Commissie ABF 12/12/2016
Agenda Ontslag voorzitter Commissie ABF Aanstelling voorzitter Commissie ABF Retributie op het verlenen van middagtoezicht basisschool, jaar 2017-2019 - invoering Gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing – goedkeuring reglement aanslagjaar 2017 Aanvullende gemeentebelasting op personenbelasting – goedkeuring reglement aanslagjaar 2017 Budgetwijziging 2016/2 Budget 2017 MJP bij budget 2017 Open oproep Vlaamse bouwmeester Kader en rapportering interne controle Aankoop landbouwstraat 55 Dossier Zwembad
1. Ontslag voorzitter Commissie ABF
2. Aanstelling voorzitter commissie ABF
3. Retributie middagtoezicht 0,50 EUR per dag per kind maximum van 17 EUR voor het eerste trimester en 14 EUR voor het tweede of derde trimester TUTTI –FRUTTI Fruitproject gedurende 30 weken waarbij wekelijks 1 stuk fruit wordt ter beschikking gesteld Volledig schooljaar (instap op 01 sept.) : 6,50 EUR Instap na kerstvakantie tot einde schooljaar: 4,50 EUR Instap na paasvakantie tot einde schooljaar: 2,00 EUR Schoolzwemmen, abonnementen, nieuwjaarsbrieven, klasfoto’s, uitstappen, e.d. worden aangeboden aan de werkelijke kostprijs van de activiteit en/of het materiaal.
4. Gemeentelijke opcentiemen onroerende voorheffing - 2017 Voor een periode aanvang nemend op 01/01/2017 en eindigend op 31/12/2017 worden ten behoeve van de gemeente 1.550 gemeenteopcentiemen op de onroerende voorheffing gevestigd.
5. Aanvullende belasting op de personenbelasting - 2017 De belasting wordt vastgesteld op 8,1 % van de overeenkomstig artikel 466 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar.
Algemeen budgetwijziging, budget 2017 en MJP 2017 Beleidsrapporten werden voorbereid in excel (deze werd bezorgd in PDF-formaat) met volgende gegevens: Overzicht van het evenwicht (p.1) Toegepaste groeivoeten MJP (p.2) Exploitatie-uitgaven (p.5-19) Exploitatie-ontvangsten (p.20-22) Investeringsuitgaven (p.23-27) Investeringsontvangsten (p.28) Beknopt overzicht berekening leninglasten (p.36-38) Financiële impact van huidige beleidsbeslissingen werd berekend tot 2025, dit uiteraard met inachtneming van de tot nu toe beschikbare gegevens.
6. Budgetwijziging 2016/2 Inleiding (p.1) Wat de exploitatie en investeringskredieten betreft is er geen verschil tussen de cijfers uit budgetwijziging 2016/1 en de kolom vorig krediet. Er is wel een verschil wat betreft het gecumuleerd budgettair resultaat vorig dienstjaar. Hier neemt het softwaresysteem het cijfer uit het origineel budget over ipv het cijfer na budgetwijziging 2016/2 waarin de cijfers van de jaarrekening 2015 zijn verwerkt.
Toelichting wijzigingen (p.2-59) Verklarende nota BW 2016/2 Toelichting wijzigingen (p.2-59) Algemene financiering Minderopname leningen (-850.000 euro) Kapitaalaflossingen leningen (44.539,73euro ) en intresten (-53.502,82 euro) Opcentiemen onroerende voorheffing (-276.570,59 euro) Diverse inkomsten uit belastingen werden verhoogd of verlaagd, verhogingen echter enkel wanneer reeds gerealiseerd of op basis van opgemaakt ontwerp kohier. Schadevergoedingen (+13.779,66): ook extra uitgaven voor herstellingen
Algemeen bestuur Opbrengst huur onroerend goed brandweer (+28.680 euro) Kosten voor opleiding (-15.000 euro) Interimarbeid (+43.000 euro) Budget website verschoven naar 2017 (-40.000 euro) Onderhoud en herstelling gebouwen en terreinen sporthal (+15.000) Kredieten nutsvoorzieningen werden aangepast op basis van het verbruik Éénmalige opbrengst verzekeringen wegens afsluiten verzekeringsportefeuille P&V (+22.953 euro) Krediet verhuur appartementen Hellegat pas vanaf midden 2017 (-6.750 euro) Krediet verhuur Niels erfgoedarchief, werd bij BW 2016/1 foutief als huurinkomst ipv uitgave ingeschreven (7.000 euro)
ICT verhoging krediet investeringen(+20 ICT verhoging krediet investeringen(+20.000 euro) en werkingskosten (+23.240 euro) Terugvordering brandweer (+7.798,16 euro) Diensten en diverse leveringen brandweer (+9.009,61 euro) Dotatie AGB verhoogt (+15.000) wegens extra kosten studie toekomst AGB Investeringsdotatie brandweer (+78,401,15 euro)
Opvoeding Krediet investering toegankelijkheid scholen: verhoging met 30.000 euro naar een niveau van 249.313,68 euro Vrije tijd Vele kleinere verschuivingen tussen diverse acties. Enkele acties werden ook niet georganiseerd wegens te weinig interesse vanuit de doelgroep Correctie toegestane lening (er werd foutief het volledige bedrag van 200.000 euro in lening verwerkt en daar bovenop nog eens 80.000 via huurgelden in BW 2016/1, lening werd verlaagd met die 80.000 euro) Samenwerking met het OCMW op het vlak van jeugd zodat bepaalde kredieten op structurele basis zullen worden overgeheveld aan het OCMW. Krediet voor bewaking sporthal werd niet gebruikt wegens organisatie activiteiten (-7.000 euro)
Omgeving Stijging krediet erelonen en consultancy (externe juridische en organisatorische ondersteuning +30.000 euro) Kost straatverlichting +15.000 euro Deelnemingen IVEG +7.412 euro Dividend Integan -34.129 euro Krediet brandstof voertuigen verlaagd met 10.000 euro naar een niveau van 30.000 euro Aanpassing kredieten investeringen naar timing
Doelstellingennota (p.60-109) Per (prioritaire) beleidsdoelstellingen worden de actieplannen weergegeven met hierbij een ramingen van de ontvangsten en uitgaven van het financiële boekjaar en een overzicht van de acties die moeten worden uitgevoerd om het actieplan te kunnen realiseren. Aan de doelstellingen en actieplannen werden geen wijzigingen aangebracht Er werden bijkomende acties ingevoerd en ramingen werden aangepast of van dienstjaar verschoven.
