Opleiden binnen de dijkbewakingsorganisatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Reflectie-portfolio beoordelen
Het verhaal van Omix het onderwijs en de basisvaardigheden
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Werkvormen als vanzelf
Individuele loopbaanbegeleiding
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Een project van de Korengroep
Workshop Fondsen werven
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Start SD&V Start examen SD&V Kader- en Basisberoeps Doel: structuur en overzicht [februari - mei] SportDienstverlening& Veiligheid.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf, AgO16 oktober
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Tafel dagbesteding gemeenten
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Train de Trainer Cursussen 2016 Impact4Soccer Academy Momenteel zijn er 3 Train de Trainer cursussen ontwikkeld: F pupillen (Onder.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Cost engineering en Project management. Wat kan je bereiken? Voor wie bedoeld? Wat leer je? Opbouw? LEERLIJNEN: Technische vaardigheden.
Natuurwetenschappelijk onderzoek Hoe doe je dat? Hoe leer je dat?
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Hoe leren professionals?
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Cursus vrijwilligers werven
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
‘waarnemen hoogwater rivierkering’
Daphne Keller 30 augustus 2017
Doelen behalen met activiteiten
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Professionalisering Dijkbewaking
LOB Waar ben je trots op?.
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Welkom Bladeren door de dia’s kan met een muisklik
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Ouders en school samen Maart 2016
Opleidingen Dijkbewakingsorganisatie
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Huidige en gewenste situatie op schoolniveau
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Product van TU Delft, SEC
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Begeleiden Les 9.
Social media Wat deel je wel en niet?.
Cijferloos lesgeven bij talen
Welkom!.
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Opleiden binnen de dijkbewakingsorganisatie. Mark van Dodeweerd Student Opleidingskunde

Inhoud Wat willen jullie van mij weten? Mijn werkzaamheden binnen het project. De opzet van de opleidingen. Inhoud van de opleidingen. De opbouw binnen een opleiding. Voorbeeld uit de opleiding. Wat houdt dit voor jullie in? Literatuurachtergrond. Vragen en/of opmerkingen.

Mijn werkzaamheden binnen het project. September-Februari Gesprekken met 19 waterschappen gehad Aansluiten bij projectplan + wensen van de jullie. Verdiept in de dijkbewakingsorganisaties. Leerdoelen opstellen Lesmaterialen verzamelen Moduleopzet gemaakt Gericht op de processtap waarnemen Gericht op de rol ‘dijkwacht’, ‘patrouilleloper’, ‘inspecteur’.

De opzet van de opleidingen Aansluiten bij jullie wensen Aansluiten bij overeenkomsten en variabelen. Wat zijn overeenkomsten? Wat variabelen?

Module-opzet per processtap

Inhoud van de opleidingen ‘waarnemen’ Wat is de ‘core business’ van waarnemen?

De opbouw van de opleidingen Met een aantal randvoorwaarden rekening gehouden. Max. 2 dagdelen per module. Theorie en praktijk 50/50 Afwisseling binnen de modules. De gemiddelde deelnemer zit niet graag binnen. Procesgericht onderwijs Door middel van activerende werkvormen wordt de lerende gestimuleerd om zelf te denken. Voorbeeld van een opdracht?

Hoe loop/rijd je over de kering? Op welke locaties bij een waterkering komen schadebeelden voor? Vul in tweetallen werkblad 2 in. Geef op de kering (hieronder op de foto) aan hoe jij met je collega’s over de kering loopt.

Hoe loop/rijd je over de kering? Geef op de kering (hieronder op fe foto) aan hoe jij met je collega’s over de kering loopt.

Hoe loop/rijd je over de kering? Geef op de kering (hieronder op de foto) aan hoe jij met je collega’s over de kering loopt.

Hoe loop/rijd je over de kering? Geef op de kering (hieronder op de foto) aan hoe jij met je collega’s over de kering loopt.

Draaiboek

Wat betekent dit voor jullie als trainer? Jullie moeten niet aan het werk, maar de deelnemers. Jullie moeten de kapstok creëren, de deelnemers moeten de informatie een juiste plek geven op de kapstok. Vertrouwen hebben in je deelnemers. Houd de focus!! De werksituatie staat centraal! Welke praktijkproblemen komt de deelnemer tegen?

Onderbouwing vanuit literatuur Onderwijskundig ontwerpen ‘Hoobroeckx en Haak’ Leernoodzaak vaststellen Gewenst gedrag analyseren Leerdoelen vaststellen Leerstof ordenen Didactisch vormgeven Aansluiten bij de doelgroep De leersituatie sluit zoveel mogelijk aan bij de werksituatie/praktijkproblemen. Veel afwisseling in werkvormen. Creëren veiligheid. In de leerstand zetten.

Vragen en/of opmerkingen

Hoe nu verder? De dia’s en draaiboeken worden vrijgegeven. Foto’s aanpassen aan je eigen situatie. Draaiboeken aanpassen aan eigen situatie. Bij behoefte zelf dia’s toevoegen cq. weghalen. Er ligt een basis, continu verbeteren met elkaar.

Inzet trainers Volgen van het draaiboek. Train-de-trainer. Trainer is een onderdeel van het slagen van de training. Trainer kan het leerrendement verhogen.