GOW Welzijnswerk en Welzijn Best Oirschot (WBO) Actief in:Reusel de Mierden, Bladel, Eersel, Bergeijk en Waalre/ Oirschot, Best. (resultaatafspraken) GOW: 6,5 fte- 9 medewerkers WBO: 5,5 fte- 8 medewerkers Algemeen bestuur Klankbordgroep clienten (doelgroepbehartiging) Vrijwilligers:GOW:450. WBO: 300
Financiën en werkwijze. Welzijnsorganisaties: gemeente- subsidieafhankelijk. Extra financiën middels projectsubsidies en fondsen. Offreren aan gemeenten waarbij alle diensten geleverd moeten worden binnen het te ontvangen subsidiebedrag. In een jaarplan zijn diensten en resultaatafspraken opgenomen. In het werkplan worden de activiteiten die worden uitgevoerd beschreven. Inzet van vrijwilligers en of stagiaires,altijd onder eindverantwoordelijkheid van een agoog. Met behulp van de zelfredzaamheidsmatrix en protocollen wordt structureel toegewerkt naar uitstroom van klanten. Duurzaamheid van de ondersteuning is daarbij een belangrijk toetsmiddel.
Visie Alle leeftijdsgroepen Tijdig constateren hulpvraag Behoeften van individu én cliëntgroepen Match vrijwilliger en cliënt Ondersteuning mantelzorg Mensen uit isolement halen/ houden Langer in eigen woonomgeving Mobilisatie en ondersteuning vrijwilligers Actieve deelname samenwerkingsverbanden Schakel tussen formele en informele zorg Eikenburg 2 5521 HZ Eersel 0497-514746 www.hetgow.nl info@hetgow.nl
Visie WBO helpt de eigen kracht van mensen te vergroten en levert een bijdrage aan het vormen van en sterke samenleving. Ondersteunen van burgers bij het zelf vormgeven van de participatiesamenleving. Versterken het gevoel van eigenwaarde. Dichtbij betrokken partijen, vanuit een sterke basis. Nieuwe verbindingen tussen personen en organisaties.
Onze dienstverlening. Een stevige basisstructuur (0e lijn) is een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle transformatie De welzijnsorganisatie is actief in de basisstructuur Initiatieven ondersteunen en stimuleren Verbindingen leggen tussen verenigingen, organisaties en activiteiten Delen van informatie, kennis en kunde Signalen ophalen bij inwoners en eventueel doorgeleiden
Een greep uit onze diensten . Toegang tot WMO; Loket Wijzer. keukentafelgesprekken. Steunpunt Mantelzorg ( alle leeftijden) Jeugd-en jongerenwerk Vluchtelingenwerk Buurtbemiddeling Vrijwilligerssteunpunt ( Thuiszorg- palliatieve thuiszorg, coaches, administratieve onderste. Maaltijden enz) Ondersteuning participatieraden Dementievriendelijke gemeenten Begeleiding aan gezinnen B
Knelpunten Vrijwilligers voelen zich niet altijd serieus genomen door professionele zorgaanbieders. Professionals hebben niet altijd een juist beeld of en wanneer een vrijwilliger ingezet kan worden. Professionals moeten zich realiseren dat er een limiet is aan het inzetten van vrijwilligers. Vrijwilligers willen goed voorbereid zijn op hun inzet. Dat vraagt van professionals een gedetailleerde beschrijving van de clientsituatie. De formele zorg heeft ooit eindeloze verwachtingen van vrijwilligers. Het is aan de medewerkers van de welzijnsorganisatie de taak om de grenzen van vrijwilligerswerk goed te bewaken.
Succesvolle samenwerking Zorgtrajectbegeleiders . Jeugd- en gezinswerkers van het CJG+ Generalistenteam. Thuiszorgorganisaties ISD de Kempen Aansluiten bij complexe casus overleggen vanuit de gemeente. Idem bij signaleringsoverleg. Formele- en informele organisaties; Kennen en gekend worden waardoor gemakkelijk contact kan worden gelegd. Inzetten van een vrijwilliger naast een professional.( lichte ondersteuning waar dat kan) De cliënt is de spil bij een casus waar alles om draait. De vrijwilliger handelt vanuit een gelijkwaardige positie met de cliënt en heeft minder last van regelgeving. De vrijwilliger handelt laagdrempelig vanuit een sociale bewogenheid. Een professional veel meer vanuit de organisatie waarin hij/zij te maken heeft met regelgeving op allerlei gebieden. De welzijnsorganisatie is gewend te werken met vrijwilligers en kan hierdoor goed aangeven bij professionele organisaties wat vrijwilligers kunnen toevoegen. Zij kunnen de belangen behartigen van de vrijwilligers in relatie met de formele zorg.
Verbinden vraagt lef van alle partijen. Willen we kennis en kunde delen? Of blijven we ons territorium bewaken? Zijn we bereid om onzekerheden voor lief te nemen; Op zoek naar nieuwe wegen tbv onze klanten. ( Ruimte voor de professional) Durven we open en eerlijk naar ons eigen vak te kijken?
Wat hebben professionele (zorg)partijen en welzijnsorganisaties te winnen? Samenwerken met respect voor ieders expertise zorgt voor behoud en inzet van specifieke kennis van ( professionele) organisaties. Kennis van zaken = weten wanneer de grens van je expertise is bereikt en weten wat er bij andere partijen “te halen” is voor je cliënt.
Vragen Heeft de zorgorganisatie vertrouwen in de welzijnsorganisatie Wat hebben we te winnen? Hoe kunnen we complementair zijn en hoe kunnen we onze krachten mobiliseren Durven we het traditionele denken over zorgen los te laten, de client verantwoordelijk te maken en minder te denken in medisch model Wat is de toegevoegde waarde van welzijn voor zorgaanbieders