Word onderdeel van de bloedsomloop!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Plusgroepen in het basisonderwijs.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gepersonaliseerd leren
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Docent medmec = Wil Adolfs
Workshop rekenen 6 december
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Voortgangsgesprek fase 1
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Tip 7: wissel je werkvormen af
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Het motiveren van leerlingen in het VO
Beter Onderwijs Nederland
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Bijeenkomst September 2015
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Thema 2 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Concept – Context Biologie op het Cartesius Lyceum Joost Termeer.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Actie-onderzoek Verkenning van het onderwerp van het actie-onderzoek in thema 3.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Wat is…? Waarom zou je…? Hoe kun je…?
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Sleutels, codes en aanwijzingen
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
PABO 4 TMS BCDE model.
Differentiatie in de klas
Sleutels, codes en aanwijzingen
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Naam school Datum Logo van de school
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Creatopia| Basisonderwijs
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
OGI Een datamuur in de klas.
Cijferloos lesgeven bij talen
Workshop videobegeleiding
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Coaching.
Eigenaarschap.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Word onderdeel van de bloedsomloop! Visualiseren in het biologieonderwijs Door: Gerdien van der Veer Docent biologie op het Stedelijk Lyceum Enschede (locatie Innova)

Inhoud Inleiding workshop Visualisaties in het algemeen Toelichting/uitvoering visualisatie bloedsomloop Nabespreking Afronding

Inleiding workshop Waarom visualiseren? Vernieuwend onderwijs: Gepersonaliseerd leren

Visualisatie in het algemeen Abstracte processen verhelderen Impulsgeleiding Constructivistisch: actief, doelgericht leerproces, zelfontdekkend.

Voor- en nadelen afgewogen Voordelen Nadelen Betrokkenheid Voorbereidingstijd (met name eerste keer) Draagt bij aan sociale competenties Ook voor docent intensieve uitvoering Verbeelding en creativiteit gebruiken Het moet passen binnen het curriculum Individueel leren VOORDELEN van VISUALISEREN in het onderwijs Na de uitvoering van enkele onderzoeken, komen meerdere punten als voordelen van het inzetten van een visualisatie naar voren. Het gebruik van een visualisaties in het onderwijs kan leerlingen motiveren, hun focus verbeteren en concentratievermogen vergroten. Bovendien draagt een dergelijke werkvorm bij aan het aanbieden van mogelijkheden tot samenwerking tussen leerlingen. Dit draagt bij aan sociale competenties (Darlington, 2010, p. 109). Door leerlingen te helpen visualiseren, leren ze hun verbeelding en creativiteit te gebruiken. Dit levert vaardigheden op die op latere leeftijd heel belangrijk zijn om allerlei zaken in het dagelijks leven visueel te maken en creatief aan te pakken (Arieli, 2007, p. 47). Visualiserende werkvormen zorgt voor zelfdiscipline bij leerlingen. Het helpt de individuele leerling te stimuleren in een gestructureerd en veilig klimaat: het klassenklimaat (Arieli, 2007, p. 49). Het klassenklimaat wordt bewaakt door de docent. Leerlingen worden uitgedaagd om elk individueel deel te nemen aan het proces van de werkvorm. Op het niveau van de docent wordt benoemd dat een docent zijn of haar kwaliteiten van lesgeven verbeterd, door gebruik van meer werkvormen, waaronder de visualisatie.   Nadelen van VISUALISATIES in het onderwijs Naast voordelen, zijn er ook nadelen aan het inzetten van een visualisatiewerkvorm in het onderwijs. Het grootste nadeel van het inzetten van dit type werkvorm in het onderwijs, is de tijd die nodig is voor de voorbereiding. Daarnaast moet de docent precies weten wat de bedoeling is en moet hij vaardig zijn in de begeleiding van een dergelijke werkvorm (Darlington, 2010, p. 113). Daarnaast is het enorm van belang dat er een goed klassenklimaat heerst in de klas. De leerlingen moeten zich veilig genoeg voelen om mee te draaien tijdens de werkvorm (Ong, 2010, p. 564). Verder is het belangrijk dat een docent voldoende inspiratie heeft voor het ontwerpen van de werkvorm. De werkvorm moet goed in elkaar zitten en het moet functioneel zijn. De lesdoelen moeten met deze didactische methode worden behaald (Duban & Düzgün, 2013, p. 47). Het uitvoeren van een visualisatie kan in vergelijking tot een klassieke les meer vermoeiend zijn voor de docent. De docent moet bovendien zelf affiniteit hebben met het inzetten van een dramawerkvorm (Duban & Düzgün, 2013, p. 52). Ten slotte is een nabespreking essentieel om tot goed leren te komen. Hier kan ook veel tijd in gaan zitten en dit kan nadelig zijn wanneer er weinig ruimte in het curriculum zit (Ong, 2010, p. 566). Theorie: Arieli, B. (2007). The integration of creative drama into science teaching. Manhattan: Kansas State University. Darlington, H. (2010). Teaching secondary school science through drama. School Science Review , 91 (337), 109-113. Duban, N., & Düzgün, M. (2013). Views of Teachers on the Use of Drama Method in Science and Technology Courses. Turkish Online Journal of Qualitatieve Inquiry , 4 (2), 46-55. Ong, B. (2010). A Play of Protein Synthesis in the Classroom. The American Biology Teacher , 72 (9), 564-566. Voorwaarden waar de werkvorm aan moet voldoen: Volledige directe instructie Goed klassenklimaat Voldoende ruimte beschikbaar Reflectie is essentieel voor een goede leeropbrengst

Hoe te beginnen? Thema kiezen Leerdoelen bepalen van het thema Syllabus Centraal Examen ‘Hoe wordt je deel van het proces?’

Introducerend materiaal Oefeningen Door middel van rouleren Gericht op kennis/feitjes Voorbereiding op het daadwerkelijk doorlopen van de bloedsomloop. Filmpje

Toelichting visualisatie bloedsomloop Uitvoering en aanpassingen Tips: zet de leerlingen aan het werk!

Voorbereidingen van deze werkvorm Het hart en organen (oud tafelzeil): stevig/ op te vouwen. Bloedvaten: Stroken stof Verf

Aan de slag! Welke mogelijkheden zijn er? Hoe zie jij een visualisatie van de bloedsomloop voor je? Welke leerdoelen zou jij in je klas willen behalen? Bedenk een spel/uitvoering voor leerlingen.

Nabespreking Wat zijn jullie ideeën? Bevindingen?

Afronding Meer visualisatie-ideeën ontstaan? Informatie op de site van NIBI.

Ideeën bespreken Visualisaties bij andere thema’s - Voeding en spijsvertering - Regeling: hormonen - Gaswisseling - Uitscheiding