Leerlandschap Palliatieve Zorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Even voorstellen! Marika van Soest Parttime Coördinator planners Livio
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Het ontwikkelen van modulaire ouderenzorg
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Samenwerking werkveld - HAN
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Zorggroep Fysiotherapie Zutphen Oost Achterhoek. De stand van zaken, hoe staat het ervoor? Zorgstandaard Integrale bekostiging Ketenzorgorganisatie Monodisciplinaire.
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
Reflecteren en een knoop
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
© de vries business consultancy, 2008
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Workshop “Beoordelen”
2014 EVALUATIES N+1.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Doel en taak van de hulpverlening
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Competentieprofiel Nina, Jacqueline, Aysun & Aruna.
Verpleegkundig redeneren
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Evaluatie Cursus.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
CanMEDS rollen Aansluiting HBOV, MBO in het functiehuis en praktijk
Hoe leren professionals?
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Begeleiding bij Werkplekleren
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Krachtig inspelen op regionaal-economische opgaven
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Lesgeven zonder cijfer?
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Transcript van de presentatie:

Leerlandschap Palliatieve Zorg Mogelijk gemaakt door NPZZG Leerlandschap Palliatieve Zorg

Inhoud presentatie Proces (Community of practise)  Hermi Beute Product (Rubrics en implementatie)  Ester Detiger en Diana Harbers

Doelstellingen Gezamenlijk ontwikkeld toekomstbestendig regionaal leer en ontwikkelprogramma Plan van aanpak voor de implementatie van leerlandschappen zowel in theorie als praktijk.  Ontwikkelprogramma: t.b.v. palliatieve zorg (leerlandschap gericht op vaardigheid en attitude doelstellingen) dat inhoudelijk en in didactische zin van hoogstaande kwaliteit is en verschillende niveaus van zorgverleners bedient, 

Proces Ontwikkeling Community of Practise Van zorgen voor, naar zorgen dat Commitment is essentieel Uitwerking op leeruitkomsten, rubrics en criteria Ontwerp is verantwoordelijkheid opleiders

Rubrics Aspect/dimensie Onvoldoende Voldoende Goed Probleemformulering Tekstveld Gegevens verzamelen Analyse Conclusie Advisering Ontwikkelprogramma: t.b.v. palliatieve zorg (leerlandschap gericht op vaardigheid en attitude doelstellingen) dat inhoudelijk en in didactische zin van hoogstaande kwaliteit is en verschillende niveaus van zorgverleners bedient, 

Het beste uit twee werelden Voor het vullen van de Rubics hebben we het beste van twee werelden gejat. uHet betere jatwerk. De CnMeds rollen vanuit het nderwijs en het onderwijsraamwerk 1.0 welke in 2016 is uitgebracht.

Resultaten: Verbetering van de kwaliteit van zorg: Het is voor zowel lerende, de praktijkleerplaats en opleiding duidelijk aan welke doelstellingen, criteria gewerkt worden Beheersingsniveaus zijn concreet beschreven in kennis, inzicht, gedrag en houding, daarmee wordt competentie inzichtelijk is beschreven. Er is een gereedschapskist van werkmethoden die opleiders in theorie en praktijk ten dienste staat bij het ontwerp van onderwijs. Deelnemende opleiders ontwierpen zelf de Rubrics waardoor commitment vanzelfsprekend is. Rubrics leveren de uitgangspunten voor het onderwijsontwerp (de weg naar de criteria in de Rubrics) op elk niveau. Verbetering van de kwaliteit van zorg: uiteindelijk profiteert de patiënt/zorgvrager omdat de geboden zorg beter en efficiënter uitgevoerd wordt en overal in de regio de professionele hulpverleners zorgverlening leveren en van dezelfde standaarden uitgaan. Het is voor zowel lerende, de praktijkleerplaats en opleiding duidelijk aan welke doelstellingen, criteria gewerkt worden; zij hebben handvatten (Rubrics/criteria) waarmee zij lerenden en zorgverleners kunnen begeleiden, feedback kunnen geven en beoordelen Er is een gereedschapskist van werkmethoden (Leerlandschapsontwerp aan de hand van domeinen, Curriculair Spinnenweb, ASE model voor gedragsverandering, Patiëntrollen CWZ, Piramide van Miller, CanMedsrollen) die opleiders in theorie en praktijk ten dienste staat bij het ontwerp van onderwijs.

