Functiedifferentiatie 2020

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De wettelijke regeling van bevoegdheden per
Advertisements

Basispresentatie MBO Raad / Btg GDW Schooljaar
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Visie op verplegen  .
Sectorplan: de regio aan zet!
Drie jaar praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten Drie jaar praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten Ervaringen van Vilans.
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Bent u al klaar voor Taakherschikking?
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Presentatie MBO Raad Achterban V&V 22 april 2010
Stand van zaken voorschrijfbevoegdheid Drs. Th. W
De nieuwe voorschrijvers
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
De nieuwe beroepsprofielen
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Kennis is macht? De rol van informatie
De klinisch verloskundige Van nu en de nabije toekomst!
Bestuurslid AHCH, EPZ Amsterdam
Workshop “Beoordelen”
Stand van zaken oktober 2006 Arjen de Vries, voorzitter V&VN-NP.
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Renate Agterhof, verpleegkundig specialist ouderengeneeskunde
Opvoeden.
Verpleegkundig redeneren
Professional of niet? Nelleke Rietveld
Verschillende rollen en stijlen
Maatschappelijke Zorg (MZ)  Answergarden Maatschappelijke Zorg (MZ)  Niveau 4, opleidingsduur 3 jaar;  je begeleidt mensen om zo zelfstandig mogelijk.
V&VN Oncologie Oncologie V&VN Oncologie Afdeling binnen V&VN Ruim 2500 leden Bundelen en verspreiden van vakkennis Kwaliteit van zorg verbeteren.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
De rode draad en de lokale aanpak Beleidsplannen decentralisaties.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
CanMEDS rollen Aansluiting HBOV, MBO in het functiehuis en praktijk
C:\Users\879489\Desop\1301_FHK_00_MAIN_PROMO_V04.mp4
Verpleegkundigen op de STIP! Het spel is begonnen
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Zorgplan 2015: Visie Visie: Toegevoegde waarde Transferverpleegkundige -Voorbereiden -Vertalen -Vlotte en vloeiende overgangen.
De rol van de V&VN bij het onderwijs, onderzoek, praktijk en beleidsontwikkeling van de verpleegkundige beroepsuitoefening.  
Introductie Zorg & Technologie
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
WAR Stagiaires in de ouderenzorg.
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Ontwikkelingen gespecialiseerd verpleegkundigen (30 min)
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Persoonlijk Leiderschap
PHYSICIAN ASSISTANT (kortweg PA) PA WEEK 2018
Op weg naar 2020: beroepsprofielen en functiedifferentiatie
Van zorgen voor naar zorgen dat…
AD Health & Social Work Wat is dat?.
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
PHYSICIAN ASSISTANT (kortweg PA) PA WEEK 2018
PHYSICIAN ASSISTANT (kortweg PA) PA WEEK 2018
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
KOH staat voor Kwaliteit en Ontwikkeling Huisartsenzorg Hét expertisecentrum voor geaccrediteerde nascholing en taakherschikking in de eerste lijn.
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
wat betekent wet BIG II voor jou?
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
wat betekent wet BIG II voor jou?
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Transcript van de presentatie:

Functiedifferentiatie 2020 Kans of bedreiging?

Verleden, heden en toekomst 2012: Beroepsprofielen MBO, HBO (Beroepsgroep en VWS) 2016: Opleidingsprofiel HBO BN2020 (LOOV, OCW en Ver. Hogescholen) 2017: Kwalificatiedossiers MBO (MBO-Raad) 2017-2020: Functieprofielen en functiedifferentiatie (NVZ, NFU, werkgevers) 2024: Herregistratie MBO of HBO (VWS)

BIJ DEZE SHEET BENADRUKKEN DAT IN DE STUURGROEP MEERDER PARTIJEN (ZIE LOGO’S) ZATEN EN DAT HET PROJECT VAN ALLEN IS. 2016 en 2017 Commissie Terpstra

