Regionale samenwerking: Vanuit urgentie en/of perspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Samenwerken in de waterketen Paradigma: Van inhoud naar schaalgrootte en vorm.
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Ervaringen in samenwerking
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
OBP actief! 24 november 2008 Jacqie van Stigt Projectleider LBP FNV Bondgenoten.
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
Het ‘nieuwe’ samenwerken Voor een duurzame stad Door de inzet van NME.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Presentatie gemeente Beek
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Maatschappelijk Aanbesteden
Krimpen met perspectief
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Voortgangsrapportage Utrechtse Onderwijs Agenda. Utrechtse Onderwijs Agenda is de invulling van de Lokale Educatieve Agenda In 2006 een gezamenlijk ambitiedocument.
REA en kleine gemeenten
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
Samen werken aan een gezonde regio!
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
Presentatie landelijk pedagogencongres “Ontmoeten en verbinden” 23 januari 2013.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
moderniseren van het curriculum.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
(regionale) samenwerking Peter Metz Waterschap Rijn & IJssel
Zorgplicht in passend onderwijs
De kubus van CSPE succesfactoren!
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Werken aan de doorgaande lijn van 0-13 jaar De visie van 7 onderwijsbestuurders.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Excellent leiderschap in Haarlem
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Besturen met Burgerkracht
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Johan van de Watering en Gerard Kusters
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
23 maart 2017 profilering.
REGIONALE SAMENWERKING
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Innovatief leiderschap Ervaringsverhaal & lessons learned Jac
Werksessie Energietransitie: Best practices Machiel de Gelder wethouder Werkendam & bestuurlijk trekker ONS2050.
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
De druppel die de emmer doet overlopen
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Regionale samenwerking: Vanuit urgentie en/of perspectief 30 maart 2017

Besturen & schoolorganisaties Even vanuit het perspectief krimp … Overheidsbeleid Het vraagstuk bagatelliseren De krimp bestrijden met vaak niet al te goed doordachte acties (ad hoc) Het vraagstuk beter begrijpen Het beleid en de praktijk richten op begeleiden en het creëren en benutten van kansen [Bron: Elles Bulder] Besturen & schoolorganisaties

Inherente spanning AMBITIE PRAKTIJK Doelbereiking en verantwoordelijkheid voor de thuisorganisatie Doelbereiking en verantwoordelijkheid voor de regio In het proces zitten inherente spanning rond bestuurlijke verantwoordelijk. Enerzijds voor de eigen organisatie en anderzijds ook voor de regio. Dit leidt tot spanning in de zin van: Samenwerking versus zelfstandig blijven Samenwerken aan de top versus concurreren op de vloer Verschillende opvattingen over onderwijs, goed onderwijs Hoge leerlingendaling als spanningenversterker of juist katalysator van het proces? Wij zien: begin van het proces, wanneer het gaat over visie, ambitie, intentieniveau dan zie je veel meer een aanpak binnen de regionale context (samen) Dan zit de spanning er niet of nauwelijks. Gedurende het proces meer neiging om doelbereiking en verantwoordelijkheid voor eigen organisatie voorop te stellen. Dan wordt het spannend. Wat kan je hierbij helpen? Wat is nodig om door die fase heen te komen? Dat is het gesprek. PRAKTIJK

Agenda’s synchroniseren Beleid Leiderschap Regelgeving/financiën/inspectie Van buiten naar binnen Regio Collegascholen, bedrijven/ instellingen, vervolgonderwijs Leiderschap: REGIO-AGENDA Bestuur Behoeften en wensen Leiderschap Blokkades en belemmeringen Gesynchroniseerde agenda Schoolleiding Voeding regio-agenda Vertaling naar de afzonderlijke scholen Leiderschap Teamleiders Van binnen naar buiten Docenten Leiderschap Leerlingen

Samenwerkingscondities Gevoelde noodzaak (urgentie) Gedeeld (regionaal) perspectief Relatie (persoonlijk en professioneel) Leiderschap (gedurfd leiderschap: extern en intern) Organisatie (regionale samenwerkingsrelaties) Proces (inrichting en vormgeving) [Bron: Edwin Kaats en Wifrid Opheij + Marcel Boogers]

