Mobiel woordjes leren in en buiten de les Workshop over het verwerven en leren van woordjes met mobiele telefoon of tablet Mei 2013 Amstelveen College
Doel van de workshop Mvt-docenten adviseren over het gebruiken van de mobiele telefoon of tablet bij het verwerven en beklijven van vocabulaire
Waarom deze workshop? Leerlingen gebruiken op grote schaal hun mobiel en tablet bij woordjes leren. Het is van belang hier op in te spelen tijdens en in de les Er is een heel groot aanbod van apps. Om leerlingen niet te laten verdrinken in het aanbod apps moet de docent de expert zijn Woordjes leren via mobiel/tablet kan een positief effect hebben op leergedrag en leerresultaat
Hoe ziet deze workshop er uit? Wat is leren met je mobiel precies en wat is er bekend? Welke apps kan ik leerlingen aanraden om woordbetekenissen op te zoeken? Welke apps kan ik leerlingen aanraden om leerlingen woordjes te laten leren? Hoe kan ik het leren met de mobiel integreren in mijn lessen?
Eerst Wie heeft er geen smartphone? Wie heeft er een vertaalapp, zo ja welke? Wie heeft er onderwijsapp, zo ja welke?
1. Wat is leren met je mobiel precies en wat is er bekend vanuit de wetenschap? Vraag: Wat is het effect van leren met je mobiel op het leren van vocabulaire? Leerlingen leren woordjes langzamer met de mobiel Leerlingen leren even snel vocabulaire als met de mobiel Leerlingen leren sneller vocabulaire
mLearning : - wetenschappelijke term voor mobiel leren - leren kan altijd en overal (via mobiel of tablet). Een vaste aansluiting is niet nodig mLearning zorgt niet per definitie voor sneller leren, maar: - mLearning zorgt ervoor dat leerlingen meer tijd besteden aan vocabulaire leren waardoor resultaten beter zijn - leerlingen beleven meer plezier aan het leren van woordjes
2. Welke apps kan ik leerlingen aanraden om woordbetekenissen op te zoeken? WOORDENBOEKEN 1. Van Dale woordenboek Pocketversie (gratis) Middelgroot woordenboek (€29,99)
2. Prisma woordenboek € 6,99
3. Vertaalapps Google translate Meest gebruikt onder leerlingen iTranslate
3. Welke apps kan ik leerlingen aanraden om woordjes te leren? Wat bieden de leergangen van Malmberg? Wat denken jullie? Wel eens gekeken in de appstore?
Malmberg biedt 9 woordtrainerapps , met name om leerlingen voor te bereiden op het examen Engels All Right! en of course!: 6 vwo, 5 havo, 4GT
Frans d’accord. : 5 vwo, 5 havo, 4 GT Duits Na Klar Frans d’accord!: 5 vwo, 5 havo, 4 GT Duits Na Klar!: 6 vwo, 5 havo, 3 GT
2. Welke andere woordtrainerapps zijn handig WRTSmobile populairste woordtrainer onder leerlingen MiniTeach Makkelijk alle woordenlijsten van alle methodes downloaden en trainen
Woordtrainer - handig voor de onderbouw Woordtrainer - handig voor de onderbouw. - basiswoorden in 25 categorieën Vocabulary Woordtrainer van Apple voor iOS en mac.
4. Gebruik van woordtrainers in les Aan het begin van nieuw hoofdstuk woordenlijsten laten invoeren in de app Bijvoorbeeld per week leerlingen 10 minuten woordjes laten leren met de app. De rest moeten ze zelf thuis doen (of juist ergens anders!)
5. Apps voor werkvormen voor vocabulaire-onderwijs OMJS-werkvormen App die voor 4 categorieën variërende werkvormen geeft: - woordslang - wordle - kruiswoordpuzzel - mindmap - ….. en meer individueel, 2-tal, 4-tal, klassikaal <20 minuten >20 minuten
ShowMe Met deze app kunnen leerlingen elkaar makkelijk overhoren ShowMe Met deze app kunnen leerlingen elkaar makkelijk overhoren. - foto’s van verschillende categorieën
6. Mogelijkheden om mLearning te integreren in de les Aanbod is enorm docent kan/moet structuur aanbieden om negatief effect te voorkomen Buiten de les wrtsMobile, MiniTeach In de les aan begin nieuw hoofdstuk. Tijd geven om woordenlijsten in app te maken In de les (werkvormen) OMJS-werkvormen en ShowMe; eventueel aansluiten op beamer om klassikaal te maken
mLearning in het NL onderwijs staat nog in kinderschoenen mLearning in het NL onderwijs staat nog in kinderschoenen. Docenten van nu zijn de pioniers. Wees de wetenschapper! Observeer, evalueer en reflecteer als je apps toepast Apps kunnen een toegevoegde waarde zijn in het onderwijs, MAAR ze moeten een middel blijven, geen doel. Verlies les- en leerdoelen niet uit het oog.
Tot slot Het naslagwerk bij deze workshop/presentatie bevat een uitgebreide uitwerking van de mogelijkheden van mLearning in vocabulaire- onderwijs.
Vragen????