Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Advertisements

ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.
Module B: De ‘Whole School Approach’
Ambassadeurs Latent Talent Vrijwilligers van allochtone origine vertellen over hun eigen schoolloopbaan en werkervaring(en)
“ - een platform voor ICE in Vlaanderen” Dries Van Den Broucke – 14/09/2012.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt

Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
Secundair onderwijs van de toekomst
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
School of Education Associatie K.U.Leuven donderdag 13 november
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Twinning 2011 Verruiming door kennis
Het opleidingsprofiel:
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
CLIL : EEN PRAKTISCH KADER TER IMPLEMENTATIE 19 juni 2014: E.Plancke
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Overgang basis naar secundair
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Conceptnota Bis Duaal Leren
De school in Europa - Europa in de school
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
GLOBELINK ? Jeugddienst (erkend landelijk jeugdwerk) Duurzame ontwikkeling Participatie en uitspraak Hoofdzetel in Brussel – lokale projecten in Vlaanderen.
Taalscreening fase 2: opvolging
Kom verder. Saxion. Professioneel management PHBO Jobcoaching Welkom! Webcollege.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Experten in de derde graad Proefproject
Risicomanagement: de rol van DKB Joris Bouve  Manu Steens  DKB Netwerk organisatiebeheersing  donderdag 9 juni 2016.
CLIL-didactiek voor Duits
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Обеспечение качества трехъязычных программ
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
Verwijzen naar kookboek.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
KA2 – "The Future Teachter 3
Dag van het SO – workshop CLIL
Leerlingenoverleg Gent
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
Moderne vreemde talen in het basisonderwijs
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.

Gelijke onderwijskansen via taalbeleid :
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Slotevent lerend netwerk 2.0. Welkom!
Modernisering Secundair Onderwijs
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Is je CLIL-praktijk OK(-proof) ?
Transcript van de presentatie:

Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie Gent VAC 13 februari 2017

Enkele vaststellingen Conclusies Aanbevelingen inhoud Het onderzoek Enkele vaststellingen Conclusies Aanbevelingen Rapport > www.onderwijsinspectie.be

situering van het onderzoek OD XXIII 1 september 2014 Beleidsnota van minister Crevits ‘Content and Language Integrated Learning’ Zaakvakdoelen Leerwinst taalvaardigheid CLIL-taal ‘Een werkvorm waarin het Frans, Engels of Duits als instructietaal wordt gebruikt om een niet-taalvak te onderwijzen’.

Doel en methodiek van het onderzoek Succesfactoren en drempels Macro-niveau: CLIL-beleid Meso-niveau: rol PBD, HO en andere instanties Micro-niveau: 23 scholen duale focus = Content and Language? ten koste van de realisatie van de leerplandoelen? METHODIEK: Kwalitatief onderzoek, niet beoordelend Meer info over methodiek > rapport

Enkele Vaststellingen De CLIL-leraar maakt het verschil Duale focus > waaier aan varianten CLIL niet ten koste van de leerplandoelen zaakvak De leerlingenkenmerken hebben geen invloed op de in- of uitstap van leerlingen CLIL in aso en tso, geen bso Leerwinst CLIL-taal Tevredenheid bij leerlingen

CLIL-leerlingen

CLIL-taal

Conclusies > succesfactoren MACRO Regelgeving en procedure: Kwaliteitsstandaard en aanvraagdossier Grote inspanning, degelijke denkoefening Communicatie Afdeling Horizontaal Beleid Website en infosessies voor starters Professionalisering: Prioritair nascholingsproject en studiedagen Samenwerking Departement Onderwijs, PBD, hoger onderwijs en scholen

Conclusies > succesfactoren MESO Rol van de PBD: Inhoudelijke ondersteuning kwaliteitsvolle denkoefening taalgericht vakonderwijs en inbedding talenbeleid vorming en netwerking Administratieve ondersteuning: bijv. dossier, … Rol Hoger onderwijs en andere instanties: Nascholingsinitiatieven en studiedagen Ontwikkeling van instrumenten voor kwaliteitszorg Internationaliseringsinitiatieven

Conclusies > succesfactoren MICRO Wie? Gedreven en gemotiveerde leraren Directies: stimuleren en faciliteren >< weerstand Wat? en Hoe? Stapsgewijs Visie Integratie talenbeleid: Didactiek van zaakvakleraar > taalgericht vakonderwijs ‘Elke leraar is een taalleraar’ Onderwijsinnovatie bijv. internationalisering Communicatie > draagvlak

Conclusies > succesfactoren MICRO Professionalisering: CLIL-taal en maximaal gebruik ervan in de les CLIL-didactiek Ontwikkeling van eigen CLIL-lesmateriaal Leerplanstudie Hospiteren en visiteren Personeelsorganisatie: Creativiteit > organisatie, lessenrooster, … Coherente opbouw Uitrusting Flexibele regelgeving

Conclusies > hinderpalen Regelgeving Het vereiste C1-niveau Het parallel Nederlandstalig traject Het positief advies van de toelatingsklassenraad De maximumgrens van 20% Enkele aspecten van het decreet rechtspositie Definitie CLIL in regelgeving: geen verwijzing naar de duale focus of taalgericht vakonderwijs onzekerheid, verschillende interpretaties en varianten: veel CLIL - weinig CLIL

Conclusies > hinderpalen Duale focus Context, interactie, taalsteun = taalgericht vakonderwijs Nood aan vorming Starters versus gevorderden Nood aan netwerking Nood aan formeel overleg Effectmeting Scholen zijn eerst volop bezig met de uitrol van CLIL Opvolging deskundigheid van de leraren Gebrek aan instrumenten Uitspraken over leerwinst gebaseerd op observaties

Versoepel de regelgeving Verduidelijk de regelgeving Aanbevelingen macro Versoepel de regelgeving Verduidelijk de regelgeving Faciliteer expertise-uitwisseling Stimuleer scholen > CLIL in bso en tso

Aanbevelingen meso Werk aan de deskundigheidsontwikkeling van taalgericht vakonderwijs. Onderzoek of en hoe scholen ondersteund kunnen worden om de leervorderingen van hun leerlingen in kaart te brengen. Neem taalgericht vakonderwijs op in de initiële lerarenopleiding voor alle vakken.

Aanbevelingen micro Implementeer taalgericht vakonderwijs in alle vakken.  Bouw structureel overleg uit tussen de CLIL- leraren en de taalleraren.  Stimuleer hospiteren en intervisie.  Volg de deskundigheid van de CLIL-leraren op.

Aanbevelingen micro  Ontwikkel deskundigheid op het vlak van het in kaart brengen van leervorderingen in de CLIL-taal.  Communiceer duidelijker over CLIL in het schoolreglement, met name over evaluatie en leerbegeleiding.  Overweeg ook een CLIL-aanbod in de B-stroom, het bso en het tso.

CLIL is succesvol gelanceerd in Vlaanderen DUS … CLIL is succesvol gelanceerd in Vlaanderen Synergie tussen stakeholders: Leraren en directies PBD en Departement Onderwijs Hoger Onderwijs en andere instanties Toekomst: Duurzaam project Alle succes!