Opleiden binnen de dijkbewakingsorganisatie. Mark van Dodeweerd Student Opleidingskunde
Inhoud Wat willen jullie van mij weten? Mijn werkzaamheden binnen het project. De opzet van de opleidingen. Inhoud van de opleidingen. De opbouw binnen een opleiding. Voorbeeld uit de opleiding. Wat houdt dit voor jullie in? Literatuurachtergrond. Vragen en/of opmerkingen.
Mijn werkzaamheden binnen het project. September-Februari Gesprekken met 19 waterschappen gehad Aansluiten bij projectplan + wensen van de jullie. Verdiept in de dijkbewakingsorganisaties. Leerdoelen opstellen Lesmaterialen verzamelen Moduleopzet gemaakt Gericht op de processtap waarnemen Gericht op de rol ‘dijkwacht’, ‘patrouilleloper’, ‘inspecteur’.
De opzet van de opleidingen Aansluiten bij jullie wensen Aansluiten bij overeenkomsten en variabelen. Wat zijn overeenkomsten? Wat variabelen?
Module-opzet per processtap
Inhoud van de opleidingen ‘waarnemen’ Wat is de ‘core business’ van waarnemen?
De opbouw van de opleidingen Met een aantal randvoorwaarden rekening gehouden. Max. 2 dagdelen per module. Theorie en praktijk 50/50 Afwisseling binnen de modules. De gemiddelde deelnemer zit niet graag binnen. Procesgericht onderwijs Door middel van activerende werkvormen wordt de lerende gestimuleerd om zelf te denken. Voorbeeld van een opdracht?
Hoe loop/rijd je over de kering? Op welke locaties bij een waterkering komen schadebeelden voor? Vul in tweetallen werkblad 2 in. Geef op de kering (hieronder op de foto) aan hoe jij met je collega’s over de kering loopt.
Hoe loop/rijd je over de kering? Geef op de kering (hieronder op fe foto) aan hoe jij met je collega’s over de kering loopt.
Hoe loop/rijd je over de kering? Geef op de kering (hieronder op de foto) aan hoe jij met je collega’s over de kering loopt.
Hoe loop/rijd je over de kering? Geef op de kering (hieronder op de foto) aan hoe jij met je collega’s over de kering loopt.
Draaiboek
Wat betekent dit voor jullie als trainer? Jullie moeten niet aan het werk, maar de deelnemers. Jullie moeten de kapstok creëren, de deelnemers moeten de informatie een juiste plek geven op de kapstok. Vertrouwen hebben in je deelnemers. Houd de focus!! De werksituatie staat centraal! Welke praktijkproblemen komt de deelnemer tegen?
Onderbouwing vanuit literatuur Onderwijskundig ontwerpen ‘Hoobroeckx en Haak’ Leernoodzaak vaststellen Gewenst gedrag analyseren Leerdoelen vaststellen Leerstof ordenen Didactisch vormgeven Aansluiten bij de doelgroep De leersituatie sluit zoveel mogelijk aan bij de werksituatie/praktijkproblemen. Veel afwisseling in werkvormen. Creëren veiligheid. In de leerstand zetten.
Vragen en/of opmerkingen
Hoe nu verder? De dia’s en draaiboeken worden vrijgegeven. Foto’s aanpassen aan je eigen situatie. Draaiboeken aanpassen aan eigen situatie. Bij behoefte zelf dia’s toevoegen cq. weghalen. Er ligt een basis, continu verbeteren met elkaar.
Inzet trainers Volgen van het draaiboek. Train-de-trainer. Trainer is een onderdeel van het slagen van de training. Trainer kan het leerrendement verhogen.