Waarom deze ontwikkeling? Omdat uit onderzoek blijkt dat de functiemix er toe doet HIER DE VOLGENDE LOGICA TOELICHTEN: Het is vreemd dat in Nederland verpleegkundigen met verschillende opleidingsachtergrond in de werkpraktijk en door de wet op één hoop worden gegooid: ZO KUN JE NAAR DEZE HOOP MET PUZZELSTUKJES KIJKEN Consequentie: mbo-er die op tenen moet lopen en uit hbo-er wordt niet gehaald wat er in zit. Daarnaast momenteel geen beroepsprofiel voor verzorgende beschikbaar. Daardoor minder duidelijk hoe dit beroep zich verhoudt t.o.v. de twee andere beroepen. Dit alles kunnen we ons met de steeds complexer wordende zorg niet veroorloven. DAT IS NAMELIJK EEN TWEEDE MANIER OM NAAR DEZE HOOP MET PUZZELSTUKJES TE KIJKEN: De puzzelstukjes vertegenwoordigen dan de vraagstukken in de zorg. Zorg wordt complexer, zorgvraag neemt toe, er komen meer kwetsbare ouderen, technologie, regelgeving, verantwoorden etc. Je kunt het samenvatten in dat de steeds complexer wordende patiëntenzorg om scherp onderscheiden beroepsprofielen vraag. Bovendien blijkt uit onderzoek dat de samenstelling van het team er toe doet. Hier gaat de volgende dia nader op in. Omdat de patiëntenzorg er om vraagt

Toekomstbeeld Geïntegreerd zorgaanbod waarin zorgprofessionals met elkaar samenwerken, iedereen vanuit haar eigen rol Waar je naar toe wilt, is een geïntegreerd zorgaanbod waarin de verschillende zorgprofessionals met elkaar samenwerken. De een is daarbij niet meer of beter dan de ander, maar een ieder werkt vanuit de eigen rol, perspectief en kracht. De ontwikkelingen in de zorg vragen dat we beter kijken naar waar en door wie de zorg gegeven dient te worden, om het beste te doen voor de zorgvrager. Dit sluit aan bij het rapport van de commissie Innovatie Zorgberoepen en opleidingen. ‘naar nieuwe zorg en zorgberoepen’ (Kaljouw) In dit toekomstbeeld, met haar mooi op elkaar aansluitende puzzelstukjes, bestaat er een helder onderscheid tussen de drie beroepen: verzorgende, mbo-verpleegkundige en hbo-verpleegkundige. Helderheid over de verschillende rollen. Helder onderscheid voor de beroepsbeoefenaren zelf, hun collega’s en met name ook voor de zorgvragers.

Beroepsprofiel mbo-verpleegkundige Beroepsprofiel hbo-verpleegkundige ‘een sterke combinatie van hoofd, hart en handen’ Beroepsprofiel hbo-verpleegkundige ‘regie en overzicht’

Deskundigheidsgebied hbo-vplk Stellen verpleegkundige diagnose en indiceren, organiseren en verlenen van verpleegkundige zorg en psychosociale begeleiding o.b.v. klinisch redeneren vooral in complexe zorgsituaties Regisseren van het aan de zorgvrager gebonden en/of overstijgende zorgproces in samenspraak met zorgvrager Indiceren, ontwikkelen, organiseren en uitvoeren van preventie Initiëren en ontwikkelen kwaliteitszorg, innovatie, analyse en praktijkonderzoek en (evidence based) professionalisering Verrichten voorbehouden handelingen: deels o.b.v. zelfstandige bevoegdheid en deels o.b.v. functionele zelfstandigheid Ondersteunen zelfmanagement Deskundigheidsgebied en autonomie Het deskundigheidsgebied van de hbo-verpleegkundige beschrijft het domein waarbinnen deze verpleegkun­dige professioneel autonoom is. Dat wil zeggen dat de hbo-verpleegkundige op grond van de eigen kennis en vaardigheden in staat wordt geacht om zelfstandig inhoud te geven aan de eigen rol c.q. dat zij in voorliggende situaties zelfstandig kan komen tot effectieve keuzes in het zorgproces en daarvoor verantwoordelijk kan wor­den gehouden. Opmerking: Op de sheet zijn kort de elementen van het deskundigheidsgebied van de hbo-verpleegkundige weergegeven. We gaan er van uit dat de toehoorders beschikken over het rapport, danwel de integrale tekst van het beroepsprofiel. De drie beroepen hebben allen een grote focus op ondersteunen zelfmanagement Onderscheidend voor HBO- klinisch redeneren, grotere verantwoordelijkheid in initieren en organiseren en ontwikkelen, taak in het overstijgende zorg proces

