Patiëntveiligheid: Een teamsport! CRM als onderdeel van patiëntveiligheidsleren in de opleiding tot operatieassistent en anesthesiemedewerker © HAN/ OA / AM Roger Hendriks - Januari 2017
Patiëntveiligheid: Een teamsport!
VMS Veiligheidsprogramma Ondersteuning Nederlandse ziekenhuizen Reductie onbedoelde vermijdbare schade Veiligheidsmanagementsysteem Thema’s
VMS zorg – Onderwijs en opleiding Risicobewust Patiëntveilig denken en handelen Competent in patiëntveiligheid Start in onderwijs Werkvloer Herhalen in cursussen / opleidingen zorgprofessionals Samenwerking NFU, NVZ, V&VN en OMS
Basiscompetenties patiëntveilig werken
Kadernotitie Patiëntveiligheid in opleiding en onderwijs Visie Doel Toepassingsgebied Inhoudelijke uitgangspunten
CZO - Eindtermen Operatieassistent en anesthesiemedewerker Vakinhoudelijk handelen Communicatie Samenwerking Kennis en wetenschap Maatschappelijk handelen Organisatielidmaatschap Professionaliteit
Taakcompetenties – Opleiding OA/AM Verlenen van anesthesiologische en/of operatieve zorg Begeleiden van patiënten Samenwerken in professionele relaties Organiseren en beheren Begeleiden van leren van anderen Eigen deskundigheid bevorderen Bijdrage leveren aan het beroep
CRM Trainingen Opleiding OA/AM Regionale ziekenhuizen RBC
CRM Trainingen Opleiding OA/AM Samenwerking opleiding OA/AM en praktijkveld Trainers Praktijkveld en HAN EUSIM opgeleid gedw
CRM Trainingen Opleiding OA/AM Monodisciplinair (OA - AM) Operatieassistenten / anesthesiemedewerkers Locatie HAN
CRM Trainingen Opleiding OA/AM Multidisciplinair (OA en AM) Operatieassistenten en anesthesiemedewerkers Locatie ASAP
Doelstelling De student kan CRM keypoints toepassen tijdens een mono / multidisciplinaire training 1 Know the environment Ken je omgeving 2 Anticipate and plan Anticipeer en plan 3 Call for help early Roep en vraag tijdig om hulp 4 Exercise leadership and followership Benoem de leider / geef de volgers aan 5 Distribute the workload Verdeel de werklast 6 Mobilize all available resources Mobiliseer alle mogelijke bronnen 7 Communicate effectively Communiceer effectief 8 Use all available information Gebruik alle beschikbare informatie 9 Prevent and manage fixation errors Voorkom en reageer op fixatiefouten 10 Cross (double) check Cross / controleer en dubbel check 11 Use cognitive aids Gebruik kennishulpen 12 Re-evaluate repeatedly Evalueer regelmatig 13 Use good teamwork Werk goed samen 14 Allocate attention wisely Verdeel de aandacht goed, stel prioriteiten 15 Set priorities dynamically Bepaal de doelen dynamisch, ‘in the flow’ Rall M, Gaba DM (2005) Human Performance and Patient Safety. Philadelphia: Elsevier Churchill Livingstone. In Miller R, ed. Miller’s Anesthesia, 6th edition, pp 3021-72.
Multidisciplinaire (CRM) trainingen (1) Voorbereiding Onderwijs in BVDP Leesopdracht OnderwijsOnline Rall en Dieckmann 2005 - Crisis Resource Management to Improve Patient Safety Cordiaal-2-2016 - De-menselijke-factor-bij-Reanimatie
Multidisciplinaire (CRM) trainingen (2) Ontvangst Uitgangspunt training Vertrouwelijkheidverklaring Familiariseren Casus 1 > Debriefing casus 1 Uitleg CRM Pauze Casus 2 > Debriefing casus 2 Evaluatie en afsluiting
Vragen met betrekking tot: Evaluatie trainingen Vragen met betrekking tot: Mening over trainingsruimte? Tevredenheid over lesmateriaal? Tevredenheid over beeldmateriaal? Tevredenheid over duur van de training? Tevredenheid over feedback tijdens de training? Tevredenheid over communicatie tijdens de training? Tevredenheid over presentatie tijdens de training? Tevredenheid over bereikte resultaat? Algemene waardering training als geheel?
Resultaten evaluaties
Resultaten evaluaties
Opmerkingen studenten Multidisciplinair Leerzaam, realistisch Meer trainen Meer casuïstieken Veilige leeromgeving Debriefing maakt leerpunten inzichtelijk Meer beeldmateriaal gebruiken Meer simulatie in opleiding
Take-home messages - Proces Student formuleert leerdoel na training Opleiding neemt contact op met student via email In welke mate gewerkt aan leerdoel?
Take-home messages - Inhoud Goed communiceren Closed Loop Blijf evalueren Meedenken hardop / uitspreken Elkaar durven aanspreken Graded assertiviness Samenwerking in een team Bij naam noemen Leiderschap / volgerschap Fixatiefouten voorkomen
Patiëntveiligheid: Een teamsport!
Bronnenlijst Afbeeldingen Verlangen, R en Kuitens M (2016). Niet-technische factoren als verbindend element in een reanimatie. Cordiaal (2/2016) 52-54 http://www.vmszorg.nl/_library/14216/rapport_rein_willems_2004.pdf Gedownload op 20 december 2016 http://www.vmszorg.nl/Onderwijs-and-Opleiding Gedownload op 16 december 2017 http://www.vmszorg.nl/_library/6338/Kadernotitie-project-Raamwerk-Patientveiligheid-in-onderwijs-en-opleiding.pdf Gedownload op 16 december 2016 http://www.rijnstate.nl/web/Over-Rijnstate/Wetenschap-innovatie/Simulatiecentrum/Het-Team.htm Gedownload op 11 januari 2017 https://duiven.sp.nl/gerard-wassing Gedownload op 11 januari 2017 http://www.rijnstate.nl/web/show Gedownload op 11 januari 2017 https://nl.linkedin.com/in/henk-van-leeuwen-08199355 Gedownload op 11 januari 2017 http://www.metscenter.nl/trainingen/training/eusim-europese-simulatie-instructeurs-cursus-basis/ Gedownload op 11 januari 2017 http://nultweevier.nl/nieuws/han/han-breidt-uit-naar-groningen/ gedownload op 11 januari 2017 http://mapio.net/s/42992679/ Gedownload op 11 januari 2017 Hammink, E. en Rinia, M. (2011). Anesthesia Crisis Resource Management. Arnhem: Anesthesie Simulatie Arnhem voor Patiëntveiligheid, Rijnstate Ziekenhuis, Arnhem. http://livinlavidalowcarb.com/blog/take-home-messages-from-the-2011-nutrition-metabolism-symposium-in-baltimore/10509 Gedownload op 11 januari 2017 http://www.petervanheiningen.nl/wp-content/uploads/2015/10/pizap.com14448270167731.jpg Gedownload op 11 januari 2017 Eigen werk Roger Hendriks