Ouderen en activiteiten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Belevingsgerichte zorg voor ouderen met dementie
Visie op verplegen  .
Kwaliteit van leven bij dementie
Casus M orthopedagogisch bekeken
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
1 Club & cultuur Hockey •Sportiviteit voor prestatie, proces voor resultaat, plezier en prestatie gaan hand in hand •Elk lid kans op maximale ontwikkeling,
Leefstijlen algemeen extravert ego groep introvert enthousiast
  Droogbed (+) cursus.
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Hogescholen in Dialoog
Tinka van Vuuren Nederlands Congres Volksgezondheid 2013
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Welkom op de Open Dag van Lyceum Schöndeln 22 februari 2014
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Welkom op de Open Dag van Lyceum Schöndeln 17 maart 2012.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Van harte welkom bij de workshop veilig een brug bouwen terwijl je er op loopt! Zzocon Zorg voor rendement Zzocon Zorg voor rendement.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Autisme in de dagelijkse praktijk
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Welkom bij onze PBS reis
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Hoe bereid je lessen voor?
Als zelfstandig wonen niet meer kan
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Fitheid en gezondheid.
GBWeek groepsvorming “Niet voor niets koppen krantenberichten dat de zomervakantie de taalontwikkeling van kinderen remt. Zo heeft ook een groep kinderen.
Mind Us INCLUSIE Voorwoord De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veronderstelt dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Maar hoe vanzelfsprekend.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Motivatie Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten. Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling.
Omgaan met de gevolgen van trombose
Groepsdynamiek 1.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Betekenis van zorgboerderijen Jan Hassink en Reina Ferwerda Wageningen-UR.
DAVID PINTO
Fit 4 Sustainable Employability 28 oktober 2014 Sensortechnologie en duurzame inzetbaarheid Hugo Velthuijsen, Lector New Business & ICT.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Oudertevredenheidsonderzoek:
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Maslow Behoeftenpiramide.
Doelen behalen met activiteiten
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Ouderinformatie avond
Doelen behalen met activiteiten
en palliatieve terminale zorg
Commissie voor vrijwilligerswerk
Verschillen in de klas en een veilige (leer)omgeving
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Lespakket Opleidingen
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Als je er graag toe doet en wat wil dóen!
Werken met plezier en goed presteren
Gesprekken voeren Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Vier het Leven 2019.
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Ouderen en activiteiten De geriatrische zorgvrager

Draaglast en draagkracht Draagkracht en draaglast moeten in evenwicht zijn om goed te kunnen functioneren Als de draaglast groter is dan de draagkracht kan dit problemen geven Draagkracht neemt af door ontwikkelingen op lichamelijk, psychisch en sociaal gebied

Het belang van activiteiten Onderdeel van de basiszorg; Basiszorg die erop gericht is de zorgvrager zo goed mogelijk te laten functioneren met zijn/haar beperkingen; De zorgverlener zal de zorgvrager zo veel mogelijk stimuleren om activiteiten zelf uit te voeren.

De menselijke behoeften van Maslow: Basisbehoeften: Lucht, water, voeding, uitscheiding rust en temperatuur; Behoefte aan veiligheid en zekerheid: Safe en veilig willen voelen; Behoefte aan liefde en geborgenheid: Intimiteit, acceptatie; Behoefte aan achting en respect: Waardering, zelfrespect; Kennisbehoeften: Onderzoeken, willen begrijpen; Esthetische behoeften: Schoonheid, goedheid, orde; Zelfverwerkelijking;

Piramide van Maslow

Basisbehoeften zijn: Eten en drinken; Seks; Slapen; Persoonlijke hygiëne; Zelfstandigheid; Veiligheid.

Activiteiten gericht op de basisbehoeften ADL (de algemene dagelijkse levensverrichtingen); HDL (huishoudelijke dagelijkse levensverrichtingen; BDL (bijzondere dagelijkse levensverrichtingen); Seksuele activiteiten; Activiteiten die dienen als ontspanning;

Activiteiten gericht op behoeften op hoger niveau: Geluk van mensen 1. Ontplooiing en ontwikkeling: * Praatgroep; * Dansavond; * Wandelgroep 2. Ontspanning:

Nut van de activiteiten: De gezondheid in stand houden; Het dag- nachtritme te structureren; De tijd door te brengen; Plezier; Contacten; Ontwikkeling;

Ouderen en groepen: Opname in een groep: Wenfase; (kennismaking) Aanpassingsfase; (afstemmen) Kritieke fase;(balans) Acceptatiefase; (plaats “veroverd”)

Groepen begeleiden: Duidelijke structuur; Persoonlijke wensen, verwachtingen en eigenschappen van de verschillende groepsleden zijn bekend en worden geaccepteerd; De groepsleden zijn tevreden over de mate van inspraak die ze hebben op de dagelijkse gang van zaken; De groepsleden kunnen zich vinden in de rollen en invloedsverdeling binnen de groep

Vervolg: Er bestaat een open communicatie tussen de groepsleden; Er is sprake van een bepaald onderling vertrouwen; De zorgverleners en de zorgvragers zijn goed op elkaar afgestemd

Activiteiten organiseren: Stap 1: Analyseren; Stap 2: Plannen; Stap 3: Realiseren; Stap 4: Evalueren;

Stap 1: Analyseren van de beginsituatie Leeftijd en sekse; De gevolgen van een ziektebeeld op deelname aan activiteiten; De nog in tact gebleven mogelijkheden; De maximale gevraagde inzet bij een bepaalde activiteit; Levensloop, beleving van de belangstelling voor een bepaalde activiteit; De mogelijkheden om deel te nemen aan een activiteit;

Stap 2: Plannen Wat is het doel van de activiteit? Hoe wordt dit doel door de activiteit behaald? Uit welke activiteiten kunnen we kiezen gezien de beginsituatie? Hoe zullen de deelnemers zich tijdens de activiteit gedragen? Wie organiseert de activiteit? Wie begeleidt de activiteit? Welke materialen en ruimten worden gebruikt? Wanneer vindt de activiteit plaats? Wat moet er voor die tijd allemaal gebeuren? Wanneer moeten de deeltaken klaar zijn (tijdspad)?

Stap 3: Realiseren Algemene inleiding;(welkom) Inleiding activiteit;(hoe en wat) Uitvoering activiteit; Afronding;(ervaringen)

Stap 4: Evalueren Wat ging anders dan verwacht? Wat had beter gekund? Waar liepen de deelnemers tegenaan? Was de activiteit geschikt voor de deelnemers? Hoe verliep de begeleiding? Wat moet de volgende keer anders? Wat vonden de deelnemers van de activiteit? Is het doel behaald?