Deskundigheidsgebied mbo-vplk Stellen verpleegkundige diagnose en het verlenen van verpleegkundige zorg, verzorging en psychosociale begeleiding vooral in zorgsituaties met beperkte complexiteit, volgens protocollen en richtlijnen Opstellen, uitvoeren en evalueren van een zorg(leef-)plan en het verrichten van aan de zorgvrager gebonden regietaken Observeren van zorgvrager gericht op tijdig signaleren van veranderingen Uitvoeren van met name zorggerelateerde preventie Uitvoeren taken o.g.v. kwaliteitszorg en innovatie; begeleiden collega-zorgverleners Verrichten voorbehouden handelingen o.b.v. functionele zelfstandigheid Ondersteunen zelfmanagement zorgvrager Deskundigheidsgebied en autonomie Het deskundigheidsgebied van de mbo-verpleegkundige beschrijft het domein waarbinnen deze verpleegkun­dige professioneel autonoom is. Dat wil zeggen dat de mbo-verpleegkundige op grond van de eigen kennis en vaardigheden in staat wordt geacht om zelfstandig inhoud te geven aan de eigen rol c.q. dat zij in voorliggende situaties zelfstandig kan komen tot effectieve keuzes in het zorgproces en daarvoor verantwoordelijk kan wor­den gehouden. Opmerking: Op de sheet zijn kort de elementen van het deskundigheidsgebied van de mbo-verpleegkundige weergegeven. We gaan er vanuit dat de toehoorders beschikken over het rapport danwel de integrale tekst van het beroepsprofiel. Van HBO naar MBO verpleegkundige diagnose in plaats van klinisch redeneren, beperkte complexiteit, richtlijnen en protocollen. Meer zorgvrager minder overstijgend zorgproces. Je ziet dezelfde onderdelen maar de focus is meer zorgvrager/ individu gebonden.

Competentiegebieden Opmerking: Het verhaal over deze sheet en de vorige sheet is hetzelfde. De presentator kan zelf kiezen voor welke sheet hij de voorkeur heeft.

Dit is vastgesteld, en nu? Hoe wettelijk verankeren (BIG wet) Overgangsregeling Iedere verpleegkundige tot haar recht laten komen Iedere patiënt optimale zorg Functiedifferentiatie invoeren Optimale functiemix

Het duurt zo lang… V&VN maakt zich sterk voor een goede overgangsregeling voor álle verpleegkundigen die nu aan het werk zijn. Daarbij gaat het om opleiding, ervaring, competenties en ambities. Iedere vpk individueel beoordelen, uitgaan van ieders unieke kwaliteiten binnen de verschillende competenties. We hebben iedereen nodig!

V&VN gaat voor de mix Verpleegkundigen die de competenties hebben om o.b.v. klinisch redeneren in complexe zorgsituaties verpleegkundige diagnose stellen, indiceren, organiseren door de muren heen en zorg te verlenen. Specialistische verpleegkundige kennis EN generalistisch verpleegkundig denken en handelen: naast elkaar Recht doen aan verschillen

Functiedifferentiatie Uitgangspunt: iedereen behouden Recht doen aan verschillen Heldere keuzes maken en perspectief bieden Leiderschap = eigen regie nemen: wat is jouw talent en ambitie? Bachelor Nursing 2020 is vertaling van de eindtermen (HBO Beroepsprofiel) MBO of HBO en gespecialiseerd? Iedereen moet aan de slag, de lat gaat hoger! Van MBO naar HBO: co-productie vplk, werkgever, opleiding

Tot slot: verdere ontwikkeling van de zelfstandige bevoegdheid Momenteel 3 groepen medicatie voorschrijfbevoegdheid 10 groepen willen verder met medicatie voorschrijven Andere groepen willen zelfstandige bevoegdheid voor bij voorbeeld katheteriseren V&VN gaat samen met VWS Experimenteer-artikel ontwikkelen in Wet BIG.