Doelstellingenbudget (p. 110-111) Per beleidsdomein wordt het totaal van de verwachte ontvangsten en uitgaven van de prioritaire beleidsdoelstellingen en overig beleid weergegeven. Financiële toestand (p.114-118) Resultaat op kasbasis Uit de cijfers van de officiële schema’s zou blijken dat het resultaat op kasbasis is gestegen met 1.251.176 maar uit de schema’s waarbij reeds rekening werd gehouden met de wijziging van het gecumuleerd budgettair resultaat bij BW 2016/1 is er een achteruitgang met 143.192 euro. Dit voornamelijk door de minderopbrengst in exploitatie uit de opcentiemen van de onroerende voorheffing. Autofinancieringsmarge De autofinancieringsmarge daalt met 327.219 euro.
Geen wijzigingen aan de lijst met daden van beschikking (p.125) De lijst met overheidsopdrachten werd aangepast aan de verschuiving in de investeringskredieten (p. 119-124) Geen wijzigingen aan de lijst met daden van beschikking (p.125) Lijst nominatief toegekende subsidies (p.126-128) Aanpassing dotatie AGB (+15.000) Extra toelage brandweerzone (10.920 euro) Geen toelage meer aan Hemiksem voor de loonkost medewerker maatschappelijk kwetsbare jongeren. (-8.800 euro) Geen wijzigingen aan de lijst met de te verstrekken werkings- en investeringssubsidies (p.128)
Financiële nota BW 2016/2 In de financiële nota worden de financiële gevolgen van de in de verklarende nota weergegeven wijzigingen verder gedetailleerd weergegeven in volgende schema’s: Wijziging van het exploitatiebudget (p.131) Wijziging van investeringsenveloppen (p. 132-150) Wijziging transactiekredieten voor investeringsverrichtingen (p. 151) Wijziging liquiditeitenbudget (p.152-154)
7. Budget 2017 Beleidsrapport – Budget 2017 Beleidsnota Doelstellingennota (p.3-31) In het budget 2017 worden in dit schema naast de prioritaire beleidsdoelstellingen met de daar bijhorende actieplannen en ramingen weergegeven ook de niet-prioritaire weergegeven. De raming van de ontvangsten en uitgaven wordt weergegeven op het niveau van de actieplannen.
Doelstellingenbudget (p.32-34) Per beleidsdomein een overzicht van de ontvangsten en uitgaven opgesplitst in prioritaire en niet prioritaire beleidsdoelstellingen. Dit wordt nog verder onderverdeeld in exploitatie, investeringen en andere Enkel het beleidsdomein algemene financiering heeft een positief saldo. Dit aangezien de meeste ontvangsten worden gekoppeld aan dit beleidsdomein (inkomsten belastingen en algemene subsidies)
Financiële nota (p. 13-15) Tegenover het meerjarenplan zoals gestemd bij budget 2016 is er een daling van het resultaat op kasbasis met 260.029 euro en van de autofinancieringsmarge met 535.103 euro, dit voor namelijk door de verlaging van het exploitatiesaldo. Aangezien de cijfers binnen deze van het meerjarenplan moeten passen wordt er tevens een aanpassing meerjarenplan doorgevoerd om dit in overeenstemming te brengen.
