Onderzoek In Onderwijs – groep bèta

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit module 8 Engagement
Advertisements

Differentiatie in de klas
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pemprl.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
PROJECT ORIËNTATIE OP HET BEROEP Kwartaal 1, week 7 Martine Bink Med.hro.nl/binmd.
Retrospective.
Studieloopbaancoaching
Bijeenkomst September 2015
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Pilot Cursus Vakverbreding Toetsing 2008 Les 1 A.Materialen: A.Materialen: Reader is te vinden op Reader is te vinden op
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Kenmerk: 24 juni Kenmerk: 24 juni Marian Kat-de Jong Kenmerk: 24 juni Spelling op bestelling Gebruik van Hogeschooltaal in de Helpdesk.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Anders kijken, anders doen
Studieloopbaanbegeleiding
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
OR Kompas 13 april 2017 Liesbeth van Bakel en Marian Beeren
Module Evalueren Moduleweekend Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Keuzethema: differentiatie
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
Toetsing Vakdidactiek 2.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Activernde didactiek & passende werkvormen
Zelfevaluatie GOK.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Workshop videobegeleiding
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Onderzoek In Onderwijs – groep bèta bijeenkomst 5

Dit college in vogelvlucht….. bespreken gelezen artikelen methodencarrousel evaluatie van onderwijs(vernieuwing) onderwijs 2032 voorbereiden voor volgende keer

Evaluatie van onderwijs(vernieuwing) Hoe weet/meet je of het werkt? met dank aan Renske de Kleijn (R.A.M.deKleijn@uu.nl) Centrum voor Onderwijs en Leren – UU

Evalueren van onderwijs(vernieuwing) IO-model Interventie -> Outcome bijvoorbeeld: formatieve feedback -> beter leerresultaat stemkastjes -> betere repetitiecijfers

CIMO methodiek Welk probleem ga je oplossen? Wat wil je bereiken? Outcome Hoe ga je dat bereiken? Wat ga je doen? Intervention Waarom denk je dat je daarmee je doel bereikt? Mechanism Zou dat werken in alle situaties? Context CONTEXT(C): INTERVENTIE(I)MECHANISME(M)OUTCOME(O) In context C, kun je interventie I inzetten, om mechanisme M in werking te zetten, zodat outcome O bereikt wordt.

Toepassing CONTEXTBESCHRIJVING Wat zijn de kenmerken van mijn onderwijssituatie? aantal studenten, leeftijd / studiefase, niveau/richting, etc. type leerdoelen, achtergrond docent etc. INTERVENTIE MECHANISME OUTCOME (2) Wat ga je aan je onderwijs veranderen? (3) Wat wordt er in gang gezet waardoor die interventie tot die uitkomst gaat leiden? (1) Wat wil je bereiken?

Toepassing CONTEXTBESCHRIJVING Wat zijn de kenmerken van mijn cursus? aantal studenten, leeftijd / studiefase, niveau/richting, etc. type leerdoelen, aantal docenten, achtergrond docenten, etc. INTERVENTIE MECHANISME OUTCOME (2) Wat ga je aan je onderwijs veranderen? (3) Wat wordt er in gang gezet waardoor die interventie tot die uitkomst gaat leiden? (1) Wat wil je bereiken? interventie 1 mechanisme 1 outcome 1 interventie 2 mechanisme 2 outcome 2 interventie 3 mechanisme 3 outcome 3

Toepassing CONTEXTBESCHRIJVING Wat zijn de belangrijkste kenmerken van mijn cursus? aantal studenten, leeftijd / studiefase, niveau/richting, etc. type leerdoelen, aantal docenten, achtergrond docenten, etc. INTERVENTIE MECHANISME OUTCOME (2) Wat ga je aan je onderwijs veranderen? (3) Wat wordt er in gang gezet waardoor die interventie tot die uitkomst gaat leiden? (1) Wat wil je bereiken?   verdiepend leren tijdens werkcollege mogelijk

Toepassing CONTEXTBESCHRIJVING Wat zijn de belangrijkste kenmerken van mijn cursus? Aantal studenten, Leeftijd / Studiefase, Studierichting, etc. Type leerdoelen, aantal docenten, achtergrond docenten, etc. INTERVENTIE MECHANISME OUTCOME (2) Wat ga je aan je onderwijs veranderen? (3) Wat wordt er in gang gezet waardoor die interventie tot die uitkomst gaat leiden? (1) Wat wil je bereiken? verplichte online zelfstudie en -toets met standaardfeedback voorafgaand aan de les   verdiepend leren tijdens werkcollege mogelijk

Toepassing CONTEXTBESCHRIJVING Wat zijn de belangrijkste kenmerken van mijn cursus? Aantal studenten, Leeftijd / Studiefase, Studierichting, etc. Type leerdoelen, aantal docenten, achtergrond docenten, etc. INTERVENTIE MECHANISME OUTCOME (2) Wat ga je aan je onderwijs veranderen? (3) Wat wordt er in gang gezet waardoor die interventie tot die uitkomst gaat leiden? (1) Wat wil je bereiken? verplichte online zelfstudie en -toets met standaardfeedback voorafgaand aan de les   Door de zelfstudie en feedback op de zelftoets, kunnen studenten gerichtere vragen stellen tijdens de les o.b.v. de bestudeerde stof. verdiepend leren tijdens werkcollege mogelijk

Data verzamelen over onderwijs Student activiteiten/studeergedrag thuis: trackingsdata, zelfrapportage bijvoorbeeld met korte vragenlijstjes (aantal uur voorbereiding, aard van voorbereiding, voorbereiding van medestudenten, etc.) Student activiteiten tijdens contacturen: zelfrapportage studenten, peer-beoordelingen, perceptie docenten, video-opnamen, etc. Studentbeleving: tevredenheid, motivatie, algemene cursusevaluatie, studielast Leerprestaties student: (eerder) behaalde cijfers, zelfrapportage, etc. Docentbeleving: tevredenheid, verschillen met eerdere jaren Werkdruk docent: uren voorbereiding, geven van feedback, etc.

Aan de slag! Zelf in tweetallen/groepjes een CIMO-tabel invullen. Welke interventie had je in gedachten?

Voorbereiding voor volgende keer De artikelen van de afgelopen twee weken (argumentatie en motivatie) bieden een kader om na te denken over doelen die je met een klassengesprek zou kunnen nastreven, en over interventies die daartoe kunnen bijdragen. Stel het volgende op: a) Een kort betoog waarin je gebruikmakend van tenminste drie artikelen positie kiest over de rol van discussie/dialoog/ argumentatie en/of motivatie in je schoolvak (ongeveer 1.000 woorden). b) Aansluitend hierbij een voorstel voor een onderwijs-verbetering, met interventies, outcomes en mechanismen. Maak het concreet (=onderzoekbaar) en beschrijf je voorstel in het format van de CIMO-tabel. (Maak bij Mechanismen gebruik van de onderzoeksliteratuur.) • inleveren via Blackboard: uiterlijk zondagavond voor volgend college printje ook meebrengen naar college