Module 3 Het leven gaat door …

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
De huisarts en dementie. Programma 1.Wat maakt u mee in uw dagelijkse praktijk 2.Verwijzing en diagnostiek 3.Het vervolg van het ziekteproces 4.Aandacht.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Ambiance en binnengaan
Stappenplan Samenvatten
Presentatie Bijeenkomst 3
Welkom bij de dialoogbijeenkomst
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
HOE VOELT HET OM ZELF EEN MANTELZORGER TE ZIJN?. Oefening:  Aan iedere deelnemer wordt een bepaalde rol toegekend, waarvan 1 persoon de mantelzorger.
Samenwerken.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het perspectief van de oudere
Kijken naar Kinderen Week 4
Wjk.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Marketing Coen van Wetering
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Mondzorg - persoonsgericht
Minor Oriëntatie Werkplekleren EA2X0 ESoE
Lotgenoten Bijeenkomst 6.
Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Module 1 Leren omgaan met dementie
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Communicatie 7e les.
Welkom havo 4..
Passend onderwijs.
Zorgvragers in de VVT.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Lotgenoten Bijeenkomst 11.
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Examentraining.
VAARDIGHEDEN 4 Veiligheid en vertrouwen
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Gesprekstechnieken Les 5.
Iedereen heeft z’n eigen locker om
‘In veilige handen’ Welkom en kennismaking
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Lotgenoten Bijeenkomst 8.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
5 valkuilen & Tips.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Iedereen in de dramadriehoek
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Module 3 Het leven gaat door … Cursus Zorgen voor ZIN bij dementie Module 3 Het leven gaat door … Bijeenkomst 1

Programmalijn module 3 Drie bijeenkomsten: Het leven gaat door…. Informatie, gesprek, oefeningen, film’s Werkboek Na korte pauze samen verder met naaste

Welkom Wat brengt u bij deze cursus? Wat hoopt u in deze cursus te leren?

Bijeenkomst 1 Rollen en rolpatronen. welke rollen zijn belangrijk geweest voor uzelf en uw naaste met dementie dementie kan voor verandering van rollen zorgen

Interviews mw van der Does mw Houtman

Nabespreking interviews Wat herkent u in beide verhalen? Welke gevoelens roept het bij u op? Is het herkenbaar bij uw naaste?

Nabespreking interviews Mevrouw Houtman was vroeger lerares, maar kan deze rol niet meer vervullen en moet steeds aan anderen vertellen waar ze is en naar toe gaat. Heeft u een idee hoe u daar zelf mee om zou gaan? En uw naaste met dementie? Hoe gaat deze hiermee om?

Verschillende rollen Ieder mens heeft verschillende rollen in zijn leven Denk aan vader/moeder, kind, broer/zus collega, werknemer, vrijwilliger, leidinggevende, bestuurslid, vriend/vriendin etc. Iedereen switcht tussen deze rollen (je gedraagt je steeds net iets anders)

Werkgroep Groepjes van drie personen Werkboek oefening 1 Welke rollen heeft u allemaal gehad Welke rollen had uw naaste met dementie had. Welke rol hadden u naar elkaar toe? Op welke manier zijn deze rollen op dit moment veranderd? Bij welke rollen voelden u en uw naaste zich het prettigst? Welke van deze rollen zijn nog steeds van toepassing en welke rollen zijn veranderd/verdwenen? Welke nieuwe rollen zijn ontstaan ?

Dobbelsteenspel Rollen Gooi de dobbelsteen Op de dobbelsteen staan verschillende opdrachten. Vertel over uw eigen rollen en die van uw naaste met dementie. Wat is gebleven, wat is verdwenen en wat is nieuw?

