Dyslexie in Transitie Plan van aanpak Aanbesteding innovatie ambulante jeugdhulp Gemeente Sittard-Geleen April 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Advertisements

Samenwerken in de waterketen Paradigma: Van inhoud naar schaalgrootte en vorm.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Loket Leerlingenvervoer in de Oosterschelderegio Deelsessie over regionale samenwerking beleid en uitvoering leerlingenvervoer P.C. Verburg sr. beleidsadviseur.
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Presentatie gemeente Beek
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Hans Everhardt – MBO Groningen
Passend Onderwijs Zorg in en om de school
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Evaluatie van transitie-management als beleidsvorm
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Advies; verder in 2015 met het Scholennetwerk en netwerkscholen?
Inkoop door gemeenten 16 oktober 2015 Geert Schipaanboord
Monitor aansluiting onderwijs en jeugdhulp Bas Wijnen (NJi) Tweedaagse passend onderwijs oktober 2015.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Kansen voor transformatie
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Aanpak Transitie Jeugdzorg vanuit perspectief zorginstellingen Den Helder, 27 januari 2012 Lucy Schmitz (kernbestuur BOJOZ)
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
BoekStart Initiatief Boekstart Ministerie van OC&W (minister Plasterk) Stichting Lezen Vereniging van Openbare Bibliotheken Cubiss Projectleider: Adriaan.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Evaluatie experimenten ambulante hulp zonder indicatie 16 mei 2012 Lotte Vermeer Ewoud Jonker.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Dyslexiezorg Kwaliteitsinstituut Dyslexie 15 april 2011.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Dyslexie in transitie Preventieve en geïntegreerde interventie bij dyslexie onderwijs – dyslexiezorg – ouders Dr. Ria Kleijnen
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Cliëntenraad Sociaal Domein
Blik op de toekomst.
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Dyslexie in Transitie Plan van aanpak Aanbesteding innovatie ambulante jeugdhulp Gemeente Sittard-Geleen April 2015

Hamvraag Wat is er nodig om basisschoolkinderen een optimale lees- en spellingontwikkeling te laten doormaken, mede rekening houdend met stagnaties, zoals dyslexie?

Wat vooraf ging….. Eigen visiestuk: Stichting Dyslexie Nederland / Kwaliteitsinstituut Dyslexie / Masterplan Dyslexie 9 oktober 2014: Symposium Amacura (10-jarig bestaan): GGZ in tijden van verandering 18 december 2014: Brainstorm ‘Dyslexie en Transitie’ Amacura, SWV-WM & RUG 19 december 2014: Aanbestedingsdocument Innovatieve Ambulante Jeugdhulp 2015 Periode jan t/m maart 2015: Projectplan (fase 1 en 2) en presentatie gemeente Sittard-Geleen 1 april 2015: Gunning van het project

Hoe dit te bereiken? Goed onderwijs & goede zorg→ integrale ketenzorg Deskundige, betrokken en onderzoekende professionals Verandermanagement

Dyslexie in Transitie Plan van aanpak

Dyslexie in transitie Doelstellingen innovatie van gemeente: Preventie Integrale hulpverlening Organisatie overstijgend Structurele reductie (mits!!!!)

Inschrijving in combinatie jGGZ Amacura / Amalexis (dyslexiezorg) (penvoerder) Schoolbestuur Kindante (45 scholen) Gesteund door Samenwerkingsverband WM (9 schoolbesturen)

Onderwijszorgketen Bron: Niveaus van zorg van schoolbestuur Kindante

Deel van onderwijszorgketen: niveau 4

By-pass constructie

Nadelen huidige praktijk (by-pass) Kwalitatief Paard achter wagen: curatief i.p.v. preventief Kind veel faalervaringen die te voorkomen zijn Samenwerking tussen zorg/onderwijsprofessionals onvoldoende Microniveau Meso-/macroniveau

Focus op twee wezenlijke knelpunten Intensieve begeleidingstraject in onderwijs (microniveau) (2 x 12 weken, op zorgniveau 3 / extra ondersteuning) Diagnostische fase in de zorg (microniveau) (ernst is goed vast te stellen, echter vaak twijfel m.b.t. hardnekkigheid)

Nadelen huidige praktijk Kwantitatief (kostenaspect) Eerste 2 jaar: minder dan 10.000 kinderen aangemeld voor dyslexiezorg In 2014: overschrijding macrobudget met een factor 3 Bronnen overschrijding Er worden teveel kinderen aangemeld Aanmeldingen worden te gemakkelijk ontvankelijk verklaard en krijgen een te ruimhartige behandelindicatie Leerlingen worden te lang doorbehandeld Ouders melden direct aan en zetten de school onder druk Bron: Struiksma, 2014.

