Wat voor soort docent ben je aan het worden? Zelfreflectie met de WCQ
Waarom? Wat? De leraar worden die JIJ bent Vragenlijst in de klas Jouw leraarschap Skills Ideeen Kennis Waarom? De leraar worden die JIJ bent Opvattingen van (bèta) onderwijs Visie ESoE Je (persoonlijke) professionele ontwikkeling (portfolio) Wat? Vragenlijst in de klas Wat moet anders? Wat wil je anders? Persoonlijk plan
Opvattingen van (bèta) onderwijs Klassiek: Leren = ‘kopiëren’ feiten/kennis etc. van leraar en boek kennen Constructivistisch: Leren = het construeren van betekenissen/modellen/zienswijzen op basis van informatie en advies van leraar en boek begrijpen Sociale (kritische) theorie: Leren is het (re)produceren van (sub)cultureel bepaalde betekenissen/modellen/zienswijzen op basis van de sociale leeromgeving w.o. leraar en boek worden Connectivisme: (neuraal netwerk, netwerken, patroonherkenning, …) … http://patrick.familiekoning.com/2013/09/12/behaviorisme-cognitivisme-contructivisme-en-connectivisme-eenvoudig-uitgelegd-in-een-infographic/
Visie ESoE Accenten in uitstroomprofiel (SBL) Vakinhoudelijke sterke docenten Innovatief / modern STEM onderwijs onderwijs ontwerpen /ontwikkelen dat rijk is (technische) contexten actief (constructivistisch) leren bevorderen diep leren (‘teaching for learning’) technologie/interactieve media omgaan met/recht doen aan diversiteit Academische onderwijsprofessionals als vanzelfsprekend evalueren/analyseren/reflecteren hun onderwijs tonen een onderzoekende/lerende houding ten aanzien van het vak (2x) Rolmodel collega’s aanmoedigen hetzelfde te doen leerlingen uitnodigen deze houding over te nemen Agents of change constructief meedenken over onderwijs en onderwijsinnovaties w.o. moderne (ICT) toepassingen samenwerkingen realiseren binnen en buiten de VO-school voortrekkersrol in school
Visie ESoE Accenten in uitstroomprofiel (SBL) Vakinhoudelijke sterke docenten Innovatief / modern STEM onderwijs onderwijs ontwerpen /ontwikkelen dat rijk is (technische) contexten actief (constructivistisch) leren bevorderen diep leren (‘teaching for learning’) technologie/interactieve media omgaan met/recht doen aan diversiteit Academische onderwijsprofessionals als vanzelfsprekend evalueren/analyseren/reflecteren hun onderwijs tonen een onderzoekende/lerende houding ten aanzien van het vak (2x) Rolmodel collega’s aanmoedigen hetzelfde te doen leerlingen uitnodigen deze houding over te nemen Agents of change constructief meedenken over onderwijs en onderwijsinnovaties w.o. moderne (ICT) toepassingen samenwerkingen realiseren binnen en buiten de VO-school voortrekkersrol in school
De WCQ
De WCQ
WCQ Voor de volgende keer Onderzoek de mate waarin je leerlingen jouw onderwijs constructivistisch vinden: Afname van de vragenlijst WCQ tussen nu en 19-10-2015 CORF, http://www.corfstart.nl/vragenlijst/invullen.aspx?idMetaInstrument=591&afnameID=1228 Zorg voor: Min. 1 klas met leerlingen die de beschikking heeft over een computer Leerlingen die je al redelijk goed kennen 15 min tijd Let OP --- laat de leerlingen jouw naam opgeven!! Bespreking resultaten tijdens volgende sessie Resultaat in je portfolio
Verwerkingstool
Verwerkingstool
Verwerkingstool: output
Onderzoek Laag Hoog Laag Hoog
Persoonlijke relevantie Laag Hoog Hoog
Onzekerheid Laag Hoog
Onderhandeling Hoog? Hoog? Laag
Sterke regulatie
Gedeelde regulatie Hoog Laag Hoog
Losse regulatie Laag
Tijdens de bijeenkomst op 18 mei wordt ingegaan op de volgende vragen, aan de hand van de verkregen resultaten: Wat valt je op aan de data? Zie je relatie met je leervragen? Waar heeft ontwikkeling plaats gevonden? Op welke punten zou je je nog willen/kunnen ontwikkelen? Hoe kun je gebruik maken van metingen bij je leerlingen ? (optimalisatie, contra indicaties) De data en analyse kunnen worden gebruikt voor een reflectie voor in het portfolio.