Mobiel woordjes leren in en buiten de les

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Advertisements

Realtime in vogelvlucht Demo ePack (zie ook site Centrale uitgangspunten: motivatie en leerrendement.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Kandinsky College Malderburchtstraat
Wat komt er zoal bij kijken?
© Internet gestuurd leren van Chinees
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
EMEG-LIJST BEZOEK DE SITE WAT IS Een site waar je allerlei informatie kan vinden overal alles wat ook maar een beetje.
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Toetsen bij de methode… ‘My name is tom’?
Communiceren met Marloes
Onderzoekend leren en beroepscontexten
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
Hom Com Ledenvergadering 03/03/2015. Oud Zelzate Oud Zelzate deel 1
O p d r ach t B. APP. 1 Deze app's heeft de menu onderaan en blijft de hele tijd bij u als u de app. opent u kan er op klikken wanneer u dan wilt. Voorwaarden:
Prototyping Week 7 // Tweenlite & API. TweenMax Snel mooie en effectieve animatie.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
OPDRACHT B. ING BANKIEREN APP Omschrijving: Altijd en overal uw particuliere en uw zakelijke bankzaken regelen via uw mobiel of tablet. Download deze.
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
Strategic Interaction: Spreken met scripts 3 Programma Wat zijn scripts? Wat zijn de ingrediënten van een goed script? Hoe gebruik je scripts in de les?
Customize!.
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Haarlem Foto’s op computer en internet Cloud. Haarlem Werken met Google foto’s.
Voorlichtingsavond 5HAVO / 6VWO Examentrainingen Studiekring 25 en 26 april 2016 Veluws College Walterbosch 12 januari 2016
Bijeenkomst September 2015
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Informatieavond 3e klas 26 augustus Hartelijk welkom Mentorklas 3H2 mentor: P. Wellen.
Thema 5: Aanpassing van het onderwijs: compenserende (technologische) faciliteiten en dispensaties.
ICT toepassen in de wiskundeles
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Acceptatie en Adoptatie Thema Technologie bij jezelf: 1A_TVB01
Wat is je doel voor deze les?
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Klik op een app voor meer informatie: -ZermeloZermelo -Its LearningIts Learning -OneDriveOneDrive -Kahoot!Kahoot! -QuizizzQuizizz -QuizletQuizlet -Aura.
Vwo 6 – week
Social media Door: Eloise Post Docent: E. Louisse
Vakgroep Frans.
Woordjes leer je alleen maar door te stampen
Welkom Havo 5..
Thema 6 : Vreemde talen leren
Thema 4: Zo bereik je meer
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Welkom Pret met de iPad Iedereen kan het leren !
Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
Toetsing Vakdidactiek 2.
Examentraining.
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
Met behulp van formulieren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Chromecast Door Google.
Voor VWO, met behulp van een Symbaloo lesplan.
Handleiding Prodas-app
Observeren Les 7.
Informatieavond 8 juli me.
Transcript van de presentatie:

Mobiel woordjes leren in en buiten de les Workshop over het verwerven en leren van woordjes met mobiele telefoon of tablet Mei 2013 Amstelveen College

Doel van de workshop Mvt-docenten adviseren over het gebruiken van de mobiele telefoon of tablet bij het verwerven en beklijven van vocabulaire

Waarom deze workshop? Leerlingen gebruiken op grote schaal hun mobiel en tablet bij woordjes leren. Het is van belang hier op in te spelen tijdens en in de les Er is een heel groot aanbod van apps. Om leerlingen niet te laten verdrinken in het aanbod apps moet de docent de expert zijn Woordjes leren via mobiel/tablet kan een positief effect hebben op leergedrag en leerresultaat

Hoe ziet deze workshop er uit? Wat is leren met je mobiel precies en wat is er bekend? Welke apps kan ik leerlingen aanraden om woordbetekenissen op te zoeken? Welke apps kan ik leerlingen aanraden om leerlingen woordjes te laten leren? Hoe kan ik het leren met de mobiel integreren in mijn lessen?

