Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool Inleiding handleiding Doe-Het-Zelf pakket
Doel van deze ouderavond Criteria cluster 2 het licht, medium en intensief arrangement De overgangsregeling tot 1 augustus 2016 Ouders en de Bosschool werken samen Praktijkvoorbeeld Vragen die ouders van tevoren hebben opgeschreven worden beantwoord Toelichting Benoemen bij het doel van de avond dat het een algemene ouderavond is en dat we deze avond niet in kunnen gaan op specifieke vragen over kinderen. Ouders die een persoonlijke vraag hebben kunnen deze altijd stellen aan de groepsleerkracht of logopedist. Handleiding Doe-Het-Zelf pakket: Hoofdstuk 3
Terugblik Vertellen over dat 1 augustus 2014 de wet op passend onderwijs is in gegaan. In het kort stil staan waarom de wet passend onderwijs is ingevoerd en wat de rol is van cluster 2. 18 oktober 2017 titel presentatie
Criteria cluster 2 Wettelijke regels Aantoonbaar een achterstand in de taalontwikkeling Audiologisch onderzoek bij leerlingen die slechthorend of doof zijn Logopedisch onderzoek Psychologisch onderzoek bij TOS Eerst moet er voldaan zijn aan de criteria van cluster 2, dan pas kan er gekeken worden naar een arrangement. 18 oktober 2017 titel presentatie
Arrangementen passend onderwijs Licht arrangement: de leerling kan onderwijs volgen op een reguliere school met kortdurende ondersteuning door een medewerker van Kentalis. De regie van de extra ondersteuning ligt bij de reguliere school. Medium arrangement: de leerling is in staat regulier onderwijs te volgen maar heeft daarbij wel extra begeleiding/ondersteuning nodig door een medewerker van Kentalis. Waar mogelijk volgt de leerling het reguliere programma, daarnaast wordt er extra ondersteuning geboden in de vorm van co-teaching, RT, etc. Indien mogelijk worden leerlingen met een medium arrangement op één school binnen het samenwerkingsverband geplaatst. Intensief arrangement: de leerling heeft behoefte aan een aangepaste leeromgeving waarin het onderwijs volledig is aangepast aan de auditieve/communicatieve problematiek. Plaatsing op een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs. 18 oktober 2017 titel presentatie
Overgangsperiode tot 1 augustus 2016 De komende 1,5 jaar wordt bekeken of kinderen van de Bosschool in aanmerking komen voor een arrangement en dan worden ze gearrangeerd. gearrangeerd. Mochten leerlingen niet voldoen aan de cluster 2 criteria, dan worden ze ook niet gearrangeerd. Toelichting: Handleiding Doe-Het-Zelf pakket: Hoofdstuk 3
Arrangeren op de dr. Bosschool Leerkracht, logopedist, intern begeleider en orthopedagoog kijken naar de onderwijsbehoefte van het kind. Commissie van begeleiding geeft een advies voor een arrangement Commissie van onderzoek bepaalt het definitieve arrangement 18 oktober 2017
Welk arrangement? Als er niet meer wordt voldaan aan de cluster 2 criteria, dan gaat een kind naar regulier onderwijs. Er zal nog een paar keer begeleiding zijn van een ambulant begeleider. Als er wel wordt voldaan aan de criteria, dan kunnen leerlingen één van de volgende 3 arrangementen krijgen: Licht arrangement (regulier/ voortgezet onderwijs met gedurende het jaar af en toe ondersteuning) Medium arrangement (regulier/ voortgezet onderwijs, maar met wekelijkse ondersteuning) Intensief arrangement (speciaal/ voortgezet onderwijs) 18 oktober 2017
Arrangeren groep 8 leerlingen Er wordt gekeken of de onderzoeksgegevens nog geldig zijn, anders worden leerlingen onderzocht. Leerlingen krijgen als ze voldoen aan de cluster 2 criteria een arrangement. 18 oktober 2017
Dit schooljaar arrangeren groep 5,6 en 8 + voorbereiding groep 7 18 oktober 2017
Schooljaar 2015-2016 De leerlingen van groep 8 en de leerlingen van de groepen 1 t/m 5 worden gearrangeerd als zij voldoen aan de cluster 2 criteria. Op 1 augustus 2016 hebben alle leerlingen van de Bosschool een arrangement. 18 oktober 2017
In dialoog met ouders Benadrukken dat leerlingen niet meteen van school moeten. Dat wij als school in gesprek gaan met ouders om te horen wat ouders graag willen. We kijken goed naar wat nu de beste plek is voor een kind. Wel houden we ons hierbij aan wettelijke regels. 18 oktober 2017
Samenwerking ouders en school Samenwerking enorm belangrijk Een hoop formulieren (onderzoek aanvraag, onderzoeksverslag, kopie identiteitskaart, ondertekenen ontwikkelingsperspectief, arrangement etc.) Ouders ondertekenen het toestemmingsformulier Snel ondertekenen en inleveren van formulieren (mits u akkoord bent) Bij onduidelijkheden stel meteen uw vragen. Ouders moeten alles ondertekenen voor akkoord. Hierbij benadrukken, dat ouders niet te lang moeten wachten met ondertekenen als alles duidelijk is, want dan kunnen we niet verder. 18 oktober 2017
Praktijkvoorbeeld Twee leerlingen van De Bosschool Silvolde zijn overgestapt naar De Plakkenberg. Beide leerlingen hebben een medium arrangement. Begeleiding van deze leerlingen wordt verzorgd door collega’s van de Bosschool. Welke begeleiding er wordt geboden hangt af van de onderwijsbehoefte van het kind+ de ondersteuningsbehoefte van de basisschool. Er is gekozen voor begeleiding door de logopedist en een klassen assistent van de Bosschool. 18 oktober 2017
Hier doen we het voor…. We willen als afsluiting van het centrale deel graag een film tonen over Kentalis in deze regio 18 oktober 2017
Bedankt voor uw aandacht! We gaan nu in kleine groepen verder in gesprek over de vragen die ouders hebben gesteld. 18 oktober 2017 –