Coaching in regioleren © CPS Onderwijsontwikkeling en advies
Passende leeromgeving Personaliseren Omgaan met verschillen Passende leeromgeving De vijf rollen van de leraar Klassenmanagement Samen leren en ontwerpen in het team en in de regio Rol 6 Coach van het leerproces Het doel in het beroepsonderwijs is dat studenten uiteindelijk zelfregulerend leren, daar start je mee vanuit de basis. Vanuit Awareness, teaching brain start ik met de visie op onderwijs en leiderschap ( zie Biesta, lectorale rede Weishaupt) Daarna start klassenmanagement vanuit de vijf rollen, vervolgens is de vraag wat is een passende leeromgeving dit gaat verder dan passende werkvormen vanuit deze visie dan differentiëren en zelfregulerend leren Als team belangrijk om ontwerpend te leren aan je les en je professionaliteit= lesgeven is teamsport Onderwijskundige (ped-did) visie en onderwijskundig leiderschap © CPS Onderwijsontwikkeling en advies
Van leraar gestuurd naar student gestuurd Verantwoordelijkheid Docent Verantwoordelijkheid student Zelfgeorganiseerd leren Doelgericht werken Zelf leren Kennis Zin Perso- naliseren Differentiëren Passende leeromgeving 5 rollen
1. Leraargestuurd de gastheer presentator de didacticus de pedagoog de afsluiter de les starten leiderschap vakexpert veilige leerom- geving de les afsluiten de coach didactisch coachen op het leerproces.
2. Passende leeromgeving, ICT, 21e eeuwse vaardigheden gastheer Presen tator de didacticus pedagoog de afsluiter contact maken aandacht vangen passende instructie geven (werk)orde cultuur motivatie de les afsluiten de coach Sturen en reflecteren op mindset, denkvaardigheden, probleem oplossen, communiceren en samenwerken
Passende mindset Prof. Carol Dweck: Mindset Mindset = paradigma = geheel van opvattingen = de bril, waardoor je naar de wereld kijkt Opvattingen bepalen gedrag!
21e eeuwse denkvaardigheden Executieve vaardigheden Reflectie gesprek 3. Metacognitie/ Probleemgestuurd; brede doelen 2. Hogere denkvaardigheden 1. Basis denkvaardigheden Focus doelen
3. Omgaan met verschillen, zelfstandig leren de gastheer presentator de didacticus pedagoog de afsluiter contact maken aandacht vangen voor hoge verwach-tingen Gedifferen- tieërde instructie geven Taak gerichte werk cultuur Leerwinst meten de coach Feedup, feedback, feedforward Op taak, resultaat en zelfregulatie.
Coach: feedup, feedback,feedforward Planmatige les Gastheer; hoge verwachtingen uitspreken Presentator, oriëntatie (introductie) Doel Didacticus- Voordoen- (onthouden) Activeren, voordenken, (begrijpen) Inoefenen, zelf doen, verlengde instructie (integreren, toepassen) Pedagoog: motivatie Leren Afsluiter: formatief evalueren Feedback op taak, zelfregulatie Vooruitblik, feedforward Meten Coach: feedup, feedback,feedforward Handout D.I.M. = Vormgeving van je lessen Kijk bij de keuze van instrueren en oefeningen naar gewenste differentiatie Nu opdracht: maak voor een les een kop. (vanwege visueel maken ben ik op dit plaatje gekomen) © CPS Onderwijsontwikkeling en advies
4. Personaliseren zelfgeorganiseerd leren de coach focus op leervraag, leerloopbaan van de leerling. Vaststellen van doelen, Plannen van werk, prioritieten Reguleren van leer- motivatie strategieën. Gastheer relatie presen- tator betrokkenheid Didacticus autonomie Pedagoog motivatie Afsluiter competentie
4. Personaliseren Personaliseren leersituaties waarin de leervraag van de student centraal staat De student neemt initiatief tot leren Studenten kunnen zelfgeorganiseerd leren (=het realiseren van doelgericht en passend gedrag) .
Coachen op LOB Vijf loopbaancompetenties en vragen Motieven Kwaliteiten Werkexploratie Loopbaan-sturing Netwerken Ontdek je passie. Wat wil ik? In gesprek met Wie kan mij daarbij helpen? Zelf aan zet Hoe bereik ik dat? Ontdek je talent Wie ben ik en wat kan ik? Ontdek je werkplek Ervaring opdoen Past dit bij mij?
CPS Onderwijsontwikkeling en advies Ariena Verbaan a.verbaan@cps.nl 06 551 686 24 CPS Onderwijsontwikkeling en advies Plotterweg 30 3821 BB Amersfoort Postbus 1592 3800 BN Amersfoort T [033] 453 43 43 F [033] 453 43 53 E cps@cps.nl www.cps.nl