Focus op benchmarken in de regio Strategische / regionale monitoring dyslexiezorg Ontwikkelen van een model o.b.v. ervaringen in den lande Aansluiten bij monitoring die SWV nu al doet Toetsing van model op micro niveau

Dilemma’s ….. macro-niveau Financierings- en beleidsstromen nog los van elkaar (OCW & VWS, gemeente) Kwaliteit van de samenwerking tussen onderwijs en zorg is onvoldoende geoperationaliseerd Onvoldoende eigenaarschap en verantwoordelijkheid ‘Waakhondfunctie’ (poortwachter) : wie draagt zorg waarvoor? Beleidsmatige sturing door actoren met onvoldoende deskundigheid / eigen belang prevaleert Belang van kind is ondergesneeuwd door protocollen, geldstromen, DBC en expertstrijden

Waarom nu innoveren? Wet passend Onderwijs Jeugdwet Beleidsplan Jeugdhulp 2015-2016 Sittard-Geleen Handboek jeugd 2015 Sittard-Geleen In tijden van transitie is het goed innoveren. Omdat iedereen zoekende is, kun je maar beter samenwerken

Samenvattend Microniveau Preventief behandeltraject in onderwijs Preventief behandeltraject in jGGZ Meso-/macroniveau Strategische en regionale monitoring dyslexiezorg

Project gaat uit van: Wat er nodig is in plaats van, waar iemand recht op heeft.

SMART(ER) Doelstellingen

Doelstelling 1: Preventief behandelen in het onderwijs

Doelstelling 1: Preventief behandelen in het onderwijs Specifiek Verbeteren van de kwaliteit van intensief begeleidingstraject (2 x 12 weken) op school (zorgniveau 3) door samen te werken (o&z) Meetbaar Gezamenlijke tussentijdse en eindmeting m.b.t. hardnekkigheid Acceptabel / aanvaardbaar Zowel onderwijs (SWV/schoolbestuur) als zorg (KD) als overheid (VWS & OCW en gemeente) willen zicht krijgen op ‘black box’ (RTI) Realistisch Haalbaar binnen duur project (1 jaar) en relevant voor alle actoren Tijdsgebonden 3 fasen: (1) selectie, (2) uitvoering, (3) besluitfase: optie a of b Ecologisch Sluit aan bij (werk)ervaring, leefwereld en capaciteiten alle actoren Effectief Kwaliteitsverbetering en kostenbesparing

Doelstelling 2: Preventief behandelen in de zorg

Doelstelling 2: Preventief behandelen in de zorg Specifiek Bij gerede twijfel aan hardnekkigheid preventieve (voorafgaand aan definitieve diagnose), individuele behandeling (10 weken) door zorgbehandelaar in afstemming met school en ouders Meetbaar Meting hardnekkigheid bovenop cognitief dyslectisch profiel Acceptabel / aanvaardbaar Zowel onderwijs (SWV/schoolbestuur) als zorg (KD/NRD) als overheid (VWS & OCW /gemeente) willen betrouwbare/valide meting Realistisch Haalbaar binnen duur project (1 jaar) en relevant voor alle actoren Tijdsgebonden 3 fasen: (1) selectie, (2) uitvoering, (3) besluitfase: optie a of b Ecologisch Sluit aan bij (werk)ervaring, leefwereld en capaciteiten alle actoren Effectief Kwaliteitsverbetering en kostenbesparing

Doelstelling 3: Strategische en regionale monitoring dyslexiezorg

Doelstelling 3: Strategische en regionale monitoring dyslexiezorg Specifiek Opzet voor model waar onderwijs/zorg/gemeente zicht krijgt op uitvoering en verloop van dyslexiezorg op meso- en macroniveau Meetbaar Kengetallen verzamelen en interpreteren / triangulatie Acceptabel / aanvaardbaar Zowel onderwijs (SWV) als zorg (kwaliteitsinstituten) als overheid (VWS & OCW en gemeente) willen betrouwbare/valide monitoring Realistisch SWV/Bestuur verzamelen reeds data waar we gebruik van maken Op kleine schaal (N=20) haalbaar voor ‘nieuw’ en ‘bestaand’ traject Tijdsgebonden 3 fasen: (1) criteria vaststellen, (2) uitvoering, (3) proeve van model Ecologisch Sluit aan bij ervaring, leefwereld, capaciteiten management & beleid Effectief Kwaliteitsverbetering en kostenbesparing

Kwaliteit plan (criteria) Preventie / eigen kracht / ontzorgt Zorg wordt veel eerder ingeschakeld / eigen kracht van kind, ouder en leerkracht / wat is er NODIG? Minder gebruik dure (niet vrij toegankelijke) hulp Minder vals-positieven en vals-negatieven op microniveau / efficiëntere toewijzing op meso-/macroniveau Bevordering integrale hulpverlening Professionals uit zorg & onderwijs, ouders en kind werken effectief samen (NB: weerstand niet uitgesloten) Organisatieoverstijgend / Ontschotting Disciplineoverstijgend & organisatieoverstijgend (jGGZ-instelling Amacura en scholen schoolbestuur Kindante)

