Het delen van kennis een onderlinge uitwisseling van praktische kennis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Redactioneel schrijven Les 3
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Kleuterschool De Zevensprong
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Wat is huiswerk? Wordt opgegeven of ingeleid op school, begint vaak op school, maar wordt thuis (af)gemaakt en thuis geleerd en vormt de ‘ingang’ tot de.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Binnenkomer!. Vervolg HD-wijzer Nutsschool Agenda teamoverleg ? Binnenkomer Korte terugblik Dynamieken Terugkoppeling voorlopig ingevulde HD- wijzer.
Redactioneel schrijven Les 2
Workshop Testen 16 februari 2011
Tweede wereldoorlog.
Copyright © Stichting Jeugdsport stichtingjeugdsport.nl.
Presentatie Bijeenkomst 3
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Praktijkonderzoek Onderzoek in de praktijk
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte introductie Themacoördinator Dialoog met vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Pemprl.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Kijken naar Kinderen Week 4
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
PRESENTATIE CLUSTER-KOORBEZOEKEN DOOR ADRY SLAGMEULEN
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
STAPPENPLAN STAGE 10 stappen voor een succesvolle stage in de Master Vergelijkende Moderne Letterkunde.
S/K/L 2.7 PRESENTEREN. WAT GA JE LEREN *Waar een goede presentatie aan voldoet *Hoe je een presentatie voorbereidt.
INFORMATIE 2.8 HET SCHRIJVEN VAN JE ENQUÊTEVERSLAG.
Observeren Les 3.
Lotgenoten Bijeenkomst 6.
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Cliënteninformatie: Wat kan ik met ROM?
Ondernemingsvormen.
S/k/l interviewen.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
La Divina commedia “stad en kunstwerken”
Observeren en rapporteren
Drama Reflectie Jennie van Baalen
Britt Koopman Chanel Ebhulu
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Bestemmingsplan Graspeel
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Loopbaan en burgerschap les 2
Mijn visie op onderwijs
Digitale zichtbaarheid dmv Chat, WhatsApp en Facebook Messenger
Blik op de toekomst.
Energieverdeling.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Observeren Les 2.
Loopbaan en burgerschap les 3
Marketing Week 1 Les 2 (maandag 27 november)
Jouw verhaal over antibioticaresistentie
Observeren Les 2.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ADL Les 1.
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Het delen van kennis een onderlinge uitwisseling van praktische kennis van ADHD, ASS en ODD tussen de agogen van Tandem

Opbouw van het product – Elkaar in duo’s bezoeken – Feedback geven – Feedback bespreken tijdens programmagroep – Aanvulling door extern deskundige

Stappenplan dinsdag 29 september: Herhaling van de uitleg over het product door Nienke.

Invullen van het scoreformulier door alle agogen. t/m 30 oktober: Invullen van het scoreformulier door alle agogen. Het ingevulde formulier mailen naar Nienke.

Scoreformulier ADHD ASS ODD algemeen onderwerpen Uitleggen van activiteiten Grenzen stellen Gewenst gedrag oplossingsgericht Structuur bieden Fysieke opstelling Tot rust brengen Consequent handelen

Aan de hand van de scoreformulieren worden dinsdag 17 november: Aan de hand van de scoreformulieren worden door de agogen zelf tweetallen gemaakt, die bij elkaar op bezoek gaan. De tweetallen leggen de twee data van de bezoeken vast. Denk goed na over de meest geschikte dag. Op welke dag komen kinderen met een ondersteuningsvraag? Of op welke dag merk jij dat je het meeste moeite hebt met het begleiden (grenzen stellen, structuur bieden, enz)?

De data worden doorgegeven aan Erna en Nienke. Dinsdag 17 november: De data worden doorgegeven aan Erna en Nienke. Erna en Nienke kijken of alle agogen een tweetal gevormd hebben en of de gemaakte matches ook daadwerkelijk goede matches zijn.

De tweetallen zorgen zelf voor vervanging tijdens de bezoeken. na dinsdag 17 november: De tweetallen zorgen zelf voor vervanging tijdens de bezoeken. Als je er niet uitkomt, trek je aan de bel bij Erna. Erna en Nienke nodigen een extern deskundige uit voor de programmagroep van 29 maart 2016.

Alle agogen zorgen ervoor dat ze, voordat de bezoeken plaats vinden t/m maandag 1 februari 2016: Alle agogen zorgen ervoor dat ze, voordat de bezoeken plaats vinden het bovenste gedeelte van de observatielijst invullen. De agogen gaan bij elkaar op bezoek.

Observatieschema Naam van degene die observeert:......................................................................................................... Naam van degene die geobserveerd wordt:.......................................................................................... Kennisgebieden (maximaal twee) waar de agoog die geobserveerd wordt praktische kennis over wil: 1:........................................................................................................................................................... 2:...........................................................................................................................................................

Wat doe ik goed Wat kan ik verbeteren

Voordat de observatie begint nemen t/m maandag 1 februari 2016: Voordat de observatie begint nemen de twee agogen het observatieformulier door, zodat nog een keer duidelijk wordt waar de agoog feedback en tips over wil hebben. De hele activiteit wordt geobserveerd. Na afloop van de activiteit bespreken de twee agogen de bevindingen.

Alle agogen nemen hun observatieformulier Dinsdag 2 februari 2016: Alle agogen nemen hun observatieformulier met bevindingen mee naar de programmagroep. Deze bevindingen worden hier besproken, zodat alle agogen ook de tips van anderen horen en mee kunnen nemen naar hun eigen AP. Kennis wordt uitgewisseld. Vragen en eventuele ontbrekende kennis worden geïnventariseerd door Erna en Nienke. Zij geven dit door aan de extern deskundige, zodat hij/zij op de hoogte is en zich kan voorbereiden op de programmagroep van 29 maart 2016.

Tijdens de programmagroep komt een extern deskundige antwoord geven Dinsdag 29 maart 2016: Tijdens de programmagroep komt een extern deskundige antwoord geven op onze vragen en ons kennis bijbrengen.

Vragen???

Zelf aan de slag!