Wat voor soort docent ben je aan het worden?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

een didactiek voor opleiden op school
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
‘t Schrijverke Zoetermeer
Schoolcijfers, een tweede natuur
De “ leraar” als rolmodel
Learning analytics: de docent
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Leren voor en door het werk
Presentatie Vereniging VOS/ABB
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Da Vinci College ontwerpen Programma 8 maart
Visie: rapport en portfolio
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Beter Onderwijs Nederland
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Presentatie Startbekwaam assessment
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Inductie in brede zin Astrid Breukers
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Leren van professionals Workshop miniconferentie OU, 28 mei 2010 Kitty Kwakman Hogeschool Zuyd Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Coaching in regioleren
Presentatie EduCheck SOML
Begeleiding bij Werkplekleren
… werken … … onderzoek doen … … leren … hoe zit dat?
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Diepteverwerking Vragenlijst Modern Leerlinggestuurd Onderwijs
Mijn visie op onderwijs
Schoolgroepbijeenkomst
Activernde didactiek & passende werkvormen
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
Leerling- kenmerken Motivatie
Clusterdidactiek Gamma
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Inspelen op innovaties
leerlijn ICT Multimedia – Bijeenkomst 1
Niemand vergeet een goede leraar
klassenmanagement & didactische flexibiliteit
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Wat voor soort docent ben je aan het worden? Zelfreflectie met de WCQ

Waarom? Wat? De leraar worden die JIJ bent Vragenlijst in de klas Jouw leraarschap Skills Ideeen Kennis Waarom? De leraar worden die JIJ bent Opvattingen van (bèta) onderwijs Visie ESoE Je (persoonlijke) professionele ontwikkeling (portfolio) Wat? Vragenlijst in de klas Wat moet anders? Wat wil je anders? Persoonlijk plan

Opvattingen van (bèta) onderwijs Klassiek: Leren = ‘kopiëren’ feiten/kennis etc. van leraar en boek  kennen Constructivistisch: Leren = het construeren van betekenissen/modellen/zienswijzen op basis van informatie en advies van leraar en boek  begrijpen Sociale (kritische) theorie: Leren is het (re)produceren van (sub)cultureel bepaalde betekenissen/modellen/zienswijzen op basis van de sociale leeromgeving w.o. leraar en boek  worden Connectivisme: (neuraal netwerk, netwerken, patroonherkenning, …) … http://patrick.familiekoning.com/2013/09/12/behaviorisme-cognitivisme-contructivisme-en-connectivisme-eenvoudig-uitgelegd-in-een-infographic/

Visie ESoE Accenten in uitstroomprofiel (SBL) Vakinhoudelijke sterke docenten Innovatief / modern STEM onderwijs onderwijs ontwerpen /ontwikkelen dat rijk is (technische) contexten actief (constructivistisch) leren bevorderen diep leren (‘teaching for learning’) technologie/interactieve media omgaan met/recht doen aan diversiteit Academische onderwijsprofessionals als vanzelfsprekend evalueren/analyseren/reflecteren hun onderwijs tonen een onderzoekende/lerende houding ten aanzien van het vak (2x) Rolmodel collega’s aanmoedigen hetzelfde te doen leerlingen uitnodigen deze houding over te nemen Agents of change constructief meedenken over onderwijs en onderwijsinnovaties w.o. moderne (ICT) toepassingen samenwerkingen realiseren binnen en buiten de VO-school voortrekkersrol in school

Visie ESoE Accenten in uitstroomprofiel (SBL) Vakinhoudelijke sterke docenten Innovatief / modern STEM onderwijs onderwijs ontwerpen /ontwikkelen dat rijk is (technische) contexten actief (constructivistisch) leren bevorderen diep leren (‘teaching for learning’) technologie/interactieve media omgaan met/recht doen aan diversiteit Academische onderwijsprofessionals als vanzelfsprekend evalueren/analyseren/reflecteren hun onderwijs tonen een onderzoekende/lerende houding ten aanzien van het vak (2x) Rolmodel collega’s aanmoedigen hetzelfde te doen leerlingen uitnodigen deze houding over te nemen Agents of change constructief meedenken over onderwijs en onderwijsinnovaties w.o. moderne (ICT) toepassingen samenwerkingen realiseren binnen en buiten de VO-school voortrekkersrol in school

De WCQ

De WCQ

WCQ Voor de volgende keer Onderzoek de mate waarin je leerlingen jouw onderwijs constructivistisch vinden: Afname van de vragenlijst WCQ tussen nu en 19-10-2015 CORF, http://www.corfstart.nl/vragenlijst/invullen.aspx?idMetaInstrument=591&afnameID=1228 Zorg voor: Min. 1 klas met leerlingen die de beschikking heeft over een computer Leerlingen die je al redelijk goed kennen 15 min tijd Let OP --- laat de leerlingen jouw naam opgeven!! Bespreking resultaten tijdens volgende sessie Resultaat in je portfolio

Verwerkingstool

Verwerkingstool

Verwerkingstool: output

Onderzoek Laag Hoog Laag Hoog

Persoonlijke relevantie Laag Hoog Hoog

Onzekerheid Laag Hoog

Onderhandeling Hoog? Hoog? Laag

Sterke regulatie

Gedeelde regulatie Hoog Laag Hoog

Losse regulatie Laag

Tijdens de bijeenkomst op 18 mei wordt ingegaan op de volgende vragen, aan de hand van de verkregen resultaten:   Wat valt je op aan de data? Zie je relatie met je leervragen? Waar heeft ontwikkeling plaats gevonden? Op welke punten zou je je nog willen/kunnen ontwikkelen? Hoe kun je gebruik maken van metingen bij je leerlingen ? (optimalisatie, contra indicaties) De data en analyse kunnen worden gebruikt voor een reflectie voor in het portfolio.