Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Informatieavond groep 7
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Passend onderwijs en cluster 2 Afstemming en samenwerking
Werkconferentie 4 april 2013
Begeleiding van kinderen met zorg
POVO Procedure de Schakel
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De kern van het arrangeren
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
27 januari 2014 Handelingsgericht Arrangeren. HA 27 januari 2014 Programma Welkom Algemene inleiding Henk Büscher Presentatie Pilot a. Evalueren.
Kunnen wij het samen Passend maken?
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
Wat is passend onderwijs?
Basisschool ‘t Heuvelke
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Informatieavond groep 7
Augusta van Oene en Hilda Visser
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
23 september 2014.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Arrangeren Informatiebijeenkomst voor intern begeleiders
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Passend Onderwijs, MBO en cluster 2
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
De weg van de leerling met specifieke
Passend onderwijs Interactie Communicatie Begeleiding ICB
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Naar het voortgezet onderwijs
Welkom.
Informatieavond groep 8
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
Leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) op het Udens College VMBO (tot 2018) INHOUD.
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Informatiebijeenkomst Overstap Primair onderwijs - Voortgezet onderwijs 12 september 2016.
Passend onderwijs.
Informatiemiddag PO-VO
Ambulante Begeleiding
Informatiebijeenkomst Overstap
Informatiebijeenkomst Overstap
Naar het Voortgezet Onderwijs
Passend onderwijs.
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Karen van Berlo en Willemijn Kerkhof Psycholoog
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
Passend Onderwijs en Zorgplicht
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Oranje route avond 8 oktober 2019.
Inhoud Wat is het Spaarne College? Voor wie? Onderwijsniveaus
Transcript van de presentatie:

Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool Inleiding handleiding Doe-Het-Zelf pakket

Doel van deze ouderavond Criteria cluster 2 het licht, medium en intensief arrangement De overgangsregeling tot 1 augustus 2016 Ouders en de Bosschool werken samen Praktijkvoorbeeld Vragen die ouders van tevoren hebben opgeschreven worden beantwoord Toelichting Benoemen bij het doel van de avond dat het een algemene ouderavond is en dat we deze avond niet in kunnen gaan op specifieke vragen over kinderen. Ouders die een persoonlijke vraag hebben kunnen deze altijd stellen aan de groepsleerkracht of logopedist. Handleiding Doe-Het-Zelf pakket: Hoofdstuk 3

Terugblik Vertellen over dat 1 augustus 2014 de wet op passend onderwijs is in gegaan. In het kort stil staan waarom de wet passend onderwijs is ingevoerd en wat de rol is van cluster 2. 18 oktober 2017 titel presentatie

Criteria cluster 2 Wettelijke regels Aantoonbaar een achterstand in de taalontwikkeling Audiologisch onderzoek bij leerlingen die slechthorend of doof zijn Logopedisch onderzoek Psychologisch onderzoek bij TOS Eerst moet er voldaan zijn aan de criteria van cluster 2, dan pas kan er gekeken worden naar een arrangement. 18 oktober 2017 titel presentatie

Arrangementen passend onderwijs Licht arrangement: de leerling kan onderwijs volgen op een reguliere school met kortdurende ondersteuning door een medewerker van Kentalis. De regie van de extra ondersteuning ligt bij de reguliere school. Medium arrangement: de leerling is in staat regulier onderwijs te volgen maar heeft daarbij wel extra begeleiding/ondersteuning nodig door een medewerker van Kentalis. Waar mogelijk volgt de leerling het reguliere programma, daarnaast wordt er extra ondersteuning geboden in de vorm van co-teaching, RT, etc. Indien mogelijk worden leerlingen met een medium arrangement op één school binnen het samenwerkingsverband geplaatst. Intensief arrangement: de leerling heeft behoefte aan een aangepaste leeromgeving waarin het onderwijs volledig is aangepast aan de auditieve/communicatieve problematiek. Plaatsing op een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs. 18 oktober 2017 titel presentatie

