgoedbeleid naar implementatie – 23 januari 2018, Assen Jan Veuger, lector Maatschappelijk Vastgoed.
TIJDSPLANNING Dinsdag Uitleg vragen, PWS en groepen maken
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Het profielwerkstuk PWS-bijeenkomsten.
Olweus Bullying Program:
Transcript van de presentatie:

Effectief leesonderwijs voor en door docenten Nederlands Jacqueline Evers-Vermeul (UU) José van der Hoeven (CED-groep) Huub van den Bergh (UU) Montessori College Oost – Amsterdam Hubertus & Berkhof – Amsterdam X11, Media en Vormgeving – Utrecht RSG N.O.-Veluwe – Epe Rotterdams Vakcollege De Hef - Rotterdam

Observerend leren

Instructiemodel

Onderzoeksvragen Hoofdvraag Kunnen vmbo-docenten aan de hand van een observerend-leren-didactiek leesstrategieën effectiever onderwijzen, en hun kennis en inzichten over deze didactiek overdragen aan collega’s? Deelvragen Hoe kan de didactiek leren-door-observeren worden toegepast in het domein Lezen en meer specifiek bij het onderwijzen van leesstrategieën? Welke kennis en vaardigheden over observerend leren dragen vmbo-docenten over aan nieuwe vmbo-docenten? Hoe voeren docenten de didactiek uit? Welke effecten heeft de didactiek op het leesgedrag en de leerprestaties van vmbo-k-leerlingen?

Ontwerpgericht onderzoek + effectstudie We kijken naar leerlingen: Tekstbegrip: gestandaardiseerde en specifieke leestaak Vragenlijsten: self-efficacy en leesmotivatie Retrospectieve interviews: toepassing van strategieën We kijken naar docenten: Lesobservaties Logboeken Video’s?