Opzet project Ontwikkelteam 1 Ontwikkelteam 2 Vraagstelling: welke innoverende aanpak(ken) maken dyslexiezorg efficiënter, beter en goedkoper? Vraagstelling: Hoe verlopen ‘reguliere’ (by-pass) trajecten dyslexiezorg? Aantal scholen: 5 (gr. 2 t/m 6) Aantal cliënten: 2 per school (N=10) Werkzaamheden: actief ontwikkelen en uitvoeren innovatieve trajecten in optimale samenwerking tussen professionals uit onderwijs en zorg Werkzaamheden: monitoren, beschrijven van de status quo en van de wijze waarop professionals uit onderwijs en zorg samenwerking

Medewerkers gemeente (in onderling overleg) Projectorganisatie Projectleider Ondersteuning (secretariaat en ICT) Onderwijs jGGZ Bovenschoolse deskundigen SWV en schoolbestuur (ortho’s, gz’ers, RT’ers) Hoofdbehandelaar zorg GZ-psycholoog / ortho-generalist School: Groepsleerkracht Intern begeleider / RT’er (indien aanwezig) Ouders Medebehandelaars zorg (basis-ortho, logopedist en Dyslexiespecialist (RT’er+) Medewerkers gemeente (in onderling overleg)

Veranderende rol van de rt’er binnen passend onderwijs en jeugdhulp Expertise community onderwijszorgspecialisten Kwaliteit wordt geborgd door bekwame professionals in multidisciplinair ketenverband Scholen (m.n. niveau 3) hebben specialistische kennis nodig om kwaliteit te bieden Zorginstellingen hebben specialistische school- en onderwijskennis nodig om begeleiding en behandeling goed op elkaar af te stemmen en te verbinden.  

Globaal tijdpad Maanden Activiteiten Opmerkingen Fase 1 April t/m aug. 2015 NB: Zoveel eerder als realistisch en (logistiek) haalbaar (zomervakantie) Specifieke uitwerking drie doelstellingen Draagvlak kweken bij alle actoren Selectie scholen, kinderen voor ‘oud’ en ‘nieuw’ Toewijzing aan ‘condities’, uitvoering , meting en monitoring selectie medewerkers aan het project Voortdurende documentering van activiteiten en processen Fase 2 Sept. 2015 t/m febr. 2016 Uitvoeren drie (sub)projecten Preventieve behandeling in onderwijs (micro) Preventieve behandeling in zorg (micro) Strategische monitoring dyslexiezorg (meso) Idem Fase 3 Maart 2016 t/m april 2016 Beschrijven van de 3 modellen en trekken van conclusies. Hoe verder? Definitieve verslaglegging

Kwalitatief rendement Waarom verdient dit model navolging? Natuurlijke kruisbestuiving expertkennis → winst: betere aansluiting binnen keten Werkvloer centraal (micro-doelen worden dáár ontwikkeld, uitgevoerd en cyclisch gevolgd) Transfer naar andere kinderen/cliënten en andere professionals in onderwijs en zorg Werkwijze sluit aan bij ondersteuningsstructuur/specialismen van Kindante Werkwijze sluit aan bij behoefte zorgspecialisten Amacura Werkmodellen niet alleen dyslexie: ook voor andere leer- en gedragstrajecten Passende oplossingen voor comorbiditeit (vb: dyslexie & dyscalculie / of ADHD) Workload van professionals geringer (op termijn) / meer voldoening En bovenal Practice based evidence & evidence based practice

Effectladder Van Yperen & Veerman, 2008

Borging resultaten en effecten Per 1 april 2016 invoering mogelijk op deelnemende scholen als ‘standaard’ werkwijze! (veelbelovend) Verdere implementatie vraagt meer tijd, draagvlak en verspreiding van expertise (pilot) (doeltreffend) Communicatie m.b.t. inzichten: fysiek (bijeenkomsten en mini-symposia) en digitaal (webinars, e-nieuwsbrief, e-lectures) PR : bestendigen en scheppen van goed imago: gemeente, schoolbestuur/SWV en zorginstelling Belangrijk Borging staat en valt met de kwaliteit van alle actoren om cyclisch op te kunnen volgen en leiding te kunnen geven aan veranderingen

Projectbegroting Soort kosten Omschrijving Bedrag Personele kosten Projectleiding en totaal personele kosten € 90.175,-- Secretariaat Regulier + financieel beheer € 3.200,-- Overige kosten Werking, literatuur, software, verplaatsing, professionalisering, publiciteit enzovoorts € 15.500,-- Totale kosten € 108.875,-- Co-financiering 50/50: Amacura: 25% (27.218,75) Kindante: 25% (27.218,75) Gemeente: 50% (54.437,50)

Vragen