Bewegen in het onderwijs W38

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Simultaan Tafelrondje
Pianoles heeft onmiddellijk
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
De historie & de toekomst
Coöperatieve leerstrategieën
Het geheugen is goud waard!
Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?
Erik J.A. Scherder.
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Ik hou van Holland spel!.
3.5 Kloppen de alcoholpercentages op de verpakkingen?
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Effectief rekenonderwijs
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Het begint bij het jonge kind
uw kind begeleiden bij huiswerk
Verkeersveilige Schoolomgeving
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Ontwikkeling van het jonge kind
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Woordjes leren.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Welkom. Agenda Woe 19 mrt 2014 Bernice Keerveld Even pauze en toch aan de slag “Je kan meer over een persoon ontdekken in een uur spel dan in een jaar.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
1 schisis, adoptie en indentiteitsvorming BOSK landelijke schisis dag 14 maart 2015 Marion van Olst, hoofd adoptienazorg.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Motorische ontwikkeling
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
VEEL MENSEN HEBBEN WEL EENS WAT GEHORD OVER DIABETES,
training in warmte cabines
Welkom! Neem plaats in de kring.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Liefde en relaties.
Passend onderwijs.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
Spelenderwijs en ontdekkend leren
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Workshop: Starters Mirjam Bos 15 november 2017
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Thema Gedrag.
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Omgaan met een rollator
Didactische structuren
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
JUIST GYM.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
JUIST GYM.
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Les 3: regels en afspraken met de klas
België: samenwerking met Nederland
Cijferloos lesgeven bij talen
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Project om kinderen in Nepal weer naar school, te laten gaan
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Bewegen in het onderwijs W38 15.40 uur – 16.55 uur

Voorstellen: - Ga in 2 tallen bij een flap staan. - Schud elkaar de hand en stel je voor - Praat over de stelling totdat de bel gaat - Na de bel gaat ieder in tegengestelde richting naar een andere flap Vervolgens gaan Christel en ik ons voorstellen en maken we de koppeling naar het kloppen. Het doel hiervan. Werkvorm 1: kloppen Werkvorm 2: stellingen Werkvorm 3: staan en zitten.

Bruikbaar in de klas Ga staan als je deze werkvorm bruikbaar vindt. Bronnen voor beweegtips in de klas: - De IGDI app - Energizer - Bewegingstussendoortjes

CITAAT van het Expertise Centrum jonge Kind Saxion Bewegen en leren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden in de ontwikkeling van kinderen. Jonge kinderen maken gebruik van hun hele lichaam om te leren. In de (brein)ontwikkeling van jonge kinderen zien we dat de verschillende ontwikkelingsgebieden nauw met elkaar verweven zijn en zich in samenhang met elkaar ontwikkelen. De motorische, sociaalemotionele en taal-/denkontwikkeling worden daarbij primair aangestuurd door beweging. Door in beweging te zijn komt interactie met de fysieke, sociale en symbolische omgeving tot stand. Bewegen zorgt voor meer plezier, beter (buiten)spelen en hogere leeropbrengsten.

Ren je Rot Teken ieder een bewegingsspel dat je als kind deed Heb je dit als kind ook gedaan? “Ren…je ROT!”…..

Bruikbaar in de klas? Ga staan als je deze werkvorm bruikbaar vindt.

CITATEN uit “Een nieuwe kijk op bewegen” door Hanneke Poot, ‘Sirene voor kinderen’. “Het motorisch evenwicht moet goed geoefend worden. Dit doet het kind door veel te bewegen. De meest geavanceerde vorm van evenwicht is stilstaan. Dit is een volkomen controle waarbij alle spieren en lichaamsfuncties samen werken. Alleen als een kind controle heeft over bewegingen zal het aandacht kunnen besteden aan andere waarnemingen. Het doel van motorische ontwikkeling is het verwerven van dit optimale evenwicht. Men noemt het kind ‘schoolrijp’ (6/7 jaar) als dit optimale evenwicht is bereikt. Dan pas kan het kind al zijn energie gebruiken om zich te concentreren en zich cognitief verder te ontwikkelen. Als je het evenwicht onvoldoende aanspreekt kan een kind niet verder tot ontplooiing komen.”

Bewegen in de ruimte Werkvorm 3: ‘Bewegen in de ruimte’. Loop vrij rond door de ruimte. Benut de ruimte zo ruim mogelijk Zorg dat je op ieder plekje komt. Beweeg op een zo klein mogelijk stukje in de ruimte. Loop weer gewoon rond. Ga z.s.m. rondlopen; langzaam; hoog; laag; rond; vierkant etc. Als je het belletje 1x hoort, stop je. Als je het belletje 2x hoort ga je door (normaal rondlopen). Ruimte kleiner maken met een fictieve muur. Van 50 seconden tot 3.00 minuten

Samen Loop door de ruimte. Als je het belletje hoort, plak je z.s.m. aan de persoon die het dichtst bij je staat. Loop nu in een tweetal geplakt rond; vanuit Sherborne gaan we experimenteren. @christel, welke kaartjes pakken we?

Erik Scherder Lichaamsbeweging is voor kinderen en jongeren ook zo belangrijk omdat zij daarmee hun 'cognitieve reserve' aanleggen, betoogt de hoogleraar. "De prefrontale cortex in de hersenen ontwikkelt zich nog tot het 25ste levensjaar. Door te sporten versterk je de verbindingen in dat gebied. Dat geeft een buffer tegen aftakeling, want juist die prefrontale lob gaat bij ouderen als eerste achteruit." Beweging heeft een effect op de neurotrofines in het brein - de 'voedingsstoffen' waardoor onze chemische huishouding beter functioneert. Scherder: neurotrofines "Dit is een soort Pokon voor de hersencellen: die zorgt voor betere netwerken."

Creatief aan de slag Je krijgt een kaartje met een opdracht, denk met z’n tweeën na over een creatieve manier om dit m.b.v. bewegen aan te pakken in de klas (5 min). Per tweetal 1 minuut presenteren.

Motor Riek

Steek je vingers op! Hoe vaak op een dag pas je beweging toe in je lessen? Hoe vaak ga je na deze workshop beweging toepassen in je lessen?

Bedankt voor jullie aandacht!

Christel Visser Wendy Brasz