Huiswerkopdracht 1 Observeer in de thuissituatie welke rollen voor uzelf en uw naaste met dementie belangrijk zijn en welke rollen onprettig zijn. De volgende keer zullen we hier verder op in gaan. Gebruik oefening 1/huiswerkopdracht 1

Terugblik Bijeenkomst 1 Rollen en rolpatronen. welke rollen zijn belangrijk geweest voor uzelf en uw naaste met dementie dementie kan voor verandering van rollen zorgen

Module 3 Het leven gaat door … Bijeenkomst 2

Bijeenkomst 2 Wat is voor u en uw naaste belangrijk in het leven? wat is het meest belangrijk in uw leven? wat is het meest belangrijk in het leven van uw naaste?

Huiswerkopdracht 1 Hoe is de huiswerkopdracht gegaan? Welke rollen zijn belangrijk voor u en uw naaste? Welke rollen zijn onprettig?

Film “wat is belangrijk in het leven"

Nabespreking film Wat is voor u belangrijk in het leven? Wat is voor u belangrijk in het leven voor uw naaste met dementie? Zijn er veranderingen ten opzichte van vroeger?

Werkgroep Groepjes van drie personen of alleen (werkboek oefening 2) Stel een top 10 samen van zaken die voor u het belangrijkst zijn in het leven.

Pyramide van Maslow

Werkgroep Groepjes van drie personen Werkboek oefening 3 Bekijk uw lijstje aan de hand van de pyramide van Maslow. Welke tredes worden gevuld? Op welke manier kunnen de tredes nog verder worden ingevuld?

Werkgroep Groepjes van drie personen Werkboek oefening 4 en 5 Maak ook een lijstje voor uw naaste met dementie? Bekijk ook deze lijst aan de hand van de pyramide van Maslow. Welke tredes worden gevuld? Op welke manier kunnen de tredes nog verder worden ingevuld?

Huiswerkopdracht 2 Oefen thuis met verschillende rollen voor uzelf en voor uw naaste met dementie Schrijf op hoe u wilt proberen dat de belangrijke zaken in het leven van zowel uzelf als uw naaste met dementie een belangrijker onderdeel gaan uitmaken van uw leven

Terugblik Bijeenkomst 2 Wat is voor u en uw naaste belangrijk in het leven? wat is het meest belangrijk in uw leven? wat is het meest belangrijk in het leven van uw naaste?

Module 3 Het leven gaat door … Bijeenkomst 3

Bijeenkomst 3 Steun ontvangen belangrijkheid van steun voor uzelf en voor uw naaste met dementie behoefte aan steun op gebied van gezelschap, aanspraak, steun en tijd

Huiswerkopdracht 2 Is het gelukt met het oefenen van de verschillende rollen? Hoe is het gegaan? Hoe was dit voor uzelf? Hoe was dit voor uw naaste met dementie? Hoe kan dit verder uitgebouwd worden? Is het gelukt om op te schrijven hoe u de belangrijke zaken meer onderdeel wilt maken van uw leven en het leven van uw naaste?

Dobbelsteenspel Steunbronnen Gooi de dobbelsteen Op de dobbelsteen staan verschillende steunbronnen Bent u bekend met deze steunbronnen? Welke steun ervaart u hiervan? Welke steun zou u nog meer willen ontvangen van deze steunbron?

Welke ondersteuning

Ondersteuning zoeken https://www.mezzo.nl

Mogelijk interessant: www.expertisecentrummantelzorg.nl

Maatjesproject Voordelen van lotgenoten - Je snapt elkaars situatie - Je kunt van elkaar leren Hoe kunnen lotgenoten elkaar ondersteunen Aandacht voor andere zaken dan dementie

Werkgroep Groepjes van drie personen Werkboek oefening 6 en oefening 7 Vul in hoeveel steun u ontvangt op het gebied van: Gezelschap Aanspraak Steun Tijd Maak een plan hoe u dit wilt verbeteren

Afronding module 3 Het leven gaat door… Wat neemt u mee van deze module? Hoe gaat u de momenten van steun en verbondenheid uitbouwen? Wat/wie heeft u nodig om het vol te houden?