Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie Gent VAC 13 februari 2017
Enkele vaststellingen Conclusies Aanbevelingen inhoud Het onderzoek Enkele vaststellingen Conclusies Aanbevelingen Rapport > www.onderwijsinspectie.be
situering van het onderzoek OD XXIII 1 september 2014 Beleidsnota van minister Crevits ‘Content and Language Integrated Learning’ Zaakvakdoelen Leerwinst taalvaardigheid CLIL-taal ‘Een werkvorm waarin het Frans, Engels of Duits als instructietaal wordt gebruikt om een niet-taalvak te onderwijzen’.
Doel en methodiek van het onderzoek Succesfactoren en drempels Macro-niveau: CLIL-beleid Meso-niveau: rol PBD, HO en andere instanties Micro-niveau: 23 scholen duale focus = Content and Language? ten koste van de realisatie van de leerplandoelen? METHODIEK: Kwalitatief onderzoek, niet beoordelend Meer info over methodiek > rapport
Enkele Vaststellingen De CLIL-leraar maakt het verschil Duale focus > waaier aan varianten CLIL niet ten koste van de leerplandoelen zaakvak De leerlingenkenmerken hebben geen invloed op de in- of uitstap van leerlingen CLIL in aso en tso, geen bso Leerwinst CLIL-taal Tevredenheid bij leerlingen
CLIL-leerlingen
CLIL-taal
Conclusies > succesfactoren MACRO Regelgeving en procedure: Kwaliteitsstandaard en aanvraagdossier Grote inspanning, degelijke denkoefening Communicatie Afdeling Horizontaal Beleid Website en infosessies voor starters Professionalisering: Prioritair nascholingsproject en studiedagen Samenwerking Departement Onderwijs, PBD, hoger onderwijs en scholen
Conclusies > succesfactoren MESO Rol van de PBD: Inhoudelijke ondersteuning kwaliteitsvolle denkoefening taalgericht vakonderwijs en inbedding talenbeleid vorming en netwerking Administratieve ondersteuning: bijv. dossier, … Rol Hoger onderwijs en andere instanties: Nascholingsinitiatieven en studiedagen Ontwikkeling van instrumenten voor kwaliteitszorg Internationaliseringsinitiatieven
Conclusies > succesfactoren MICRO Wie? Gedreven en gemotiveerde leraren Directies: stimuleren en faciliteren >< weerstand Wat? en Hoe? Stapsgewijs Visie Integratie talenbeleid: Didactiek van zaakvakleraar > taalgericht vakonderwijs ‘Elke leraar is een taalleraar’ Onderwijsinnovatie bijv. internationalisering Communicatie > draagvlak
Conclusies > succesfactoren MICRO Professionalisering: CLIL-taal en maximaal gebruik ervan in de les CLIL-didactiek Ontwikkeling van eigen CLIL-lesmateriaal Leerplanstudie Hospiteren en visiteren Personeelsorganisatie: Creativiteit > organisatie, lessenrooster, … Coherente opbouw Uitrusting Flexibele regelgeving
Conclusies > hinderpalen Regelgeving Het vereiste C1-niveau Het parallel Nederlandstalig traject Het positief advies van de toelatingsklassenraad De maximumgrens van 20% Enkele aspecten van het decreet rechtspositie Definitie CLIL in regelgeving: geen verwijzing naar de duale focus of taalgericht vakonderwijs onzekerheid, verschillende interpretaties en varianten: veel CLIL - weinig CLIL
Conclusies > hinderpalen Duale focus Context, interactie, taalsteun = taalgericht vakonderwijs Nood aan vorming Starters versus gevorderden Nood aan netwerking Nood aan formeel overleg Effectmeting Scholen zijn eerst volop bezig met de uitrol van CLIL Opvolging deskundigheid van de leraren Gebrek aan instrumenten Uitspraken over leerwinst gebaseerd op observaties
Versoepel de regelgeving Verduidelijk de regelgeving Aanbevelingen macro Versoepel de regelgeving Verduidelijk de regelgeving Faciliteer expertise-uitwisseling Stimuleer scholen > CLIL in bso en tso
Aanbevelingen meso Werk aan de deskundigheidsontwikkeling van taalgericht vakonderwijs. Onderzoek of en hoe scholen ondersteund kunnen worden om de leervorderingen van hun leerlingen in kaart te brengen. Neem taalgericht vakonderwijs op in de initiële lerarenopleiding voor alle vakken.
Aanbevelingen micro Implementeer taalgericht vakonderwijs in alle vakken. Bouw structureel overleg uit tussen de CLIL- leraren en de taalleraren. Stimuleer hospiteren en intervisie. Volg de deskundigheid van de CLIL-leraren op.
Aanbevelingen micro Ontwikkel deskundigheid op het vlak van het in kaart brengen van leervorderingen in de CLIL-taal. Communiceer duidelijker over CLIL in het schoolreglement, met name over evaluatie en leerbegeleiding. Overweeg ook een CLIL-aanbod in de B-stroom, het bso en het tso.
CLIL is succesvol gelanceerd in Vlaanderen DUS … CLIL is succesvol gelanceerd in Vlaanderen Synergie tussen stakeholders: Leraren en directies PBD en Departement Onderwijs Hoger Onderwijs en andere instanties Toekomst: Duurzaam project Alle succes!