aan het werk, blijvend op zoek naar het beste van en voor ieder kind! Sint Bernardus In onderlinge afstemming en wederzijds respect elke dag doelgericht en slagvaardig aan het werk, blijvend op zoek naar het beste van en voor ieder kind! schooljaar 2016 -2017
Waar Uw kind weet en zegt: “op de St. Bernardus………… heb ik een veilige plek: ik mag mezelf zijn, voel me thuis kan/mag ik open en eerlijk zijn mag ik mijn eigen kracht ontdekken, zelf nadenken leer ik lekker veel, leerstof en persoonlijkheid kan ik altijd bij juf/meester terecht. Ik word gesteund en kan weer verder leer ik omgaan met tegenslagen, ik word steeds positief gestimuleerd is er elke dag een stukje humor, gezelligheid een juf/meester die me duidelijkheid biedt maar ook “bij de tijd” is ( op de hoogte van wat kinderen bezig houdt) en die zich in mij kan verplaatsen krijg ik waardering voor persoon en ontwikkeling
U als ouder weet en zegt: “op de St. Bernardus…… Kan ik rekenen op een luisterend oor, ze zijn meedenkend en ik ontvang respect Is de school geïnteresseerd in mijn kind en de ouder Is het team open en vriendelijk Heeft mijn kind een fijne tijd en gaat graag naar school Is mijn kind in vertrouwde handen Staat de deur altijd open! Worden bijzondere activiteiten ondernomen Is er zorg voor het individuele kind en de groep als geheel Krijgt mijn kind perspectief, vooruitzicht en groeit hij/zij uit naar een fijn mens Zijn we samen op weg naar het beste voor het kind: 100 % inzet is gegarandeerd
droom van een school waar leerkrachten hun taak zien als 'een roeping', een mogen optrekken met kinderen en dat zij daarom 'hart voor de zaak hebben' en trouw zijn in hun beroep. waar het handelen van iedere collega zich kenmerkt door tonen van: vreugde, vrede, liefde, geduld, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid en innerlijkheid. Een droom van een school, waar kinderen leren hun geweten te vormen, leren kiezen tussen wat goed en kwaad is, leren zien wat gelukkig maakt en wat ongelukkig maakt, wat hoop en toekomst geeft.
Aandachtspunten die we dit jaar voortzetten Goede directe en verlengde instructie verzorgen waarbij met zwakkere leerlingen veel meer wordt ingeoefend en de sterkere leerling uitdagende instructie en verwerking krijgt. Het maken van groepsplannen rekenen, technisch lezen, spelling en begrijpend lezen met weeklijsten voor telkenmale een periode van 7 /8 weken en hierbij behorende weektaken De school zorgt voor een optimale sociale en fysieke veiligheid. De school heeft een veiligheidsplan Verzoek deelname enquête aan alle ouders / afstemming met kinderen over inhoud veiligheid enquête wordt september / oktober opgepakt. Techniek- en wetenschapslessen zijn in alle leerjaren geïntegreerd aangeboden Afstemming “nieuwe” schooltijden: continurooster in vorm van 5 gelijke dagen Voortgang workshops: een rijk gedifferentieerd aanbod voor alle kinderen van 5 t/m 8 Planmatig uitvoeren van communicatieplan en schoolveiligheidsplan nieuwe methode Technisch Lezen (aanvankelijk alsmede voortgezet) en Nieuwste uitgave methode TOM / SOM zijn geheel geïmplementeerd voor groepen 4 t/m 8 Borgen meer- en hoogbegaafdheid volgen opgesteld plan. Uitvoeren van plan passend onderwijs volgens opgesteld SOP Uitvoeren inhoud ondernemingsplan naschools aanbod Nieuwe Stijl “ Zie je Zo”
Vernieuwingen schooljaar 2016-2017 Teambreed toepassen en geheel geïmplementeerd van Coöperatief leren. Gerichte implementatie van Zien en groepsplan pedagogisch handelen; Binnen iedere groep rijk aanbod voor op groepsvragen afgestemd sociaal en persoonlijk welzijn. Zie uitgave “Pedagogisch Klimaat: sociale en emotionele ontwikkeling”, terug te vinden op de geheel vernieuwde website www.stbernardus.net Er is beleid opgesteld om een doorgaande lijn te krijgen op het gebied van Voor en Vroegschoolse Educatie. De school biedt i.s.m. twee samenwerkingsscholen en Sine Limite onderwijs aan driejarigen en werkt in afstemming met samenwerkingsverband de zgn 3+ groep; langzamerhand komen tot IKC vernieuwen website / schoolgids / schoolkalender / flyer / nieuwsbrief conform nieuwe huisstijl Teamscholing “leren leren van kinderen” opdat inzet materialen en methoden voor wereldoriëntatie op basis van schooleigen visie en nieuwe mogelijkheden van het nieuwe leren schooljaar 2016-2017 fundament heeft. Het team komt tot gefundeerd aanbod met betrekking tot het vormgeven van wereldoriëntatie en talentontwikkeling (brede ontwikkeling) in Spelend en Onderzoekend Leren (SOLE) op school. SOLE maakt het mogelijk om samenhangende activiteiten en inhouden te creëren waarin de leerkracht als bemiddelaar functioneert. Bemiddelaar tussen betekenissen van kinderen en (brede) bedoelingen. Lesinhouden geven niet alleen een gemeenschappelijke inhoud aan activiteiten van leerlingen ze zorgen ook voor samenhang tussen de activiteiten en voor een directe band met leefsituaties van leerlingen en de wereld buiten de school. SOLE is een dynamisch proces waarin de leerlingen en de leraar samen lesinhouden en activiteiten opbouwen, waardoor er een stroom van aan elkaar verbonden betekenisvolle spel- en onderzoeksactiviteiten ontstaan.
Vernieuwingen schooljaar 2016-2017 Voortzetting traject leerKRACHT: bordsessies, klassenbezoeken, feedback sessies en samen les voorbereiden. Implementeren tweede jaar nieuwe methode aanvankelijk lezen groep 3 Implementeren / inzet nieuwe methoden SOLE (wereldoriëntatie zie www.blinkwereld.nl ) alsmede inzet van ICT t.b.v. het opbrengstgericht werken in de groepen / school zoals verwoord in ons ICT – beleidsplan 2016-2020 Traject tabletonderwijs groep 4 t/m 8 met Snappet. OB eigen tablets Inzet omgekeerd oudergesprek, waarbij de leerling aanwezig is en verder gaande samenwerking met ouders met eindevaluatie einde schooljaar. Na vaststelling nieuw schoolplan 2015-2019 : uitvoering (goedgekeurd door MR) verbeterplan 2016-2017 Wij bieden wekelijks het vak levensbeschouwing aan Implementatie nieuwe methode Onze school heeft een fysieke plek waar leerlingen zich kunnen bezinnen Er wordt in afstemming binnen de school een plek gecreëerd.
Dank voor uw aandacht Laten we in goede afstemming er andermaal weer een fantastisch jaar van maken.