Relatie Goede relatie tussen bestuurders als conditie voor veelbelovende samenwerking Belangrijke aspecten Vormen de bestuurders een goed team? Is de onderlinge relatie bespreekbaar? Geven bestuurders elkaar feedback? Dit vraagt om (her)contracteren op psychologisch niveau Een continu proces van van investeren in onderling vertrouwen door Stil te staan bij onderlinge verhoudingen Oud zeer aan het begin van het proces uit te spreken Te bespreken hoe je rekening wilt en kunt houden met elkaars belangen Afspraken te maken over omgang met elkaar Ruimte te geven voor het uiten van het feit dat het soms ingewikkeld is Leren samenwerken tussen organisaties (boek; adviseurs Twynstra&Gudde) 5 condities en 1 daarvan = relatie tussen de bestuurders

Leiderschap Bestuurders die het initiatief nemen en een voortrekkersrol op zich durven nemen als succesfactor van regionale samenwerking Belangrijke aspecten Durft de bestuurder het gesprek in zijn thuisorganisatie aan te gaan? Is de bestuurder bereid en in staat de meerwaarde van samenwerking uit te leggen? Weet de bestuurder te balanceren tussen ruimte laten en vasthouden aan de koers? Dit vraagt om leiderschap Bestuurlijke moed Een stevige visie op de toekomst Het voelen en nemen van regionale verantwoordelijkheid Ondernemerschap: kansen zien en benutten en relatief snel (durven) handelen Optimisme: organisatie en regio perspectief bieden en daarin voorop willen lopen Oratie uit 2013 met als titel: Waarom regionale samenwerking soms resultaten oplevert 6 factoren, waarvan 1: leiderschap van de bestuurders aan tafel Het enige wat top-down werkt is voorbeeldgedrag

Samenwerkingsagenda over volle breedte van het voortgezet onderwijs. Regionale samenwerkingsagenda Geen (hechte) samenwerkingsagenda (los van verplichte overleggen). De agenda's van de afzonderlijke besturen zijn leidend. Van daaruit (eventueel) samenwerking op ad hoc basis. Partiële samenwerkingsagenda. Er wordt door de afzonderlijke besturen partieel samen gewerkt op relevante dossiers vanuit gezamenlijke belangen (bijv. vmbo-mbo, po-vo, stage, werving, instroom en zij-instroom). Samenwerkingsagenda over volle breedte van het voortgezet onderwijs. Afspraken zijn gericht op samenwerking binnen het VO en te typeren als niet vrijblijvend, gericht op duurzame samenwerking en mogelijk ook bestuurlijk-organisatorisch vertaald in bestuurlijke samenwerkingsvormen Afspraken zijn overstijgend aan voortgezet onderwijs. Er is sprake van een regionale agenda met betrokkenheid van overheden, bedrijven, schoolbesturen en andere maatschappelijke organisaties, die behalve onderwijs ook zaken als arbeidsmarktbeleid en leefbaarheid omvat. I II III IV

Komen tot een keuze: het hele proces in beeld Plek der moeite 1. Het proces opstarten 2. Leerlingen-daling in beeld 3. Risico's, kansen en oplossingen 4. Visie en strategie 5. Meerjaren-beleidsplan 6. Implemen-tatieplan 7. Evaluatie en borging

Het regionale proces in beeld Overeen-komst Personele unie Regie-stichting Holding Fusie 3 1 Coöperatie Onderwijs A B C D 1 Locatie 2 Backoffice (integraal) personeel, inkoop, ICT, professionalisering Of: Bestuur Bestuur Bestuur Locatie A Locatie B Locatie C We lossen het per bestuur zelf op Vitale regio / Vitaal onderwijs 1 Urgentie Perspectief Oplossing

E ? D B C A A B ? C D E REGIONALE SAMENWERKING IN ONTWIKKELING START FLOW ? DIP VERWARRING SUCCES A B ? C D E