Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Leeromgevingen in het beroepsonderwijs
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Elly de Bruijn Zaal 3 Tijdstip 11.00
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
De “ leraar” als rolmodel
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Geletterdheid….. Wat is dat?
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
Workshop ‘Competenties’
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Van, voor én door het onderwijs.
Peter Cras, april 2007 Begrijp jij het nog? Presentatie over competenties en kwalificaties voor bestuurders en andere “simpele zielen” Peter Cras, april.
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Het opleidingsprofiel:
Competentiegericht leren vmbo
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
Meer innovatieve professionals
Natuurkunde in de bovenbouw
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Toekomstgericht onderwijs
Reflecteren.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Natuurwetenschappelijke vakken en beroepsonderwijs Marco Mazereeuw en Dirk Penninga Tweedegraads lerarenopleiding biologie, natuurkunde en scheikunde.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Een krachtige leeromgeving… Omdat we geneigd zijn te blijven doen wat we altijd al deden en omdat we fouten maken het liefst vermijden en ‘het weten’ fijner.
Begeleiding bij Werkplekleren
xxxxxxxxxxxxxxx Leergang mbo 30 mei 2017 Elly de Bruijn
Carla van Boxtel 20 november 2008
Module 6; didactisch handelen
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Constructivisme Piaget en Vygotsky
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
24 uur van ZDV Apeldoorn, 22 maart 2018
Workshop weerbaarheid 12 april 2018
Transcript van de presentatie:

Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk- 2016 Siu-Siu Oen & Wenja Heusdens

Eens of oneens? Eens = staan Oneens = zitten

Eens of oneens Het is belangrijk dat studenten eerst de theorie leren en het dan leren toepassen in de praktijk

Eens of oneens De verschillende taal die gesproken wordt in de beroepspraktijk en in het onderwijs is een probleem

Reflectieverslagen maken kost meer tijd dan dat het oplevert Eens of oneens Reflectieverslagen maken kost meer tijd dan dat het oplevert

Eens of oneens Door studenten een rijke leeromgeving aan te bieden, leren zij alle relevante beroepskennis

Ik leer het meest van mijn fouten Eens of oneens Ik leer het meest van mijn fouten

Hoe leren studenten op het grensvlak van school en beroepspraktijk? 1. Wat is het? Perspectief op kennisontwikkeling 2. Hoe ziet het eruit? Toetsing van het perspectief in de praktijk 3. Wat kunnen we ermee? Resultaten en aanbevelingen Onderwijs Beroepspraktijk

Context van het beroepsonderwijs AANLEIDING Context van het beroepsonderwijs Onderwijs Beroepspraktijk De beroepspraktijk centraal voor het leren van het beroep

Wetenschappelijk onderzoek AANLEIDING Sociaal-culturele leertheorie Wetenschappelijk onderzoek Cognitivisme Constructivisme Theorie Praktijk Transfer Welke kennis, vaardigheden en houding hebben studenten nodig? Boundary crossing Hoe ontwerp je een rijke leeromgeving? - Kloof tussen theorie en praktijk Begrijpen van het leren van het individu Lerende als participant in sociale omgeving

AANLEIDING Groeiende kritiek Het leren van studenten beschreven in dichotomieën: school-werk, theorie-praktijk Het leerproces = meer dan “samenvoegen” van typen kennis opgedaan in verschillende praktijken

Beroepskennis Verwevenheid theorie-praktijk (kennis- handelen); WAT IS HET? Het is belangrijk dat studenten eerst de theorie leren en het dan leren toepassen in de praktijk Beroepskennis Verwevenheid theorie-praktijk (kennis- handelen); Betekenis door het gebruik en de interpretaties van de beroepsbeoefenaars

Het maken van een context WAT IS HET? Het maken van een context Kennisontwikkeling opgevat als een proces van het geven van betekenis door te CONTEXTUALISEREN CONCRETISEREN het gebruiken van kennis in specifieke (beroeps)situaties CONCEPTUALISEREN het veralgemeniseren van kennis uit die specifieke situaties naar algemenere kennisconcepten

“In het hoofd van de student“ Hoe ziet het eruit? “In het hoofd van de student“ Hoe ontwikkelen studenten beroepskennis in de praktijk?

Beroepsmatig redeneren Hoe ziet het eruit? Beroepsmatig redeneren Wat moet ik doen? (taak/ handeling) Waarom moet ik dit doen? (doel/ de functie) Hoe moet ik dit doen? (technisch-instrumentele) Student stimuleren te beredeneren wat zij doen door vragen te stellen Kennis leren herkennen in het handelen Student helpen ‘beelden’ bij beroepshandelingen te krijgen Door studenten een rijke leeromgeving aan te bieden, leren zij alle relevante beroepskennis

de docent/praktijkopleider is noodzakelijk!!! Hoe ziet het eruit? Rol docent/praktijkbegeleider Geen vanzelfsprekendheid dat de student leert wat beoogd is om te leren dus: de docent/praktijkopleider is noodzakelijk!!! Praktijkdidactiek: reflecteren in actie door open vragen te stellen Oeps- en aha-momenten De verschillende taal die gesproken wordt in de beroepspraktijk en het onderwijs is een probleem

Beroepsmatig redeneren Wat kunnen we ermee? Resultaten: Aanbevelingen: Reflecteren in actie Verbinden van kennis en handelen Het inbedden en verankeren van ervaringen Taal van de beroepspraktijk eigen maken Ontwikkelen praktijkdidactiek Nivea Begeleidingsuren Beroepspraktijk staat centraal Reflectieverslagen maken kost meer tijd dan dat het oplevert

Afsluitende reflectieopdracht Wat kunnen we ermee? Afsluitende reflectieopdracht Do’s and Don’ts Ik leer het meest van mijn fouten

Gedicht: Geroosterde pijnboompitten Er gebeurt niks.   Oh, alles is verbrand. Rianne Meijer Meer info: Siu-Siu Oen, OCW b.s.oen@minocw.nl Wenja Heusdens, Hogeschool Utrecht Wenja.Heusdens@hu.nl Dank voor uw aandacht!