GOW Welzijnswerk en Welzijn Best Oirschot (WBO)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Makelaar Informele Zorg’
Advertisements

Informele zorg in Nederland Mirjam de Klerk Alice de Boer
Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
Resultaatgericht Samenwerken
Ervaringen in samenwerking
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Welkom bij Best Buddies Nederland
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Harmonisch samenwerken met personeel en vrijwilligers Samen vrijwilligen! Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk - Antwerpen 4 maart 2014.
Welzijn op het snijvlak van wonen en zorg
Bevolkings- ontwikkeling Krimp Vergrijzing en Ontgroening
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
Van visie naar actie.
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Maatschappelijk Aanbesteden
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Auteur:titel/onderwerp Informatieve bijeenkomst Gemeenteraad Sliedrecht Transitie AWBZ: Pilot Joost van den Vondel Brigitta Müller 19 februari 2013.
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Wmo-beleid Drechtsteden Lenne van de Merwe 2 juni 2014.
Samenwerking in het sociale domein ‘ over bestuurlijk lef en ambtelijke onrust in de regio’ Debat "De Sociale Gemeente" Dick van Maanen.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
“Een samenwerkingsverband van mensen in formele functies die met behulp van regels en middelen een gemeenschappelijk doel realiseren”. ORGANISATIE Mensen.
Transitie en transformatie in de praktijk
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Wijzigingen in de zorg van AWBZ naar Wmo
Transitie sociaal domein Haarlem Toegang tot voorzieningen
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
Samenwerken rond mantelzorg Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Stichting Torion, welzijn voor jong en oud Welke diensten levert Torion Informatie en advies Lokaal Loket Wijkteam Ouderenadvies Verkennend huisbezoek.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
BUURTCOÖPERATIE SEGHWAERT: SAMENWERKEN IN DE WIJK Over talent, meedoen en samenwerken met de inwoners van Zoetermeer Powered by: Fonteynenburg, Ipse de.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
Sociale Professionals in de civil society Denktank AWBZ MOgroep, 5 maart 2013 Heleen Jumelet.
Buurt op Eigen Kracht Mee®doen. De samenleving en onze inzet Profes- sionele inzet Collectieve voorzieninge n Mensen zorgen voor elkaar Mensen zorgen.
Naar de gemeenten Wmo-koffietafel HPO-netwerkdag 28 november 2011 Edwin van Schijndel.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
Agenda Ontstaan Samen in de Stad Ontwikkeling Kernwoorden/visie
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Resultaatgericht Samenwerken
ViaVia Info-presentatie
Het buurthuis als ontmoetingsplek
Beleid: Federale – Vlaamse overheid
Cliëntenraad Sociaal Domein
Stand van zaken 25 Oktober 2013
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Gemeente utrechtse heuvelrug
Presentatie Heerlen STAND-BY! voor …….. 14 maart 2017
Wmo beleid in de Drechtsteden
Doelstelling vanaf het begin
Naar een stad waarin iedereen meedoet
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
1e ledenvergadering 1E LEDENVERGADERING 23 februari 2015
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Andries Reinhart 3 maart 2019
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

GOW Welzijnswerk en Welzijn Best Oirschot (WBO) Actief in:Reusel de Mierden, Bladel, Eersel, Bergeijk en Waalre/ Oirschot, Best. (resultaatafspraken) GOW: 6,5 fte- 9 medewerkers WBO: 5,5 fte- 8 medewerkers Algemeen bestuur Klankbordgroep clienten (doelgroepbehartiging) Vrijwilligers:GOW:450. WBO: 300

Financiën en werkwijze. Welzijnsorganisaties: gemeente- subsidieafhankelijk. Extra financiën middels projectsubsidies en fondsen. Offreren aan gemeenten waarbij alle diensten geleverd moeten worden binnen het te ontvangen subsidiebedrag. In een jaarplan zijn diensten en resultaatafspraken opgenomen. In het werkplan worden de activiteiten die worden uitgevoerd beschreven. Inzet van vrijwilligers en of stagiaires,altijd onder eindverantwoordelijkheid van een agoog. Met behulp van de zelfredzaamheidsmatrix en protocollen wordt structureel toegewerkt naar uitstroom van klanten. Duurzaamheid van de ondersteuning is daarbij een belangrijk toetsmiddel.

