Hoe wegen op het lokaal beleid?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Advertisements

Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Het nieuwe spelen is oud
OEPS ? BOEBS !! BLIJF OP EIGEN BENEN STAAN
Veilig en gezond aan ’t werk, dat raakt iedereen. Goed voor jou en voor de zaak. Samen sterk voor preventie Campagne Een gezonde werkplek Naam.
….een korte presentatie
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Didactische werkvormen
Expeditie leiderschap Heliomare in vogelvlucht Wonen & Dagbesteding Revalidatie & Sport Onderwijs Arbeids- integratie.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Hogescholen in Dialoog
Sarah Nickmans Charlotte Verschuere 2Balo B
Herfst 2010 basisschool Jacinta
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Vraaggerichtheid als beoordelingscriterium Margo Trappenburg USBO (UU) iBMG (EUR)
First ID project Huygens College
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Hoe krijg je het op gang?.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Presenteren en communiceren
Meer zeggenschap bewoners Wat kan de corporatie doen? Samen op zoek naar de juiste voedingsbodem! Congres Corpovenista, 17 maart 2015, 1931 Congrescentrum.
Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Kwaliteit van de hulpverlening
Jeugdhuis Creatuur, Bredene, een praktijkvoorbeeld Congres Uit De Marge, 19 november 2015.
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
Presentatie “OnS”. “OnS” staat voor “Ontmoet in Slochteren”
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
2 Welke media kies je? Groep 3 en 4 3 Je wilt een film kijken Welke media kies je?
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Adri Hartkoorn Beleid en voorbereiding juli 2013 Herinrichting speelplek Grote buitendijk Velserbroek 10 juli 2013 Resultaten interviews.
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Welkom in groep 2!.
Ruzie maken… een vak apart !?
Wat is jeugdwelzijnswerk?
ViaVia Info-presentatie
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
ZESC – Situationeel leiderschap
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Begeleiding bij Werkplekleren
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Balans Jezus vertelt dat we stevig staan als we naar Zijn woorden luisteren en er ook wat mee doen. En dat we minder stevig staan als we alleen Zijn woorden.
What is the meaning of? Student centered learning
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Political Communication & Journalism
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Creëer je zelf!.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Bibliotheek en erfgoed
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Hallo ! Ontdek onze gemeenschappelijke ruimte: de Europese Unie
Vriendschap voor het leven
Transcript van de presentatie:

Hoe wegen op het lokaal beleid? J 100

Wat is J-100? De J-100 wordt georganiseerd en begeleid door een stuurgroep van jeugdwerkers uit verschillende organisaties. Zij selecteren de geschikte jongeren voor het project en peilen naar hun motivatie. In een reeks bijeenkomsten evolueren we samen met de jongeren naar een ‘denktank’ over samenleven in de stad. In een eerste fase werken we aan ontmoeting: de jongeren maken kennis met elkaar en ontdekken de dingen die ze gemeenschappelijk hebben, maar ook de verschillen. Vanuit de persoonlijke verhalen van de jongeren en hun dagdagelijkse realiteit maken we een analyse van het samenleven in de stad. We denken samen na over oplossingen en voeren die ook uit in mate van het mogelijke. Tenslotte denken we samen na hoe we onze boodschap best publiek kunnen maken. 1. Jeugdwerkers die ieder hun eigen expertise hebben en een stevige vertrouwensband hebben met ‘hun jongeren’.

Het kat-en-muisspel tussen de jongeren van Luchtbal en de politie duurt voort. De jongens klagen over overdreven politiegeweld; de politie lekte gisteren een filmpje om aan te tonen dat de jongens zelf geen doetjes zijn. Maandagnacht werd weer een auto in brand gestoken.

Wat is het doel? * Polarisering tegen gaan * Ontmoeting creëren tussen verschillende lokale verenigingen * Samen nadenken over wat wij nodig hebben om samen te leven * Inspraak en dialoog met het stadsbestuur * Samen staan we sterk

Er zijn 3 overlegmomenten Op niveau van de jongeren en de jeugdwerkers De J100 bijeenkomsten met de jongeren Op niveau van de jeugdwerkers en een aantal stafmedewerkers De voorbereidingen voor de bijeenkomsten met jongeren Op niveau van coördinatoren met de stafmedewerkers De stuurgroep op organisatieniveau(contacten beleid, pers, subsidies, …)

Wat hebben we tot nu toe gedaan: Teambuilding/ontmoetingen

Wat hebben we tot nu toe gedaan: J-100 top https://www.stampmedia.be/video/antwerpse-jongeren-houden-eigen-top

Wat hebben we tot nu toe gedaan: Bruggenbouwer * Project ingediend bij de stad voor een bruggenbouwer

Wat hebben we tot nu toe gedaan: Droomhut “Toen ik een kind was, droomde ik ervan om tijd te spenderen in een boomhut.  Ge woont in ’t stad in een appartement of huisje en niet alle huizen hebben een tuin.  Aan bomen in de publieke ruimte mag je niet komen omdat je dan een GAS- boete krijgt.  Dus heb ik nooit een boomhut kunnen maken en er nooit in kunnen spelen.” (citaat J100-jongere M. Aoulad) “Een boomhut heb ik enkel gezien op foto of in een Amerikaanse film, maar ooit echt in gezeten: nee dat heb ik nooit.” (citaat J100-jongere M. Daoudi)

Politiserend werken: Hoe doe je dat? * Vertrekken vanuit jongeren hun ideeën en soms frustraties * luisteren naar hun verhalen en daar mee aan de slag gaan * De juiste vragen stellen en jongeren motiveren om mee een oplossing te zoeken * Laagdrempelige brainstormmomenten inlassen om zoveel mogelijk input te krijgen * Een gevolg geven aan die momenten door te laten zien aan de jongeren dat de jeugdwerkers wel degelijk hun best doen om aan de slag te gaan met de gegeven input * Zorgen voor een leuke informele sfeer * Iedereen in de groep een stem geven en investeren in een veilige omgeving voor elke individu * Herhalen

Oefening: Kies één thema om over te brainstormen (Media, Werk, Politie, …) Kruip in de huid van één van je jongeren of wij geven jou een type dat je kan spelen Per thema neemt één iemand de rol van jeugdwerker op zich De themagroep discussieert over het onderwerp en tracht tot een oplossing te komen die men kan voorleggen aan het beleid Nadien reflectiemoment

Wat zijn de bedreigingen? * Uitdaging Bij een tekort aan uitdaging ontstaat er soms een gevoel van zinloosheid en routine * Capaciteit De mogelijkheden moeten er zijn(kennis, ervaring, vaardigheden, inzicht, strategieën, …) Een tekort aan capaciteit kan leiden tot frustraties en machteloosheid(verwachtingen) * Verbondenheid Jongeren moeten het gevoel hebben dat ze verbonden zijn en dat hun project gedragen wordt (door o.a. mensen, gemeenschappen, bewegingen, gedachtengoed, organisaties, volwassenen, … (Dominante groepen kunnen ook een bedreiging zijn)

Interessante data: Volgende J-100 bijeenkomst: Dinsdag 3 oktober om 18.00 uur op park spoor Oost Congres van het jeugdwelzijnswerk: Why give a shit! Maandag 27 november in het Vlaams Parlement Bezoek ook onze sites  www.jes.be www.uitdemarge.be Bedankt voor jullie aandacht! Margot, Mohamed en Nisrine