Spelend leren
Het belang van spel Emotionele ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling sociale ontwikkeling Voorwaarde voor het leren Betere werkhouding
Meespelen stimuleert: Emotionele, cognitieve, sociale ontwikkeling Taalontwikkeling Sociale vaardigheden
Spelen op school Werkles Kring Buiten Speelzaal
Hoe meten we de spelontwikkeling: Kijk registratielijsten Observaties Overleg met IB Spelspecialist
Kanjertraining op Balans
Kanjertraining schoolbreed Kleine Kanjerknieboek Groep 1/2 De vogel (in ontwikkeling) Groep 3 Max en de klas Groep 4 + werkboek Het Grote Kanjerboek Groep 6 Werkboek voor groep 7/8 Groep 8
Welke middelen gebruiken we (groep 1 t/m 3): -Het kleine kanjerboek -Poster in de klas -Gebruik van petten -Oefeningen boek
Wat is het doel van Kanjertraining? Met de sociale vaardigheidstraining bereik je de volgende doelen: We vertrouwen elkaar • Respect voor elkaar (leerling/leerkracht/ouders/anderen). We helpen elkaar • Socialiseren (help elkaar/een ander) • Leerlingen voelen zich bij elkaar betrokken. Niemand speelt de baas • Leerlingen durven zichzelf te zijn. • Leerlingen voelen zich veilig. Niemand lacht uit • Leerlingen voelen zich bij elkaar betrokken. Niemand doet zielig • Leerlingen moeten zelf actief probleemoplossend (gaan) denken.
Doel school breed: Pestproblemen worden hanteerbaar/ lossen zich op. Leerlingen voelen zich bij elkaar betrokken. Leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen. Leerlingen voelen zich veilig. Leerlingen kunnen en durven hun gevoelens onder woorden brengen.
De dieren/petten De zwarte pet (pestvogel) speelt de baas en doet pijn De rode pet (aap) meeloper, lacht uit en voedt de pestvogel (bewust/onbewust) De gele pet (konijn) slachtoffer/neemt slachtofferrol aan, geen (zelf)vertrouwen De witte pet ((kanjer)tijger) sociaal redzaam en heeft zelfvertrouwen
Tot slot: Oefening als voorbeeld. Vragen