Coaching in regioleren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
LOB-middag Haaglanden
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
BattleBots The school battle.
Zelfsturing en executieve functies.
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gepersonaliseerd leren
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
Meten en registratie ontwikkeling competenties
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
LOB als doorlopende leerlijn
Competentiegericht leren vmbo
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Differentiëren is te leren
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Gepersonaliseerd leren:
Bijeenkomst September 2015
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Loopbaancompetenties
LOB in het PTA van het VMBO
De vijf rollen van de leraar
Coping.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Anne-Karine Bakx | stafmedewerker Onderwijs & Innovatie
Verschillen in de klas en een veilige (leer)omgeving
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
HAVISTEN COMPETENT NAAR HET HBO
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Activernde didactiek & passende werkvormen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Heb jij ballen voor scrummen?
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Eigenaarschap.
Basiskennis LOB.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Coaching in regioleren © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Passende leeromgeving Personaliseren Omgaan met verschillen Passende leeromgeving De vijf rollen van de leraar Klassenmanagement Samen leren en ontwerpen in het team en in de regio Rol 6 Coach van het leerproces Het doel in het beroepsonderwijs is dat studenten uiteindelijk zelfregulerend leren, daar start je mee vanuit de basis. Vanuit Awareness, teaching brain start ik met de visie op onderwijs en leiderschap ( zie Biesta, lectorale rede Weishaupt) Daarna start klassenmanagement vanuit de vijf rollen, vervolgens is de vraag wat is een passende leeromgeving dit gaat verder dan passende werkvormen vanuit deze visie dan differentiëren en zelfregulerend leren Als team belangrijk om ontwerpend te leren aan je les en je professionaliteit= lesgeven is teamsport Onderwijskundige (ped-did) visie en onderwijskundig leiderschap © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Van leraar gestuurd naar student gestuurd Verantwoordelijkheid Docent Verantwoordelijkheid student Zelfgeorganiseerd leren Doelgericht werken Zelf leren Kennis Zin Perso- naliseren Differentiëren Passende leeromgeving 5 rollen

1. Leraargestuurd de gastheer presentator de didacticus de pedagoog de afsluiter de les starten leiderschap vakexpert veilige leerom- geving de les afsluiten de coach didactisch coachen op het leerproces.

2. Passende leeromgeving, ICT, 21e eeuwse vaardigheden gastheer Presen tator de didacticus pedagoog de afsluiter contact maken aandacht vangen passende instructie geven (werk)orde cultuur motivatie de les afsluiten de coach Sturen en reflecteren op mindset, denkvaardigheden, probleem oplossen, communiceren en samenwerken

Passende mindset Prof. Carol Dweck: Mindset Mindset = paradigma = geheel van opvattingen = de bril, waardoor je naar de wereld kijkt Opvattingen bepalen gedrag!

21e eeuwse denkvaardigheden Executieve vaardigheden Reflectie gesprek 3. Metacognitie/ Probleemgestuurd; brede doelen 2. Hogere denkvaardigheden 1. Basis denkvaardigheden Focus doelen

3. Omgaan met verschillen, zelfstandig leren de gastheer presentator de didacticus pedagoog de afsluiter contact maken aandacht vangen voor hoge verwach-tingen Gedifferen- tieërde instructie geven Taak gerichte werk cultuur Leerwinst meten de coach Feedup, feedback, feedforward Op taak, resultaat en zelfregulatie.

Coach: feedup, feedback,feedforward Planmatige les Gastheer; hoge verwachtingen uitspreken Presentator, oriëntatie (introductie) Doel Didacticus- Voordoen- (onthouden) Activeren, voordenken, (begrijpen) Inoefenen, zelf doen, verlengde instructie (integreren, toepassen) Pedagoog: motivatie Leren Afsluiter: formatief evalueren Feedback op taak, zelfregulatie Vooruitblik, feedforward Meten Coach: feedup, feedback,feedforward Handout D.I.M. = Vormgeving van je lessen Kijk bij de keuze van instrueren en oefeningen naar gewenste differentiatie Nu opdracht: maak voor een les een kop. (vanwege visueel maken ben ik op dit plaatje gekomen) © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

4. Personaliseren zelfgeorganiseerd leren de coach focus op leervraag, leerloopbaan van de leerling. Vaststellen van doelen, Plannen van werk, prioritieten Reguleren van leer- motivatie strategieën. Gastheer relatie presen- tator betrokkenheid Didacticus autonomie Pedagoog motivatie Afsluiter competentie

4. Personaliseren Personaliseren leersituaties waarin de leervraag van de student centraal staat De student neemt initiatief tot leren Studenten kunnen zelfgeorganiseerd leren (=het realiseren van doelgericht en passend gedrag) .

Coachen op LOB Vijf loopbaancompetenties en vragen Motieven Kwaliteiten Werkexploratie Loopbaan-sturing Netwerken Ontdek je passie. Wat wil ik? In gesprek met Wie kan mij daarbij helpen? Zelf aan zet Hoe bereik ik dat? Ontdek je talent Wie ben ik en wat kan ik? Ontdek je werkplek Ervaring opdoen Past dit bij mij?

CPS Onderwijsontwikkeling en advies Ariena Verbaan a.verbaan@cps.nl 06 551 686 24 CPS Onderwijsontwikkeling en advies Plotterweg 30 3821 BB Amersfoort Postbus 1592 3800 BN Amersfoort T [033] 453 43 43 F [033] 453 43 53 E cps@cps.nl www.cps.nl