Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Workshop Handelingsgericht werken
Reflectievaardigheden en instrumenten
Hogescholen in Dialoog
Reflectievaardigheden en instrumenten
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
CanDo Coaching.
Workshop “Beoordelen”
Return to Sender.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Opdrachten en eindopdracht
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Inductie in brede zin Astrid Breukers
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Thema Roos van Leary in de klas
Assessorentraining 3 Hannah Wielenga april 2016.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Loopbaancompetenties
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Coaching in regioleren
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Hannah Wielenga januari 2017
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Hannah Wielenga februari 2017
Vervolgtraining masters 2017
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
De veranderende rol van de IB
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Schoolgroepbijeenkomst
Welkom 9/19/2018.
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Programma van vandaag uur ABCD-opdracht (2-tallen)
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Leren leren door feedback
Vervolgtraining masters 2018
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
Cijferloos lesgeven bij talen
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders xxxxxxxxxxxxxxx 1/27/2018 Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders AOS Bijeenkomst 1 Astrid Wijnands Astrid.Wijnands@hu.nl 06-10063181 Nodig voor deze training: Naambordjes Afronding: eindopdracht en rubric Aap en Giraf Formulier lesobservatie Geeltjes Competentieformulier WB’s (al plaatsen op de site) xxxxxxxxxxxxx

Kennismaking Zet je naam op het naambordje en of je WB of SB bent … … en schrijf er achterop:  Waarom vind je het leuk leraren in opleiding te begeleiden?  Wat verwacht je van deze training?

Programma Thema: Wat doet een goede begeleider? Kennismaking en introductie op de training Bewustwording van eigen begeleidingsstijl Wat is volgens jou een goede werkplek/stagebegeleider? Competentielijst voor werkplek/stagebegeleider Korte lesobservatie

De training Doelen: Basishouding begeleider bewustwording en ontwikkeling: rolopvatting en balans sturen/volgen situationeel kunnen toepassen; Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier); Kunnen observeren van lessen en voeren van coachings- en evaluatiegesprek n.a.v. lesobservatie; Binnen verschillende soorten gesprekken de student stimuleren tot reflectie en geven van feedback (o.a. gebruiken van reflectiecirkel en verschillende gesprekstechnieken).

De training Hoe bereiken we die doelen? Vraaggestuurd / aansluiten op behoeften Praktijkgericht Dus: Interactie en oefening

De training Materiaal Boek: F. Korthagen (2015). Docenten leren reflecteren Extranet Sharepoint

De training Afronding en certificering 100% aanwezigheid en actieve leerhouding en inzet tijdens de bijeenkomsten Eindopdracht (video van een coachend leergesprek) gemaakt, gepresenteerd en geëvalueerd

Stoelkanteloefening

Aap of Giraf

Balans tussen volgen en sturen Coachen is de ander motiveren om eigen kwaliteiten te gebruiken en te verbeteren ten behoeve van een gezamenlijk doel.

Wat is een goede begeleider? Oefening – denken, delen, uitwisselen Hoe leerde je het docentschap zelf? Van welke begeleider leerde je veel? Waarom? Wat betekent dat voor de manier waarop je nu zelf leraren in opleiding begeleid? Schrijf op de ‘geeltjes’ kenmerken van een goede begeleider.

Basisbehoeften Relatie Competentie Autonomie met SB/WB/docent met medelio’s/collega’s met vak/opleiding Competentie Versterken van geloof en plezier in eigen kunnen Versterken van zelfvertrouwen ‘Ik ben goed in…’ Aanspreken op niveau Autonomie Invloed op het leerproces Keuzemogelijkheden Eigenheid inzetten Deci & Ryan, Luc Stevens Als in voldoende mate is voldaan aan de behoefte aan relatie (anderen waarderen mij en willen met mij omgaan’), aan de behoefte aan autonomie (‘ ik kan het zelf, hoewel niet altijd alleen’) en aan de behoefte aan competentie (‘ik geloof en heb plezier in mijn eigen kunnen’) is er welbevinden, motivatie, inzet en zin in leren. Wordt hier door opvoeders (ook leraren!) tekort gedaan, dan ontstaan voorspelbaar taakhoudings- en motivatieproblemen op school.

Basisbehoeften Noteer Waar zit jouw kracht? Wat wil je ontwikkelen? Bespreek je antwoorden in tweetallen

De werkplekbegeleider Competenties van de werkplekbegeleider Interpersoonlijk en (ped)agogisch Opleidings-didactisch Organisatorisch Werken aan de eigen ontwikkeling

De werkplekbegeleider Scoringsformulier (staat op extranet) Zelfanalyse Leervragen Volgende keer meenemen.

Korte lesobservatie Zichtbaar: Onzichtbaar: gedrag van de leraar (feitelijk te beschrijven) gedrag van de leerlingen (feitelijk te beschrijven) het effect van gedrag (gevoelig voor interpretatie) Onzichtbaar: gedachten en gevoelens van de leraar gedachten en gevoelens van de leerlingen redenen om iets wel of niet te doen

Korte lesobservatie Systematische aanpak: feitelijk beschrijven van gedrag bv. aantekeningen m.b.t. het effect van gedrag zoals jij dat hebt ervaren

Korte lesobservatie Oefening: lesobservatie Vul tijdens het bekijken van de lesopname het observatieformulier in. In groepjes vergelijken en bespreken van verschillen, onderscheid daarbij: waarneembaar gedrag het effect daarvan jouw mening daarover Rapporteren: op welke onderdelen hadden jullie heel verschillend gescoord en waarom?

Korte lesobservatie Nabespreken: observeren leidt tot feedback Voorbeeld: Ik zag dat je begon te praten terwijl nog niet iedereen stil was. Welk effect had dat? Sommige leerlingen verstonden mijn instructie niet. Wat gebeurde daardoor? Ik kreeg veel vragen over de opdracht. Wat voor gevoel kreeg je daardoor? Ik vond het niet fijn. Ik raakte het gevoel van controle kwijt. Wat kun je de volgende keer doen? Wachten tot iedereen echt stil is en dan pas met je instructie te beginnen.

Korte lesobservatie Nabespreken: observeren leidt tot feedback Welke insteek voor het gesprek zou willen beginnen? Noteer een openingszin En dan verder? In tweetallen: Welk effect had dat? Wat gebeurde daardoor? Wat voor gevoel kreeg je daardoor? Wat kun je de volgende keer doen?

Vooruitblik Programma volgende bijeenkomsten Het begeleidingsgesprek Observeren en feedbackgesprek Reflectie en reflectiegesprekken Presentatie video-opname (afronding training)

Afsluiting Lees de achterkant van je naambordje; denk je dat je verwachting zal gaan uitkomen?

Volgende keer 30 november Vul zelfanalyseformulier WB in Formuleer twee leervragen Bezoek het extranet Sharepoint Neem volgende keer mee: Ingevulde competentielijst Je leervragen Het leerwerkplan of de plaatsbepaling van een van de studenten die jij begeleidt Volgende bijeenkomsten: 30-11 / 21-12 / 1-2 / 5e bijeenkomst nog in te plannen.