Stagiaire/ onderzoeksassistent Joyce IJpelaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bedenker van het Daltononderwijs
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Vapro -D Month Year Givaudan.
  Droogbed (+) cursus.
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen
Moeder komt met kind praktijk binnen rennen: moeder in paniek en kind hard huilend; Je ziet een buil op het voorhoofd..
Levensvragen Over geluk…..
Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
CPN 6 oktober 2011 Marianne Volleberg GZ/ neuropsycholoog
Individuele- en groepsbehandeling.  1. Bevraging  Vragenlijst invullen ( niet anoniem)  Doelgroep zijn adolescente vrouwen  Nederlandse vrouwen tussen.
Wanneer iemand binnen honderd meter van het kasteel kwam, moest hij stilstaan en kon zich niet meer verroeren.
Antwoord op vraag SOPO1-4
De paal in Wesley Geerts 05 nov 2010.
Screening in de thuissituatie: evaluatie gebruik ACAS
Bewerkt door Rani, Sofie, Helena en Annelies Schooljaar:
Er was eens een oud kasteel midden in een diep en donker bos.
Hij zocht tot aan de negende dag. Vaak liep hij rond het kasteel, maar hij kwam nooit te dichtbij.
Glow.
Nieuwsbrief De tijd van je leven! Aanwezigheid meester Hans: Agenda:
De kring. Elke maandag beginnen we in de kring
NAH BIJ EEN KIND ONTREGELT HET HELE GEZIN…. ÉN LANG
2. Communiceren met pubers
De oudere stagiaire.
Werken met de BETERapp Een hulpverlener vertelt: ‘Een herstelproces kenmerkt zich door terugval. Helaas vindt zo'n terugval normaliter niet plaats als.
Aan de slag met de BETERapp
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Nieuwsbrief Januari 2014 De cijfers Koppeling met Landelijk Register Orthopaedische Implantaten Stand van zaken: onderzoek met stappenteller Contact Volgende.
Redmer Jorna 1T. Agenda  Afgelopen jaar  Studiekeuze & ambities  Osiris  Competenties  Leerdoel  Werkveldoriëntaties  Feedback klasgenoot  Toekomst.
Sport in de samenleving
Onze doelen en visie in beeld
De robot en de uitvinder! Geschreven door de kinderen van groep 3 en 4a!
Vermoeidheid staat in de top 5 van revalidatiedoelstellingen met de hoogste prioriteit voor visueel beperkte cliënten. Daarnaast komt uit wetenschappelijk.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Bevindingen monstertruck- drama Haaksbergen Femke Koedijk.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie. Wat en waarom? © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Wie en wat? Professor Caroline werkt aan de universiteit. Samen met andere onderzoekers wil zij graag onderzoeken of de kinderen die in Deinze naar school.
Rondpunt vzw Uitbreidingstraat 518 bus 2.01 – 2600 Berchem Tel.:
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Welkom in “de Bovenkamer”
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Systematic Review Flitstraining: Patient Perception Program MMV Congres “Voortdurend Bewegen” Prof. Dr. Kiki Lombarts & MSc. Renée Scheepers Onderzoeksgroep.
Het gebeurde in een donkere nacht, heel lang geleden, dat er herders in het veld waren, die de wacht hielden over hun schapen. Zij stonden net wat met.
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Lucas 15: Een vader had twee zonen..
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
Effectiviteit van een dieetbehandeling
16 maart 2016 Max Leven met NAH Ethe l van den Berg.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
Effectiviteit van een dieetbehandeling
“Het zijn de kleine dingen die het doen!”.
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Vasovagale collaps Pijnlijk been
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
Incontinentie… Wat is dat eigenlijk?
