Effectief leesonderwijs voor en door docenten Nederlands Jacqueline Evers-Vermeul (UU) José van der Hoeven (CED-groep) Huub van den Bergh (UU) Montessori College Oost – Amsterdam Hubertus & Berkhof – Amsterdam X11, Media en Vormgeving – Utrecht RSG N.O.-Veluwe – Epe Rotterdams Vakcollege De Hef - Rotterdam
Observerend leren
Instructiemodel
Onderzoeksvragen Hoofdvraag Kunnen vmbo-docenten aan de hand van een observerend-leren-didactiek leesstrategieën effectiever onderwijzen, en hun kennis en inzichten over deze didactiek overdragen aan collega’s? Deelvragen Hoe kan de didactiek leren-door-observeren worden toegepast in het domein Lezen en meer specifiek bij het onderwijzen van leesstrategieën? Welke kennis en vaardigheden over observerend leren dragen vmbo-docenten over aan nieuwe vmbo-docenten? Hoe voeren docenten de didactiek uit? Welke effecten heeft de didactiek op het leesgedrag en de leerprestaties van vmbo-k-leerlingen?
Ontwerpgericht onderzoek + effectstudie We kijken naar leerlingen: Tekstbegrip: gestandaardiseerde en specifieke leestaak Vragenlijsten: self-efficacy en leesmotivatie Retrospectieve interviews: toepassing van strategieën We kijken naar docenten: Lesobservaties Logboeken Video’s?