Lijst met opdrachten voor werken, leveringen en diensten (p.39-44) Overdracht van de wijze van gunning en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten aan het CBS Lijst met daden van beschikking (p.44) De bevoegdheid voor het stellen van daden van beschikking wordt niet overgedragen aan het CBS Lijst met nominatief toegekende subsidies (p. 45-49)
Financiële nota budget 2017 In de financiële nota worden de financiële gevolgen van de in de beleidsnota weergegeven wijzigingen verder gedetailleerd weergegeven in volgende schema’s: Exploitatiebudget (p. 50) Investeringsbudget (p. p.51-70) Liquiditeitenbudget (p. 71-72)
Toelichting budget 2017 Exploitatiebudget per beleidsdomein (p.73-75) Evolutie van het exploitatiebudget (p.76-77): bevat cijfers jaarrekening 2015 – budget na BW2016/2 en budget 2017. Transactiekredieten voor investeringsverrichtingen per beleidsdomein (p.78-81) Evolutie van de transactiekredieten voor investeringsverrichtingen (82-83): bevat cijfers jaarrekening 2015 – budget na BW2016/2 en budget 2017 Evolutie van het liquiditeitenbudget (p.84-85): bevat cijfers jaarrekening 2015 – budget na BW2016/2 en budget 2017 Overzicht van ontvangsten en uitgaven in exploitatie ten gevolge van investeringen en dit voor elke nieuwe investeringsenveloppe die betrekking heeft op een prioritaire beleidsdoelstelling (p. 84) In principe nihil lijst doch gevolgen van energiebesparende acties en omvorming van pastorij Hellegat naar appartementen staan hierin opgenomen Werkings- en investeringssubsidies per beleidsveld (p. 87)
8. Meerjarenplan bij budget 2017 Financiële implicaties zijn doorgerekend tot 2025 in excel Evenwichtsvereisten zowel eind 2021 als eind 2025 bereikt Bij groeivoeten is er rekening gehouden met: Dalende inkomsten uit APB wegens verlaging opcentiemen en taks shift, doch ook met de stijging van het inwonersaantal wegens ontwikkeling verkavelingen Opcentiemen OV rekening gehouden met stijging inwoneraantal wegens ontwikkeling verkavelingen (latere stijging dan APB) en daartegenover het wegvallen van de compensatie materieel en outillage (85.000 euro) – tevens werd rekening gehouden met de lager geraamde inkomst 2016 Groei op de ‘beleidsmatige’ ontvangsten en uitgaven van 10% in 2019 Groeivoet ramingen gekoppeld aan jeugd (BKO, school, … gekoppeld aan andere groeivoet dan overige ramingen
Inleidend – MJP projecten Scholenbouw 2016 2017 2018 2019 2020 Plannen en studies 113.500 85.000 290.000 Uitvoering 1.000.000 4.000.000 subsidies 2.800.000
Scholenbouw (vervolg) De scholenbouw wordt enerzijds gefinancierd via duurzame lening en anderzijds via subsidies. Het volledige bedrag voor de bouw van de school wordt ontleend in 2017 op 2 manieren Het gedeelte dat in 2020 geraamd wordt in subsidie ontvangen te worden wordt in 2017 ontleend en hierop worden enkel intresten betaald. De kapitaalaflossing gebeurt in 1 keer bij ontvangst van de subsidie Overige gedeelte wordt ontleend via duurzame lening (lagere tarieven) Operationele uitgaven en inkomsten school, BKO en bibliotheek
Toelichting meerjarenplan bij budget 2017 Omgevingsanalyse ongewijzigd (p.62) Financiële risico’s (p.62-65) Overzicht beleidsdoelstellingen: alle beleidsdoelstellingen inclusief niet – prioritaire (p.66) Organigram: nieuwe organigram (p.67-68) Personeelsbestand (p.69) Overzicht budgethouders: CBS (p.70) Overzicht van de beleidsvelden per beleidsdomein ongewijzigd (p.70-76) Overzicht financiële vaste activa: deelnemingen (p.77) Fiscaliteit (p.78-82) Overzicht financiële schulden (p.82)
9. Open oproep Vlaamse bouwmeester
10. Kader en rapportering interne controle Overeenkomstig artikel 99 GD dient de gemeente in te staan voor interne controle van hun activiteiten. Dit is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen over : Het bereiken van doelstellingen; Het naleven van wetgeving en procedures; De beschikbaarheid van betrouwbare financiële en beheersinformatie; Het efficiënt en economisch gebruik van middelen; De bescherming van activa; Het voorkomen van fraude. Verantwoordelijkheid GS ism M-team
Niet enkel focus op interne controle maar meer organsiatiebeheersing Samenwerking met OCMW Niet enkel focus op interne controle maar meer organsiatiebeheersing Samenwerking met Q&A om risico’s te bepalen en eventuele maatregelen vast te leggen. 2 sporen Organisatie als geheel. Deze zal worden opgevolgd door een stuurgroep bestaande uit: Veerle Poelmans, Eric Vermeiren, Annelies Van Doorslaer, Bart Sas, Ann Van Hoeck, Sandy Van de Velde, Kim Van Velthoven, Bart Leemans Specifieke diensten: Sociale dienst (O) Burgerzaken (G/O) Welzijn en Wonen (G/O) Onthaal (G/O) Financiën en fiscaliteit (G/O) Ondersteunende diensten (G/O) Omgeving – Infrastructuur (G/O) Omgeving – Vergunningen (G) Vrije tijd (G/O) Opvoeding (G/O)
11. Aankoop Landbouwstraat 55
12. Toelichting intentieverklaring intergemeentelijk zwembad