Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Advertisements

-van controle naar loslaten-
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
GAS-beleid in Gent PersSalon Stad Gent – 28 maart
VVSG-Ronde van Vlaanderen
De eerste honderd dagen van de lokale bestuurder
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Logical Framework Approach
Bedenkingen bij en suggesties voor een integraal en onderbouwd overlastbeleid. Naar een tekst uit Panopticon Van: Cops D., Put J. en Pleysier S.
Inleiding Bedrijfseenheid Samen Leven
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
OCMW’s en activering Een discussie binnenshuis… VVSG-studiedag
Gemeentelijke afvalstoffen Quo vadis ? Antwerpen, 19 juni 2012.
Vlaanderen grijpt in op de gemeentelijke afvalbelastingen Studiedag voor lokale besturen over het nieuwe materialendecreet en Vlarema Antwerpen, 19 juni.
Openbare reinheid: niet langer een wegwerpertje Politieke academie Gent, Hasselt, Antwerpen, Brugge, Affligem,
Breng je afval weg wanneer jou dat het beste past
Samenleving op stoom Reflectie vanuit de bedrijfseenheid Samen leven.
Platform milieuhandhaving grote gemeenten
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Handhavingsbeleid brandweer Industriële veiligheid
Plan van aanpak asbestbrand
Bevolkingsdaling gevolgen voor bestuur en financiën 26 mei 2008.
Geschreven door Koen Van Heddeghem
Overlast versus het lokaal bestuur
Selectieve afvalinzameling op openbaar domein Case provinciedomeinen
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Visie informatievoorziening
De Hoge Raad voor het Handhavingsbeleid. 1. Opdrachten Hoge Raad -Bindend advies HV CBS / SI -Niet-bindend advies rechter HV vóór Bindend.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Hfdst 30 Bestuurlijke boete Blz Bestuurlijke boete De bestuurlijke boete kan door een daartoe bevoegde overheidsdienst zonder tussenkomst van.
Studiedag afschakelplan Wegen en verkeer VVSG - Wegen en verkeer 1.Treinvervoer en spoorovergangen (NMBS/Infrabel) 2.Busvervoer (De Lijn) 3.Verkeerslichten.
MANTELZORGGESPREK.
Presenteren en communiceren
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
Arjen Obbema Beleidsmedewerker Milieu Gemeente Son en Breugel Projectleider Materiaaltransitie.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Tom Vander Beken – Gemeentelijke.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Draagvlak en Besluitvorming Diftar drs. Sharon van der Spek NVRD training 10 december 2015.
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
Juridische kwaliteitszorg Startnotitie door DT akkoord bevonden  organisatiebrede bewustwording van de noodzaak tot het inbedden van juridische kwaliteitszorg.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Uitwerking kadernotitie afvalbeleid Rob Slaats.
Streekgemeente samen geloofsgemeenschap zijn. Uit de Kerkorde, Ordinantie 2 Artikel 17 Streekgemeenten Een streekgemeente is een gemeente bestaande uit.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Het ABC van de GAS-wet: een kort overzicht van de mogelijkheden van de GAS- wet #VVSGhandhaven 26 mei Mechelen.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
VVSG - I NTERAFVAL Jaarbericht VVSG - De leden van I NTERAFVAL
Verbetering afvalscheiding laagbouw Leiderdorp
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Corporate Juridische & Fiscale Zaken
Verwijzen naar kookboek.
VNG Modelverordening hemelwater en grondwater
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Praktijkcase: GAS-verkeer Mechelen studiedag Lamot
Duurzaamheidsplan 26 december 2018 Algemene Commissie 17 mei 2016
Bestuurlijke handhaving Mechelen studiedag Lamot
Stimuleringsprogramma stedelijke kavelruil
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
WIJKCAFE LEEFBAARHEID EN VEILIGheID OKTOBER 2017
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Intergemeentelijke samenwerking GAS
Erik Gram Gemeente Westland.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen Studiedag VVSG, 26 mei 2016 Lydia Putseys – OVAM Piet Coopman – VVSG

Inhoud Waarom handhaven? Hoe handhaven? Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen

Illegaal ontwijkgedrag: zwerfvuil en sluikstorten Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen

Afvalgerelateerde overlast Zwerfvuil, sluikstorten, hondenpoep,… = bron van ergernis Ook: verkeerd aanbieden afval,… Integrale aanpak staat voorop Voorkomen Inrichten openbare ruimte, Inzamelinfrastructuur, Communicatie Opruimen Handhaven Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen

Is handhaving ingebed in flankerend beleid? Waarom handhaven? Sluitstuk van beleid Ontraden Kort op de bal spelen Is handhaving ingebed in flankerend beleid? Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen

Handhaving: mogelijkheden Strafrechtelijk Zware procedure Kans op seponering Administratief Gemeente neemt handhaving in eigen handen Gemeentelijke administratieve sancties (GAS) Fiscaal Kosten laten vergoeden Belasting op het illegaal achterlaten van afval Maar ook… Sociale controle, voorbeeldgedrag, aanspreken,… Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen

Handhavingsprocedures (1) Vaststelling op basis van : Ofwel artikel 12, §1 Materialendecreet Ofwel GAS-reglement Maar alles staat en valt met : Wie kan vaststellen ? Op basis van welke regels ? Welke overtreding vaststellen ? (“kleine vormen van overlast”) Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen

