Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Mediërend leren op bs. Theresia
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
De Van Damschool in ontwikkeling
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Passend Onderwijs Zorg in en om de school
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Uitganspunten passend onderwijs
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
1zorg-route.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Handelingsgericht werken
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Handelingsgericht Werken
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Zijn we er klaar voor??. Doel van deze presentatie: “bijpraten” van de ouders over de ontwikkelingen binnen Passend Onderwijs.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
Zorgplicht in passend onderwijs
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Cursus Handelingsgericht Werken
competentieontwikkeling
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Voor àlle kinderen ……. IKC en ondersteuningstructuur
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
1 Schoolplan gebaseerd op:  visie in  gezamenlijkheid en  grote betrokkenheid.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Het zorgcontinuüm.
Handelingsgericht werken
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Doubleren.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Onderwijs en zorg bij SOi Groningen
Transcript van de presentatie:

Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen? Hoe maken we de kwaliteit van de basis en lichte ondersteuning zichtbaar en bespreekbaar? Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen? HGW (+ OGW) 7 principes: 1. HGW is doelgericht. 2. Het gaat om wisselwerking en afstemming. 3. Onderwijs- en opvoedbehoeften van leerlingen staan centraal. 4. Leerkrachten maken het verschil, ouders doen er ook toe. 5. Positieve aspecten van leerlingen, leerkrachten en ouders zijn van groot belang. 6. Betrokkenen werken constructief samen. 7. De werkwijze is planmatig en transparant. Ouders als partner in de ontwikkeling van het kind Samenwerken met ouders is een wettelijke taak Ouders zijn de motor van de ontwikkeling van hun kind Scholen voeren actief beleid op preventie en ouders zijn hier een waardevolle informatiebron in De totale context van het kind kan alleen samen met ouders in beeld worden gebracht Scholen zorgen dat ouders betrokken zijn bij de ontwikkeling van hun kind Scholen werken volgens de bedoeling van de zorgplicht, instemmings- en inzagerecht ouders Privacy: kind en ouders hebben het recht om vergeten te worden Afstemming schoolpopulatie Schoolondersteuningsprofiel swv format Aanpakken en ambities school zijn zichtbaar afgestemd op populatie van de school   Ondersteuningsstructuur die dit stimuleert en faciliteert Duurzaam versterken pedagogische en didactische ondersteuningscapaciteit team – school als geheel Preventiekracht Populatie in beeld en preventieve aanpakken daarop afgestemd Samenwerking consulent en jeugdhulp Basis: voldoen aan het toezichtskader van inspectie Ondersteunings- Structuur Richt zich op het stimuleren van de totale ontwikkeling van kinderen Ondersteunt visie school en onderwijsconcept Handelingsgericht werken is de standaard Vroege signalering en vroege interventie Preventieve werkwijze voor dyslexie, EWDR, pesten is zichtbaar Voldoet aan de inspectiecriteria als minimum Onderwijskundig leiderschap – eigenaarschap Lerende professionele cultuur