Voorbeeld Rubics kwaliteitsprofessional (VIG en niveau 4)   VIG Niveau 4 Dimensie / Aspect Onvoldoende Voldoende kwaliteit van zorg leveren De zorgverlener maakt geen gebruik van relevante richtlijnen en protocollen en handelt impulsief en instinctief (zonder onderbouwing) en/of werkt niet volgens de visie en kwaliteitskaders van de organisatie. De zorgverlener kent het basisbegrip (definitie) van de palliatieve zorg en kan de richtlijnen en protocollen opzoeken, (vinden) en gebruiken in de praktijk (bijvoorbeeld: signaleringskaarten als eerste, maar ook andere IKNL richtlijnen waar nodig zoeken/vinden en gebruiken) Zij/hij kent de kwaliteitskaders en visie van de organisatie en handelt hiernaar, daarnaast kent zij/hij de waarden en normen en van de beroepsgroep (beroepscode). De zorgverlener kent de definitie palliatieve zorg, dit uit zich in: toepassing van de richtlijnen en protocollen en wetgeving in de praktijk (besluitvorming palliatieve zorg inclusief IKNL richtlijnen) en handelt volgens de kwaliteitskaders en visie van de organisatie. Daarnaast handelt zij/hij naar de waarden en normen van de beroepsgroep (beroepscode) en is zich daarbij bewust van eigen waarden en normen. participeren in kwaliteitszorg De zorgverlener heeft geen aandacht voor potentiele problemen en werkt voornamelijk solistisch. De zorgverlener kan een zorgplan opstellen i.s.m. andere disciplines en prioriteiten stellen op verzorgend niveau in midden en laagcomplexe zorgsituaties en kan (voor hen) relevante signalen doorgeven aan collega`s en andere disciplines. De zorgverlener werkt ad-hoc en werkt solistisch en/of zij/hij maakt geen gebruik van de laatste nieuwe inzichten (EBP) op het gebied van palliatieve zorg. De zorgverlener kan planmatig werken i.s.m. andere disciplines en prioriteiten stellen op verpleegkundig niveau in midden complexe zorgsituaties daarbij signaleert, bespreekt en neemt zij/hij actief deel aan kwaliteitszorg en innovatie. Eventueel verwijst zij/hij zo nodig door naar andere disciplines of deskundigen. Bewust gekozen voor onvoldoende en voldoende. Rubics is ook uit te breiden naar goed, echter dit is veel werk om te beschrijven. Goed kan wel een stimulanse zijn voor het gevoel van de medewerker.

Voorbeeld Rubics kwaliteits professional (niveau 5)   Niveau 5 Indicator/Aspect onvoldoende Voldoende kernbegrip: kwaliteit van zorg leveren De zorgverlener maakt geen gebruik van relevante richtlijnen en protocollen en handelt impulsief en instinctief (zonder onderbouwing) en/of werkt niet volgens de visie en kwaliteitskaders van de organisatie. Daarnaast geeft zij/hij geen voorbeeldfunctie voor collega`s m.b.t. professioneel gedrag. De zorgverlener kent de definitie van palliatieve zorg en kan de richtlijnen, protocollen, professionele standaarden en wetgeving toepassen in de context van de dagelijkse praktijk. Zij/hij kent de kwaliteitskaders en visie van de organisatie en handelt hiernaar. Daarnaast monitort, meet en screent zij/hij op kritische wijze de resultaten van zorg op cliënt- en organisatieniveau. Zij/hij heeft kennis van eigen waarden en normen en van de beroepsgroep (beroepscode) en persoonlijke en beroepsmatige verantwoordelijkheid en handelt hiernaar. Tot slot spoort de zorgverlener collega`s en andere disciplines aan tot professioneel gedrag in het leveren van goede palliatieve zorg. kernbegrip: participeren in kwaliteitszorg De zorgverlent werkt ad-hoc en solistisch en maakt hoegenaamd geen gebruik van de laatste actuele inzichten (EBP). Als gevolg (onder anderen) daarvan levert zij/hij geen bijdrage aan de ontwikkelingen op het gebied van kwaliteitszorg in de palliatieve zorg. De zorgverlener kan effectief, efficiënt en resultaatgericht werken i.s.m. andere disciplines en prioriteiten stellen op verpleegkundig niveau in hoog complexe zorgsituaties. Zij/hij levert een bijdrage aan kwaliteitssystemen (kwaliteitscyclus), zorgtechnologie en innovatie op lokaal niveau. De zorgverlener signaleert het ontbreken van standaarden, richtlijnen en protocollen en draagt bij aan de ontwikkeling hiervan. Zij/hij is op de hoogte van de visie en het beleid van de organisatie en is in staat het beleid van de organisatie te beïnvloeden op het gebied van palliatieve zorg, rekening houdend met actuele wetenschappelijke, maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.

ROC initiatief (met name niveau 3) Hoe nu verder? ROC initiatief (met name niveau 3) Implementatie Rubics in de organisaties tot een meetlat Onderzoek naar door ontwikkelen in samenwerking met Noordhoff Voortbestaan community Meetlat: beoordelen functioneren en kijken waar scholing behoefte is. Noordhoff,: leerapp ontwikkelen Voortbestaan community: verder invoering van scholingen, leren van elkaar wat er al is en gemaakt wordt. Hierdoor kwaliteitsnivo hoog houden

Vragen?