Transcript van de presentatie:

Stagiaire/ onderzoeksassistent Joyce IJpelaar Nieuwsbrief nr. 2 Maart 2016 PROJECTTEAM Irene Renaud, MSc. Neuropsycholoog/onderzoeker Prof. dr. Caroline van Heugten Professor Clinical Neuropsychology dr. Ingrid van de Port Programmamanager/Sr. onderzoeker dr. Coriene Catsman Kinderneuroloog drs. Suzanne Lambregts Kinderrevalidatiearts Voor meer informatie I.Renaud@revant.nl 06-28448291 Fondsen In deze nieuwsbrief: Stagiaire/ onderzoeksassistent: Joyce IJpelaar Update aantal deelnemers per deelonderzoek Deelnemers vertellen: * Het verhaal van een jongere * Het verhaal van een ouder Stagiaire/ onderzoeksassistent Joyce IJpelaar Per december 2015 is onze collega Joyce IJpelaar bij Brains Ahead! begonnen. Zij is bezig met de masteropleiding Klinische Neuropsychologie en richt zicht tijdens het schrijven van haar masterthesis op vermoeidheid na licht traumatisch hersenletsel bij kinderen en jongeren. Binnen Brains Ahead! ondersteunt zij bij het uitvoeren van de metingen en draagt zij bij aan het invoeren van de data. Update per deelonderzoek van Brains Ahead! Deel 1 – Cohort onderzoek: Stand is 82 deelnemers. Totaal 500 nodig. Deel 2 – RCT onderzoek: Stand is 51 deelnemers. Totaal 140 nodig Voor meer info en/ of aanmelden voor de nieuwsbrief: www.brainsahead.nl

Deelname aan Brains Ahead!, het verhaal van een jongere* Hoi, Mijn naam is Thomas van Gemerden en ik kom uit Zwijndrecht. Op het MBO studeer ik Commerciële Economie. In mijn vrije tijd besteed ik veel tijd aan zwemmen. Op 17 jarige leeftijd kreeg ik een ongeluk. Dit gebeurde omdat er op een onjuiste manier werd omgegaan met een werkvoertuig. Door dit ongeval liep ik onder andere een hersenschudding op. In het begin had ik veel last veel last van vergeetachtigheid en moeheid. Het vergeetachtige ging gelukkig al snel weg. De ernstige moeheid bleef helaas aanhouden, door deze moeheid had ik moeite met concentratie, studeren en sporten. Deze periode heb ik veel rust gehouden. Na ruim een halfjaar is de moeheid ook erg verminderd en kan ik gelukkig weer volledig presteren. Deze gevolgen vond ik niet prettig en daardoor ben ik ook voorzichtiger geworden. Tegenwoordig ben ik minder roekeloos dan eerst. Vlak na mijn hersenschudding ben ik benaderd door Brains Ahead!. Aan dit onderzoek heb ik meegedaan omdat ik het belangrijk vind dat mensen die in de toekomst een hersenschudding krijgen nog beter geholpen kunnen worden. Er was goed contact met de onderzoeksters, dit zorgde voor een erg goede sfeer. Het is fijn en goed om met een ervaren persoon te praten over wat je allemaal hebt meegemaakt. Deelname aan Brains Ahead!, het verhaal van een ouder* Mijn zoon Nick, 11 jaar, heeft tijdens de gymles op school een frontale botsing met een medeleerling en komt daarbij hard ten val op zijn achterhoofd. Nick weet niet meer dat hij is gevallen. Hij klaagt over misselijkheid en pijn. Hij wordt onderzocht op de SEH en blijkt een lichte hersenschudding te hebben. Hij krijgt geen wekadvies mee, het valt allemaal mee en we mogen opgelucht naar huis. Een paar dagen erna word ik , moeder, gebeld of ik mee wil werken aan het grootschalig onderzoek Brains Ahead. Laat ik voorop stellen dat een nazorg telefoontje zoals deze waarin mij direct gevraagd werd hoe het met mijn zoon ging, zeer prettig en geruststellend is. Tijdens het gesprek was er direct ruimte voor het bespreken van eventuele zorgen die ik had. Vaak weet je ten tijde van het onderzoek niet direct vragen te stellen.  Na een duidelijke uitleg door Mw. Renaud over het belang van het onderzoek heb ik ingestemd mee te werken. Om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van de gevolgen van een hersenschudding om zo kinderen met klachten te volgen en een nog adequatere behandeling en nazorg te bieden is het van belang om ook kinderen met lichtere hersenschudding te onderzoeken. Het onderzoek is minder tijdrovend dan in eerste instantie wordt gedacht. In ons geval kwam Mw. Renaud bij ons thuis om de vragenlijsten af te nemen. Dit was de ene keer laat in de middag en de andere keer in de avond, zodat school en werk niet te lijden hadden. Het invullen van de lijsten geeft een helder beeld van de inzichten die het onderzoek oplevert.  Het idee te hebben bijgedragen aan dit mooie onderzoek voelt goed omdat dit uiteindelijk eventuele nieuwe protocollen bij behandeling van hersenletselpatiënten oplevert in de toekomst. Ik wens de onderzoekers veel succes en volg de resultaten graag in de nieuwsbrief. Geschreven door B. Schuijer, moeder van Nick * Deze deelnemers hebben aangegeven dat hun namen zo geschreven mogen worden voor dit doeleinde.