De huisarts en de POH-Jeugd Kinderspel!!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
De POH-GGZ in de huisartsenpraktijk
Organisatie mammapoli ADRZ
Snel terug naar school is veel beter
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Ter gelegenheid van het ske symposion  1350 per jaar  Daarvan ca 850 in raadkamer ◦ 300 ingetrokken ◦ 240 niet ontvankelijk ◦ 310 ongegrond.
Elke maand buikpijn! Wat is endometriose?.
WORKSHOP SOLK (Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten)
Programmaraad CJG 20 februari 2014 Pilot met huisartsen 1.
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
Algemene ledenvergadering HVE 26 september 2012
Preventie van hoge bloeddruk
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
06 december 2010 Jeugd GGZ en MPG aanpak Workshop GGZinGeest Stedelijk Congres.
Bureau Jeugdzorg Jeugdreclassering.
GGZ in de huisartsenpraktijk
Vanessa Verschuere Jeugdarts GGD Zeeland
Handreiking samenwerking huisarts en JGZ
Lianne Ringoir, projectmanager
Sociale buurt/wijkteam
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Handreiking samenwerking huisarts en JGZ
Zorgen voor jeugd in wijken is teamwork
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
OGW op de Firtel.
Huisarts en jeugd-GGZ: Dick Walstock, - huisarts/kaderarts GGZ - initiatiefnemer Eureka-jGGZ.
Yvonne van Heerwaarden (NCJ) Marij Bosdriesz (PO-Raad) 15 oktober 2015 De Leraar ontzorgd De bijdrage die de Jeugdgezondheidzorg kan leveren aan het leren.
De GGZ in de HA praktijk Wat betekent dit voor jou?
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Sandra Rijk / Paul Harmsen
Huisarts en POH GGZ Grip op de Basis GGZ
Een verbinding van….. Stand van zaken….. -Betrokken bij bijna 100 zaken -Succesvol in de samenwerking zorg, politie, justitie : dus multidisciplinair.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Jeugd&gezinsteams Verbinden, versterken, doen wat nodig is, deskundig Quirien van der Zijden - Projectleider.
Jeugdgezondheidszorg in Almere
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
1 Gemeenteraad Gouda 17 september 2008 Ineke van Kampen JGZ GGDHM Rita Siegers.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
© Karakter |pagina 1 Kinder- en jeugdpsychiatrie Mw. Irene Koopman Kinder- en jeugdpsychiater Clustermanager Behandelzaken Gelderland.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
“HELP, de dokter verzuipt!” De toekomst van de eerstelijns gezondheidszorg in Maasbree.
Van Ziekte & Zorg naar Gezondheid & Gedrag naar Mens & Maatschappij in de huisartsenvoorziening donderdag 26 mei 2016 NVAG (mini)symposium / VAGZ Wesley.
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
18-/18+ of transitiepsychiatrie? Ambities ggz: pleidooi voor een levensloopbenadering Adolescentie is de psychologische ontwikkeling van de jongere naar.
Department of General Practice CAPHRI School for Public Health and Primary Care NHG Wetenschapsdag 2012 Workshop Carrière en of in de wetenschap Loes van.
Sociale wijkteams Almere. Anne Kristie Hoogbruin Manager Sociale Wijkteams Joost Foget Wijkwerker.
Telefonische consultatie psychiatrie
Workshop vluchtelingenkinderen en JGGZ
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Basis kennis over inkomsten en uitgaven.
Presentatie project POH-Jeugd Leeuwarden, Juni 2017.
Fouten en alledaags leiderschap
Niet praten over maar met burgers en cliënten
De Nijmeegse praktijk Stelling 1
De Context-Anamnese in de diagnostiek bij kinderen
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Consultatief logopedisch spreekuur
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Gezondheidseffecten van armoede op jeugd; wat weten we ervan en wat zijn aangrijpingspunten?
Slaapproblemen In de huisartsenpraktijk Eddy Reinders & Dick Walstock.
Goede voorbeelden uit de praktijk
“Dilemma’s bij vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Ondervoeding op de kaart
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Transcript van de presentatie:

De huisarts en de POH-Jeugd . . . Kinderspel!! Dick Walstock huisarts/kaderarts GGZ, initiatiefnemer Eureka jGGZ-project

Wie bent U . . . en . . . wat wilt u van mij? Bij deze dia vragen wie er in de zaal zit en wat men hoopt mee te nemen? Samenwerking+ Gemeente etc:- Dan moet je er na even naar mij toekomen….

Casus 1: Mark van 10 jr is zo druk . . Moeder komt op het spreekuur: Mark is zo druk, zegt school. . . . U moet een ADHD-test laten doen! Mark is 10, voorgeschiedenis: licht astma, verder gb Gezin, P&M, zusje van 8: gb Kort overleg in tweetallen: Wat zou u doen? Met wie werkt u hierbij samen en hoe verloopt dat? Of . . . Met wie zóu u samen willen werken?

Het Eureka-jeugdGGZ-project www.eureka-jeugdggz.nl

Huisarts: één van de vindplaatsen . . . School : leren en gedrag Straat : overlast, vandalisme, politie Huisarts : ziekte, gezin, context Huisarts : ziet 80% vd probleemkinderen Gebaseerd op onderzoek van het NIVEL gekoppeld aan LINH.