Handhavingsprocedures (2) Artikel 12, §1 Materialendecreet Lokale milieutoezichthouder of lokale politie Vaststelling in proces-verbaal Eventueel bestuurlijke maatregelen (regularisatie door overtreder …. tot ambtshalve opruimen) Gemeentelijke administratieve sancties (GAS) Gemeente neemt volledige keten in handen Gemeentelijke politieverordening (GAS-reglement) Toepasbaar op “kleine vormen van openbare overlast”: grens? Afspraken met politie en parket noodzakelijk Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen

Handhavingsprocedures (3) Flankerende instrumenten : Belasting opruimen illegaal achtergelaten afval Duidelijk gemeentelijk retributiereglement Opruimkosten verhalen op overtreder Beëdigde ambtenaar Bezwaar is mogelijk Ontraden of pakkans verhogen ? Sociale controle Camera’s Sensibilisering: ook communicatie over resultaten handhavingsacties Alternatieve/integrale aanpak (ipv boetes) ? Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen

Illegale afvalinzameling Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen

Al dan niet door geregistreerde inzamelaar (IHM) Omvang? Wat? Afvalinzameling in strijd met gemeentelijk reglement en/of Materialendecreet/Vlarema Al dan niet door geregistreerde inzamelaar (IHM) Omvang? Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen

Art. 135, §2 Nieuwe Gemeentewet  Art. 26 Materialendecreet Regierol gemeenten Art. 135, §2 Nieuwe Gemeentewet  Art. 26 Materialendecreet Gemeentelijk reglement Organisatie van inzameling en verwerking van huishoudelijk afval Gemeente legt voldoende duidelijk vast = toestemming vereist Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen

Belang van gemeentelijke regierol? Wijze van inzamelen vereist maatwerk, rekening houdende met lokale omstandigheden Succesvol afvalbeheer staat of valt met deelname bevolking  (politieke) verantwoordelijkheid op beleidsniveau het dichtst bij de burger Kleinschaligheid biedt optimale marktcondities Elk gezin zorgt voor ophaling?  efficiënt afvalbeheer Hoeft niet te betekenen dat gemeenten alles zelf moeten doen: 50% van inzameling uitbesteed Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen

Ondertussen in Duitsland… Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen

Waarom regierol handhaven? Lokaal bestuur draagt eindverantwoordelijkheid Juridische en politieke gevolgen wanneer iets misloopt Controleerbaarheid afvalstromen Kersen van de taart Financiering lokaal afvalbeleid onder druk Kostenefficiëntie van gemeentelijke inzameling daalt Milieu-efficiëntie afvalinzameling Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen

Cruciaal: basis = goede regels Hoe handhaven? Cruciaal: basis = goede regels Materialendecreet + Vlarema + gemeentelijk politiereglement Duidelijk Sluitend Op mekaar afgestemd Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen

Illegaal geplaatste container : Voorbeeld Illegaal geplaatste container : Identificeer de inzamelaar Neem contact op en informeer over de regels en maan aan om de container weg te halen binnen bepaalde tijd Geen gevolg ? Stel PV op en maan opnieuw aan met kortere termijn Geen gevolg ? Bestuurlijke maatregel om container weg te halen binnen korte termijn Geen gevolg ? PV voor niet naleven bestuurlijke maatregel + ambtshalve verwijdering container IVAREM: Corr. Mechelen, 31 oktober 2013, 12e K., Not.nr. ME. 18.99.206-13 (inforum 282223) Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen

van voorbereiding tot opvolging Handhaving: van voorbereiding tot opvolging Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen

Hoe handhaven? (1) Plan van aanpak Voorbereiding Kennis Daadkracht Opvolging Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen

Hoe handhaven? (2) Voorbereiding : Kennis Zijn de regels sluitend ? Welke punten zijn voor interpretatie vatbaar ? Welke handhavingsactie onderneem ik en wat is mijn volgende stap ? (steeds een stap vooruit denken) Is handhavend optreden ingebed in het flankerend beleid? Kennis Wie kan in mijn gemeente handhaven ? Kennen zij de regels voldoende ? Kennen zijn de handhavingsinstrumenten ? Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen

Hoe handhaven? (3) Daadkracht Doen! Niet opgeven! Pak de zaken aan waarover niet gediscussieerd kan worden. (ook al betekent dit dat je niet elke overtreding aanpakt) Verduidelijk de overtreding(en) en koppel dit aan de regels. Identificeer de overtreder. Registreer overtreding (voor huidige actie en voor de toekomst). Zet het gepaste handhavingsinstrument in en volg dit op. Hou het volgende handhavingsinstrument achter de hand. Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen

Handhaven doe je niet alleen ! Hoe handhaven? (4) Opvolging : Wanneer het ingezette handhavingsinstrument niet het gewenste effect heeft : zet – indien mogelijk – een volgend instrument in. Volg wat er met je vaststelling gebeurt & indien nodig : trek er lessen uit voor de toekomst. Blijf niet bij de pakken zitten! Handhaven doe je niet alleen ! Toezichthouder – politie – ambtenaar – schepen – burgemeester Ondersteun mekaar over gemeentegrenzen heen. Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen

Welke noden zijn er lokaal? Welke problemen ervaren jullie? Als afsluiter… Welke noden zijn er lokaal? Welke problemen ervaren jullie? Wat kan OVAM of VVSG voor jullie betekenen? … Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen