Hoe maken we dat tot een succes in de regio?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
Advertisements

Beter naar 2013 Landelijke Opleidersdag Interne Geneeskunde
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
De Huisartsopleiding in Nederland
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
REA en kleine gemeenten
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Resultaten inventarisatie opleidingsplannen & Toelichting op het programma Lambert de Bont Voorzitter Centrale Opleidingscommissie UMCG.
Beleidsinformatie Jeugd
Naam workshopbegeleider
Presentatie projectplan werkgroepen
met studievaardigheden
Prof. dr. Jacqueline de Graaf, internist 1992 gepromoveerd - vasculaire geneeskunde 1997 Internist Radboudumc 2007 – nu opleider interne geneeskunde 2011.
“De vorming van de onderwijs en opleidingsregio NO Nederland”
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
Medische Vervolgopleidingen UMCG
“Mastering your future” 24 oktober 2015 Victor Slenter, arts M&G Basisarts, en dan…. 1.
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Individualisering Opleiding(-sduur) Waarom bekwaamverklaren noodzaak is COC UMCG 30 september 2015 Ramon van den Berg, projectleider RIO.
NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
Op weg naar… het nieuwe geneeskundecurriculum
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Informatie over deze presentatie (verwijderen voor gebruik) Bijgaande presentatie is ontwikkeld om groepen die met het programma Groepsontwikkeling willen.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Bram Jacobs vicevoorzitter LVAG, aios Neurologie.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Opleidingsplan in beweging
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Regionaal Talent Centrum
Het opleidingsgesprek
De aios in de regie Gatske Nieuwenhuijzen – de Boer Thomas Schok
Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014.
Individualisering en bedrijfsvoering; gaat dat samen? Lotte Rijksen Tiuri van Rossum.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Herhaaltraining visitatoren medisch specialismen Reinier Braams Jos Lips 2016.
De praktijk van het bekwaamverklaren
Beweging naar individueel opleiden Ramon van den Berg Projectleider RIO.
Brainstorm woensdag 10 september 2014 Wat verwacht de moderne WaterScout? Alexander Haccou.
EPA’s Gersten Jonker Alex Muller Beatrijs Vermeulen Anouk Straus En Elize Oosterling Wim Meijer Marijke Eurelings.
EVC: hoe verzilver je dat in de praktijk? Auk Dijkstra Onderwijskundige Lieke Lalieu Onderwijskundige Bianca Robbe-Impelmans AIOS revalidatiegeneeskunde.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Bestuur Vereniging Medische Staf Raad van Bestuur
Duurzaamheid in Gennep
belangen sprekers (potentiële) belangenverstrengeling Geen
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
De effecten van het opleidingsakkoord op de bedrijfsvoering;
In Control in het Sociaal Domein Met best practices!
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Minder aios-capaciteit, wat nu? Inrichting van het primaire zorgproces
Opleiden voor de toekomst
Netwerk-bijeenkomst Onderwijskundigen
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Richtlijn Beleid Rondom Spoedoperaties
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Opleiden Praktisch Organiseren
Workshop ‘Interventies bij -dreigend- disfunctionerende AIOS’
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Transcript van de presentatie:

Hoe maken we dat tot een succes in de regio? Individualiseren: Hoe maken we dat tot een succes in de regio? Voorstellen van de workshopleiders Inventariseren id zaal: Wie zijn opleiders? Wie aios? Wie ondersteuners?

Wat gaan we doen? Tijd Onderwerpen 8.45-9.00 Inloop 9.00 – 9.30 uur Kennismaking 9.30- 9.40 uur Toelichting aanleiding en stand van zaken in deze OOR 9.40 – 10.10 uur Individualisering in de medische vervolgopleidingen Project RIO en landelijke ontwikkelingen 10.10-10.35 uur Zelf aan de slag: Wat gebeurt er al in de OOR? 10.35 -10.50 uur Pauze 10.50-11.45 uur Landelijke opleidingsplannen vertalen naar regionaal en lokaal Zelf aan de slag   11.45-12.50 uur Individualiseren is regionaliseren Bekwaamverklaren: hoe pak je dat aan in de regio? Samenwerken in de OOR   12.50-13.00 uur Wrap up en afsluiting 13.00 uur Lunch Voorafgaand aan een workshop vragen we altijd welke vragen er leven rondom IO in een ziekenhuis of in een regio. Vanuit het project RIO doen we ons best om hierin te ondersteunen, maar ook wij hebben niet alle antwoorden en kant en klare oplossingen. Wij hopen deze samen met het veld wel te vinden en faciliteren dit proces. Wie zou in zijn opleiding van gebaande paden willen afwijken?

Kennismaking Verplaats de cirkel en de vlaggen naar je eigen OOR regioa

Individualisering: de context in 3 minuten

Individualisering: Waarom?

Individualisering: de opdracht

Hoe? RIO: 3 deelprojecten Alle regels op een rij Herhalingstraining visitatoren Onderzoek Effectieve opleidingsgesprekken Workshops ‘aios in de regie’ en ‘het opleidingsgesprek’ 6 okt 2016: Invitational Versterking opleidingsklimaat (ondersteuners) COC en bestuurders Kostprijsmodel Taakherschikking bij individualisering Best practices bedrijfsvoering Experimenten herinrichten diensten, regionale planning en randvoorwaarden en inzetten ‘scribes’

Hoe? IO Onderwijskundig

Hoe? IO Onderwijskundig

IO handvatten in opleidingsplannen: EPA’s! Waarom? Vertonen video Olle min 5,40 – 9.00 : EPA’s vs Competenties Dit is een link naar YouTube. Je moet de tijdsindicatie zelf opzoeken. T.z.t. wordt het specifieke fragment beschikbaar gesteld.

IO in opleidingsplannen:

RIO: Stand van zaken revisie opleidingsplannen Nog van start Aan de slag Pilottests EPA’s en opleidingsplan nog aanpassen Pilottests onderdelen en opleidingsplan ± klaar Opleidingsplan en besluit bij CGS Psychiatrie Revalidatie MMB Klinische genetica Plastische chirurgie Radiotherapie Urologie Neurochirurgie MDL Neurologie KNO Orthopedie Pathologie Geriatrie, Cardiothoracaal Cardiologie Dermatologie Interne Anesthesiologie Kinder Klinische chemie Long NB. Heelkunde heeft zelf e.e.a. ontwikkeld Al EPA-gebaseerd opleidingsplan: Oogheelkunde Radiologie + RIO-ondersteuning E-pf: Gynaecologie Reumatologie

EPA- en samen beoordelen pilots = Kinder 11 x = Interne 16 x = Anesthesiologie 38 x: 8 umc’s + overige opleidingsziekenhuizen Afstemming en samenwerking?!

Wat gebeurt er al in deze OOR ? 3 flappen met vragen (zie draaiboek)volgende dia. Deelnemers plakken post-its Verplaats de kaart zodanig dat je eigen OOR in de spotlight staat.

Individualisering: wat gebeurt er al? 2. Individualisering: wat gebeurt er al? Wat gebeurt er al in jouw ziekenhuis? Wat doe je regionaal? Wat moet er nog gebeuren? Nummer je post-its zoals de vragen Schrijf naam ziekenhuis bovenaan Gele post-its

Pauze Visitatie flap invullen

2. Landelijke opleidingsplannen vertalen naar regionaal en lokaal

Indivi- duele planning Opleidingsplannen: wetgeving Kaderbesluit: Juridisch/regels Specifiek besluit: Juridisch/regels Landelijk opleidingsplan: Wat? Hoe op hoofdlijn details Regionaal Opleidingsplan: planning, organisatie curriculum: Hoe? Wie? Waar? Wanneer? Lokaal opleidingsplan: planning, organisatie, curriculum: Hoe? Wie? Waar? Wanneer? IOP Indivi- duele planning

Handreiking: kernelementen opleidingsplan:   4.Voortgang monitoren en toetsen O.a.: Gesprekscyclus, IOP, portfolio Toetsplan, incl. toetsinstrumenten   1.Uitgangspunten en verantwoording O.a. link beroeps (competentie) profiel Individualisering 2.Inhoud en eindkwalificaties O.a.: Bouwstenen Verhouding bouwstenen Onderwerpen profilering en actualiteit 5.Beoordelen en bekwaam verklaren O.a.: Beoordelingsprocedure Protocol bekwaam verklaren Richtlijnen vrijstellen, EVC, SVC   6.Regionale/lokale vertaling 3.Vormgeving O.a.: Fasering Planning Profileringsruimte   7.Kwaliteit en duurzaamheid BIJLAGEN Structuur inhoud landelijk

Casus Longgeneeskunde Vertaling naar de regio: wat moet er gebeuren? Wat is je agenda met cluster/opleider? Wat is je rol als ondersteuner? (rollenkaartjes) Welke stappen in plan van aanpak ondersteuning zie je? Deelnemers hebben het plan Longgeneeskunde in de voorbereiding bekeken en een voorbereidingsopdracht gemaakt. Reflectie op rol ondersteuner Voorbereidingsopdracht in groepen uitwerken

Hoe ziet regionaal opleiden eruit? Centraal deel na opdracht landelijk plan longgeneeskunde Hoe denk je dat regionaal opleiden eruit ziet? Verplaats de kaart achter de cirkel Wat hebben we nodig?

Uitgangspunten en randvoorwaarden

Uitgangspunten De aios moet de mogelijkheid krijgen op het juiste moment de juiste dingen te leren Opleiders in de regio hebben zicht op de ontwikkeling van aios Opleiders vertrouwen op eerdere beoordelingen van bekwaamheid Regionale afspraken moeten individueel opleiden mogelijk maken

Randvoorwaarden Het is duidelijk wat een aios in welke instelling kan leren Regio's maken hun aanbod aan DOO zichtbaar Opleidingsinstellingen zijn gelijkwaardige partners Werving en selectie van aios wordt regionaal georganiseerd Oordelend opleider zorgt voor een gezamenlijke beoordeling Bestaande regionale samenwerkingsverbanden worden benut en verbeterd.

Naar samen bekwaam verklaren: Animatie Toelichten verschillende procedures

Naar samen bekwaam verklaren: Hoe pak je dat aan in de regio? Wat wordt anders? succesfactoren/knelpunten Randvoorwaarden bijv. benodigde overlegstructuren Te ondernemen acties Jouw rol als ondersteuner MB Hoe ga je aan de slag in de regio? Carrousel 4 vragen op flappen

En wat kun je nú al doen? Voorwerk verrichten

Toolkit www.specialistenopleidingopmaat.nl Handreikingen SOM Animaties individualisering en bekwaamverklaren OOR ZON Training aios in the lead Spoc supervisorrn Template regionaal opleidingsplan Workshop: uw cluster langs de meetlat

Wrap up, conclusies en afsluiting Wil je meer weten over de individualisering van de opleidingsduur en de gevolgen daarvan voor onderwijs, toezicht en bedrijfsvoering? Kijk dan op www.specialistenopleidingopmaat.nl