Om welke kinderen gaat het? Buikpijn, hoofdpijn, obstipatie, moeheid Kinderen met afwijkend (druk) gedrag Kinderen van gescheiden ouders KOV- en KOPP-kinderen Kinderen die (door hun gedrag) opvallen in de spreekkamer

Inhoud Eureka-project: Drie onderdelen: Scharnierconsult POH-Jeugd (HBO-jeugdhulpverlener) Consultatiegevers: (K&J-psychiater, systeemtherapeut)

1: Het ‘scharnierconsult’ Probleemverheldering, diagnostiek: Somatiek of niet . . . Pluis of níet pluis . . . Zelf doen of verwijzen . . .

Bij dit schema vragen: wat doe je nu wel en wat doe je niet? Wat lukt wel en wat niet? Waarom niet? Heb je daar een POH-Jeugd voor nodig?

Casus 1: Mark van 10 jr is zo druk . . Moeder komt op het spreekuur: Mark is zo druk, zegt school. . . . U moet een ADHD-test laten doen! Mark is 10, voorgeschiedenis: licht astma, verder gb Gezin, P&M, zusje van 8: gb Kort overleg in tweetallen: Wat zou u doen? Met wie werkt u hierbij samen en hoe verloopt dat? Of . . . Met wie zóu u samen willen werken? Naar aanleiding van mijn vragen bij het vorige plaatje even stil staan bij de informatie in deze dia…. Cave: kan ook te veel tijd kosten en is dubbelop, want dadelijk bij de casus van Bram kom ik er ook weer op terug….

2: De POH-Jeugd Verder probleemverheldering Begeleiden/behandelen ouder en kind (max 6 x) Overleg school, JGZ, SMW, wijkteam, etc. Verwijzingen: Motiveren Wachttijd overbruggen

3: De consultatiegevers K&J-psychiater: Diagnostiek: pluis / niet-pluis Advisering: behandeling en verwijzingen Systeemtherapeut: Diagnostiek: ouder/kind-interactie Begeleiding van het gezin/systeem

Casus 2: Rick met buikpijn Jongen van 10 jr, buikpijn recidiverend, somatiek: gb Gezin: P, M, broer van 12: gb Voorgeschiedenis Rick: Altijd érg bang voor de griepprik Dikke bril, laag op de neus Tot 8e jr bedplassen KDB: Weekend en vakantie: géén klachten Relatie met school:+ voetbal:- Huisarts => POH-Jeugd

Ik laat weer even dit schema zien… Ik laat weer even dit schema zien….. Houdt dit in gedachten als je de informatie op de volgende dia leest….

Praktische zaken scharnierconsult Apart plannen of niet? 2 x 20’ = 2 x DC (1e keer ouder(s), 2e keer kind óók) 1 x 30 a 40’ Wanneer is het een scharnierconsult? Arbitrair. . . . => Systematisch/Tijdsbesteding Hoe leg je het vast? In SOEP, of verslag scannen in correspondentie Hoe declareer je een scharnierconsult? Als 1 a 2 x DC, na 1-1-2015: ???

Betrokkenen bij de behandeling: Huisarts POHjGGZ (coördinatie) School: Docent IB-er JGZ-arts (i.g.v. veel ziekteverzuim) Systeemtherapeut

Werkwijze POHjGGZ: Probleemverheldering: Gesprek Rick en M Overleg systeemtherapeut Informatie halen op school (docent/IB-er) Begeleiding/Behandeling: Aanpak M <-> Rick (systeemtherapeut) Afstemming met school (docent/IB-er)

Wat was er nu aan de hand? Rick: niet zo assertief, slikt veel en kropt op School: paar dominante, schreeuwerige jongens Moeder: neemt te veel over, beschermt te veel

Aanpak door POHjGGZ: Gesprekken Rick: Positieve insteek mbv KDB (wanneer géén last) Tips om assertiever te worden Gesprek met M: treedt een beetje terug School: aanpak lastpakken Terugkoppeling aan HA: Via (interne) mail, na de koffie Overleg bij problemen/vragen (10’ in de agenda) Soms samen gesprek met ouders en kind

Onderzoek door NIVEL (2012): MC Eudokia in Enschede, 10500 pat, 8 HA In één jaar 75-100 kinderen (20 per praktijk = 1 x per 2wk) Signalering 2x meer dan in controle-praktijken 75% binnen MCE behandeld, 25% wordt verwezen Voornamelijk naar 1e-lijn (2/3), minder naar 2e-lijn (1/3) Minder naar kinderarts, minder psychofarmaca In controlegroep 2x zoveel en 50% => 2e lijn Patiënttevredenheid hoog: 8,0 resp. 7,9 Huisartsen: veel extra info en veel werkplezier!!

Financiering Eureka-project: Zorgvernieuwingsproject: tarief NZa => Zorgverzekeraar Tarief nú: 700-800 € (vergelijk AMW = 900€) Signalering, diagnostiek, behandeling, consultatie, indicatiestelling, wachtlijst-begeleiding

Vragen. . . ? ? ?

Dank u wel voor uw aandacht! Meer info? => www.eureka-jeugdggz.nl