De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Thema 5: Aanpassing van het onderwijs: compenserende (technologische) faciliteiten en dispensaties.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Thema 5: Aanpassing van het onderwijs: compenserende (technologische) faciliteiten en dispensaties."— Transcript van de presentatie:

1 Thema 5: Aanpassing van het onderwijs: compenserende (technologische) faciliteiten en dispensaties

2 Hulpmiddelen Remediërende hulp Compenserende hulp Dispenserende hulp

3 Hulpmiddelen Remediërende hulp Compenserende hulp - niet-technische compensaties - technische compensaties Dispenserende hulp - niet-technische compensaties - technische compensaties

4 Compenserende maatregelen Lezen: – Daisy-speler – Tekst-naar-spraaksoftware, digitale schoolboeken – Luisterboeken en e-boeken – Reading-pen

5 Compenserende maatregelen Schrijven: – Tekstverwerker – Toestaan van fonetisch opschrijven – Spelling- en grammaticacontrole – Woordvoorspeller – Tekst-naar-spraaksoftware – Regelkaart, woordenlijsten, electronisch woordenboek – Mindmapsoftware – Spraakherkenningssoftware – Livescribe smartpen

6 Compenserende maatregelen Toetsen: – Tijdverlenging – Luistertoetsen – Mondeling toetsen – Aantekeningen inspreken – Beoordeling spelling aanpassen

7 Dispensatie Een leerling wordt vrijgesteld van bepaalde geldende eisen.

8 Dispenserende maatregelen Vrijstelling voorleesbeurten Vrijstelling spellingtoetsen Omvang boekenlijst verminderen Vrijstelling Duits of Frans (onderbouw vmbo)

9 Effect Tijdverlenging, mondeling overhoren en ondersteunende technologie hebben positief effect op: – Leerresultaten – Vaardigheid in technisch lezen en schrijven – Zelfwerkzaamheid – Motivatie – Competentiegevoel – Concentratie Bron: Lovett, 2010; Rolak & Henneman, 2010

10 Keuze ondersteunende technologie

11 Waarom moet ik als docent op de hoogte zijn van ict hulpmiddelen? Middelen structureel inzetten tijdens de vakles Integratie software, hardware en uitleg docent Terugkoppeling

12 Zelfstudie Henneman, K., Bekebrede, J., Cox, A., & Krosse, H. de. (2013). Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs. Handreiking voor directie, middenmanagement en docenten. Den Bosch: KPC Groep Hoofdstuk 9


Download ppt "Thema 5: Aanpassing van het onderwijs: compenserende (technologische) faciliteiten en dispensaties."

Verwante presentaties


Ads door Google