Eerst Wie heeft er geen smartphone? Wie heeft er een vertaalapp, zo ja welke? Wie heeft er onderwijsapp, zo ja welke?

1. Wat is leren met je mobiel precies en wat is er bekend vanuit de wetenschap? Vraag: Wat is het effect van leren met je mobiel op het leren van vocabulaire? Leerlingen leren woordjes langzamer met de mobiel Leerlingen leren even snel vocabulaire als met de mobiel Leerlingen leren sneller vocabulaire

mLearning : - wetenschappelijke term voor mobiel leren - leren kan altijd en overal (via mobiel of tablet). Een vaste aansluiting is niet nodig mLearning zorgt niet per definitie voor sneller leren, maar: - mLearning zorgt ervoor dat leerlingen meer tijd besteden aan vocabulaire leren waardoor resultaten beter zijn - leerlingen beleven meer plezier aan het leren van woordjes

2. Welke apps kan ik leerlingen aanraden om woordbetekenissen op te zoeken? WOORDENBOEKEN 1. Van Dale woordenboek Pocketversie (gratis) Middelgroot woordenboek (€29,99)

2. Prisma woordenboek € 6,99

3. Vertaalapps Google translate Meest gebruikt onder leerlingen iTranslate

3. Welke apps kan ik leerlingen aanraden om woordjes te leren? Wat bieden de leergangen van Malmberg? Wat denken jullie? Wel eens gekeken in de appstore?

Malmberg biedt 9 woordtrainerapps , met name om leerlingen voor te bereiden op het examen Engels All Right! en of course!: 6 vwo, 5 havo, 4GT

Frans d’accord. : 5 vwo, 5 havo, 4 GT Duits Na Klar Frans d’accord!: 5 vwo, 5 havo, 4 GT Duits Na Klar!: 6 vwo, 5 havo, 3 GT

2. Welke andere woordtrainerapps zijn handig WRTSmobile populairste woordtrainer onder leerlingen MiniTeach Makkelijk alle woordenlijsten van alle methodes downloaden en trainen

Woordtrainer - handig voor de onderbouw Woordtrainer - handig voor de onderbouw. - basiswoorden in 25 categorieën Vocabulary Woordtrainer van Apple voor iOS en mac.

4. Gebruik van woordtrainers in les Aan het begin van nieuw hoofdstuk woordenlijsten laten invoeren in de app Bijvoorbeeld per week leerlingen 10 minuten woordjes laten leren met de app. De rest moeten ze zelf thuis doen (of juist ergens anders!)

5. Apps voor werkvormen voor vocabulaire-onderwijs OMJS-werkvormen App die voor 4 categorieën variërende werkvormen geeft: - woordslang - wordle - kruiswoordpuzzel - mindmap - ….. en meer individueel, 2-tal, 4-tal, klassikaal <20 minuten >20 minuten

ShowMe Met deze app kunnen leerlingen elkaar makkelijk overhoren ShowMe Met deze app kunnen leerlingen elkaar makkelijk overhoren. - foto’s van verschillende categorieën

6. Mogelijkheden om mLearning te integreren in de les Aanbod is enorm  docent kan/moet structuur aanbieden om negatief effect te voorkomen Buiten de les  wrtsMobile, MiniTeach In de les  aan begin nieuw hoofdstuk. Tijd geven om woordenlijsten in app te maken In de les (werkvormen)  OMJS-werkvormen en ShowMe; eventueel aansluiten op beamer om klassikaal te maken

mLearning in het NL onderwijs staat nog in kinderschoenen mLearning in het NL onderwijs staat nog in kinderschoenen. Docenten van nu zijn de pioniers. Wees de wetenschapper! Observeer, evalueer en reflecteer als je apps toepast Apps kunnen een toegevoegde waarde zijn in het onderwijs, MAAR ze moeten een middel blijven, geen doel. Verlies les- en leerdoelen niet uit het oog.

Tot slot Het naslagwerk bij deze workshop/presentatie bevat een uitgebreide uitwerking van de mogelijkheden van mLearning in vocabulaire- onderwijs.

Vragen????