Overgangsperiode tot 1 augustus 2016 De komende 1,5 jaar wordt bekeken of kinderen van de Bosschool in aanmerking komen voor een arrangement en dan worden ze gearrangeerd. gearrangeerd. Mochten leerlingen niet voldoen aan de cluster 2 criteria, dan worden ze ook niet gearrangeerd. Toelichting: Handleiding Doe-Het-Zelf pakket: Hoofdstuk 3

Arrangeren op de dr. Bosschool Leerkracht, logopedist, intern begeleider en orthopedagoog kijken naar de onderwijsbehoefte van het kind. Commissie van begeleiding geeft een advies voor een arrangement Commissie van onderzoek bepaalt het definitieve arrangement 18 oktober 2017

Welk arrangement? Als er niet meer wordt voldaan aan de cluster 2 criteria, dan gaat een kind naar regulier onderwijs. Er zal nog een paar keer begeleiding zijn van een ambulant begeleider. Als er wel wordt voldaan aan de criteria, dan kunnen leerlingen één van de volgende 3 arrangementen krijgen: Licht arrangement (regulier/ voortgezet onderwijs met gedurende het jaar af en toe ondersteuning) Medium arrangement (regulier/ voortgezet onderwijs, maar met wekelijkse ondersteuning) Intensief arrangement (speciaal/ voortgezet onderwijs) 18 oktober 2017

Arrangeren groep 8 leerlingen Er wordt gekeken of de onderzoeksgegevens nog geldig zijn, anders worden leerlingen onderzocht. Leerlingen krijgen als ze voldoen aan de cluster 2 criteria een arrangement. 18 oktober 2017

Dit schooljaar arrangeren groep 5,6 en 8 + voorbereiding groep 7 18 oktober 2017

Schooljaar 2015-2016 De leerlingen van groep 8 en de leerlingen van de groepen 1 t/m 5 worden gearrangeerd als zij voldoen aan de cluster 2 criteria. Op 1 augustus 2016 hebben alle leerlingen van de Bosschool een arrangement. 18 oktober 2017

In dialoog met ouders Benadrukken dat leerlingen niet meteen van school moeten. Dat wij als school in gesprek gaan met ouders om te horen wat ouders graag willen. We kijken goed naar wat nu de beste plek is voor een kind. Wel houden we ons hierbij aan wettelijke regels. 18 oktober 2017

Samenwerking ouders en school Samenwerking enorm belangrijk Een hoop formulieren (onderzoek aanvraag, onderzoeksverslag, kopie identiteitskaart, ondertekenen ontwikkelingsperspectief, arrangement etc.) Ouders ondertekenen het toestemmingsformulier Snel ondertekenen en inleveren van formulieren (mits u akkoord bent) Bij onduidelijkheden stel meteen uw vragen. Ouders moeten alles ondertekenen voor akkoord. Hierbij benadrukken, dat ouders niet te lang moeten wachten met ondertekenen als alles duidelijk is, want dan kunnen we niet verder. 18 oktober 2017

Praktijkvoorbeeld Twee leerlingen van De Bosschool Silvolde zijn overgestapt naar De Plakkenberg. Beide leerlingen hebben een medium arrangement. Begeleiding van deze leerlingen wordt verzorgd door collega’s van de Bosschool. Welke begeleiding er wordt geboden hangt af van de onderwijsbehoefte van het kind+ de ondersteuningsbehoefte van de basisschool. Er is gekozen voor begeleiding door de logopedist en een klassen assistent van de Bosschool. 18 oktober 2017

Hier doen we het voor…. We willen als afsluiting van het centrale deel graag een film tonen over Kentalis in deze regio 18 oktober 2017

Bedankt voor uw aandacht! We gaan nu in kleine groepen verder in gesprek over de vragen die ouders hebben gesteld. 18 oktober 2017 –