Visie Alle leeftijdsgroepen Tijdig constateren hulpvraag Behoeften van individu én cliëntgroepen Match vrijwilliger en cliënt Ondersteuning mantelzorg Mensen uit isolement halen/ houden Langer in eigen woonomgeving Mobilisatie en ondersteuning vrijwilligers Actieve deelname samenwerkingsverbanden Schakel tussen formele en informele zorg Eikenburg 2 5521 HZ Eersel 0497-514746 www.hetgow.nl info@hetgow.nl

Visie WBO helpt de eigen kracht van mensen te vergroten en levert een bijdrage aan het vormen van en sterke samenleving. Ondersteunen van burgers bij het zelf vormgeven van de participatiesamenleving. Versterken het gevoel van eigenwaarde. Dichtbij betrokken partijen, vanuit een sterke basis. Nieuwe verbindingen tussen personen en organisaties.

Onze dienstverlening. Een stevige basisstructuur (0e lijn) is een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle transformatie De welzijnsorganisatie is actief in de basisstructuur Initiatieven ondersteunen en stimuleren Verbindingen leggen tussen verenigingen, organisaties en activiteiten Delen van informatie, kennis en kunde Signalen ophalen bij inwoners en eventueel doorgeleiden

Een greep uit onze diensten . Toegang tot WMO; Loket Wijzer. keukentafelgesprekken. Steunpunt Mantelzorg ( alle leeftijden) Jeugd-en jongerenwerk Vluchtelingenwerk Buurtbemiddeling Vrijwilligerssteunpunt ( Thuiszorg- palliatieve thuiszorg, coaches, administratieve onderste. Maaltijden enz) Ondersteuning participatieraden Dementievriendelijke gemeenten Begeleiding aan gezinnen B

Knelpunten Vrijwilligers voelen zich niet altijd serieus genomen door professionele zorgaanbieders. Professionals hebben niet altijd een juist beeld of en wanneer een vrijwilliger ingezet kan worden. Professionals moeten zich realiseren dat er een limiet is aan het inzetten van vrijwilligers. Vrijwilligers willen goed voorbereid zijn op hun inzet. Dat vraagt van professionals een gedetailleerde beschrijving van de clientsituatie. De formele zorg heeft ooit eindeloze verwachtingen van vrijwilligers. Het is aan de medewerkers van de welzijnsorganisatie de taak om de grenzen van vrijwilligerswerk goed te bewaken.

Succesvolle samenwerking Zorgtrajectbegeleiders . Jeugd- en gezinswerkers van het CJG+ Generalistenteam. Thuiszorgorganisaties ISD de Kempen Aansluiten bij complexe casus overleggen vanuit de gemeente. Idem bij signaleringsoverleg. Formele- en informele organisaties; Kennen en gekend worden waardoor gemakkelijk contact kan worden gelegd. Inzetten van een vrijwilliger naast een professional.( lichte ondersteuning waar dat kan) De cliënt is de spil bij een casus waar alles om draait. De vrijwilliger handelt vanuit een gelijkwaardige positie met de cliënt en heeft minder last van regelgeving. De vrijwilliger handelt laagdrempelig vanuit een sociale bewogenheid. Een professional veel meer vanuit de organisatie waarin hij/zij te maken heeft met regelgeving op allerlei gebieden. De welzijnsorganisatie is gewend te werken met vrijwilligers en kan hierdoor goed aangeven bij professionele organisaties wat vrijwilligers kunnen toevoegen. Zij kunnen de belangen behartigen van de vrijwilligers in relatie met de formele zorg.

Verbinden vraagt lef van alle partijen. Willen we kennis en kunde delen? Of blijven we ons territorium bewaken? Zijn we bereid om onzekerheden voor lief te nemen; Op zoek naar nieuwe wegen tbv onze klanten. ( Ruimte voor de professional) Durven we open en eerlijk naar ons eigen vak te kijken?

Wat hebben professionele (zorg)partijen en welzijnsorganisaties te winnen? Samenwerken met respect voor ieders expertise zorgt voor behoud en inzet van specifieke kennis van ( professionele) organisaties. Kennis van zaken = weten wanneer de grens van je expertise is bereikt en weten wat er bij andere partijen “te halen” is voor je cliënt.

Vragen Heeft de zorgorganisatie vertrouwen in de welzijnsorganisatie Wat hebben we te winnen? Hoe kunnen we complementair zijn en hoe kunnen we onze krachten mobiliseren Durven we het traditionele denken over zorgen los te laten, de client verantwoordelijk te maken en minder te denken in medisch model Wat is de toegevoegde waarde van welzijn voor zorgaanbieders