Patiëntveiligheid: Een teamsport!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
Advertisements

The CAF Procedure voor externe feedback
De relatie tussen logistiek en veiligheid
John Vaupell Justin van der Steen
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Hogescholen in Dialoog
CZO opleidingen CZO opleidingen Vervolg- & initiële opleidingen
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Informeel leren en….. social media
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
De competente projectleider
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
PLATO™-Intensief- Leadership
Samen naar een veilig AMC
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Prospectieve Risico Inventarisatie
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
‘Geef uw team vleugels’
Workshop bejegening en informatievoorziening
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Spoedeisendehulpverlening
Bachelor Medische Hulpverlening
Startcollege B2 Psychologie
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Bijeenkomst September 2015
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal.
EEN 9 JARIGE ROUTE – LEREN VANUIT PERSPECTIEF 20 JUNI 2013.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Professionele Ontwikkeling een longitudinaal proces Symposium Een nieuwe bachelor curriculum 2015 Saskia Peerdeman, neurochirurg Examinator PO.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Jaarvergadering Verder Limburg, Beter Brein 18 juni 2016.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
CRM vanuit het incidenten perspectief
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
SLC ASSESMENT Door Peter Smaal.
Een vergadering organiseren
De Wever Zorg Innovatie Centra
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Cliënt en Veiligheid Solange Sommeling.
Instructeur B Basketbal Module 4 Stage: taak
Vergadering Personeelsdienst
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Jij als werkplekbegeleider!
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Jij als werkplekbegeleider!
HET NIEUWE VEILIGHEIDSDENKEN
Menukaart Gespreksleidraad
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Ondervoeding op de kaart
Leiderschapsontwikkeling
Lessons learned: De ontwikkeling van onderwijs aan studenten verpleegkunde en verpleegkundigen over spirituele zorgverlening Drs. Aliza Damsma R.N, MScE,
Overzicht gedragingen per competentie
Vernieuw je HR-cyclus.
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

Patiëntveiligheid: Een teamsport! CRM als onderdeel van patiëntveiligheidsleren in de opleiding tot operatieassistent en anesthesiemedewerker © HAN/ OA / AM Roger Hendriks - Januari 2017

Patiëntveiligheid: Een teamsport!

VMS Veiligheidsprogramma Ondersteuning Nederlandse ziekenhuizen Reductie onbedoelde vermijdbare schade Veiligheidsmanagementsysteem Thema’s

VMS zorg – Onderwijs en opleiding Risicobewust Patiëntveilig denken en handelen Competent in patiëntveiligheid Start in onderwijs Werkvloer Herhalen in cursussen / opleidingen zorgprofessionals Samenwerking NFU, NVZ, V&VN en OMS

Basiscompetenties patiëntveilig werken

Kadernotitie Patiëntveiligheid in opleiding en onderwijs Visie Doel Toepassingsgebied Inhoudelijke uitgangspunten

CZO - Eindtermen Operatieassistent en anesthesiemedewerker Vakinhoudelijk handelen Communicatie Samenwerking Kennis en wetenschap Maatschappelijk handelen Organisatielidmaatschap Professionaliteit

Taakcompetenties – Opleiding OA/AM Verlenen van anesthesiologische en/of operatieve zorg Begeleiden van patiënten Samenwerken in professionele relaties Organiseren en beheren Begeleiden van leren van anderen Eigen deskundigheid bevorderen Bijdrage leveren aan het beroep

CRM Trainingen Opleiding OA/AM Regionale ziekenhuizen RBC

CRM Trainingen Opleiding OA/AM Samenwerking opleiding OA/AM en praktijkveld Trainers Praktijkveld en HAN EUSIM opgeleid gedw

CRM Trainingen Opleiding OA/AM Monodisciplinair (OA - AM) Operatieassistenten / anesthesiemedewerkers Locatie HAN

CRM Trainingen Opleiding OA/AM Multidisciplinair (OA en AM) Operatieassistenten en anesthesiemedewerkers Locatie ASAP

Doelstelling De student kan CRM keypoints toepassen tijdens een mono / multidisciplinaire training 1 Know the environment Ken je omgeving 2 Anticipate and plan Anticipeer en plan 3 Call for help early Roep en vraag tijdig om hulp 4 Exercise leadership and followership Benoem de leider / geef de volgers aan 5 Distribute the workload Verdeel de werklast 6 Mobilize all available resources Mobiliseer alle mogelijke bronnen 7 Communicate effectively Communiceer effectief 8 Use all available information Gebruik alle beschikbare informatie 9 Prevent and manage fixation errors Voorkom en reageer op fixatiefouten 10 Cross (double) check Cross / controleer en dubbel check 11 Use cognitive aids Gebruik kennishulpen 12 Re-evaluate repeatedly Evalueer regelmatig 13 Use good teamwork Werk goed samen 14 Allocate attention wisely Verdeel de aandacht goed, stel prioriteiten 15 Set priorities dynamically Bepaal de doelen dynamisch, ‘in the flow’ Rall M, Gaba DM (2005) Human Performance and Patient Safety. Philadelphia: Elsevier Churchill Livingstone. In Miller R, ed. Miller’s Anesthesia, 6th edition, pp 3021-72.

Multidisciplinaire (CRM) trainingen (1) Voorbereiding Onderwijs in BVDP Leesopdracht OnderwijsOnline Rall en Dieckmann 2005 - Crisis Resource Management to Improve Patient Safety Cordiaal-2-2016 - De-menselijke-factor-bij-Reanimatie

Multidisciplinaire (CRM) trainingen (2) Ontvangst Uitgangspunt training Vertrouwelijkheidverklaring Familiariseren Casus 1 > Debriefing casus 1 Uitleg CRM Pauze Casus 2 > Debriefing casus 2 Evaluatie en afsluiting

Vragen met betrekking tot: Evaluatie trainingen Vragen met betrekking tot: Mening over trainingsruimte? Tevredenheid over lesmateriaal? Tevredenheid over beeldmateriaal? Tevredenheid over duur van de training? Tevredenheid over feedback tijdens de training? Tevredenheid over communicatie tijdens de training? Tevredenheid over presentatie tijdens de training? Tevredenheid over bereikte resultaat? Algemene waardering training als geheel?

Resultaten evaluaties

Resultaten evaluaties

Opmerkingen studenten Multidisciplinair Leerzaam, realistisch Meer trainen Meer casuïstieken Veilige leeromgeving Debriefing maakt leerpunten inzichtelijk Meer beeldmateriaal gebruiken Meer simulatie in opleiding

Take-home messages - Proces Student formuleert leerdoel na training Opleiding neemt contact op met student via email In welke mate gewerkt aan leerdoel?

Take-home messages - Inhoud Goed communiceren Closed Loop Blijf evalueren Meedenken hardop / uitspreken Elkaar durven aanspreken Graded assertiviness Samenwerking in een team Bij naam noemen Leiderschap / volgerschap Fixatiefouten voorkomen

Patiëntveiligheid: Een teamsport!

Bronnenlijst Afbeeldingen Verlangen, R en Kuitens M (2016). Niet-technische factoren als verbindend element in een reanimatie. Cordiaal (2/2016) 52-54 http://www.vmszorg.nl/_library/14216/rapport_rein_willems_2004.pdf Gedownload op 20 december 2016 http://www.vmszorg.nl/Onderwijs-and-Opleiding Gedownload op 16 december 2017 http://www.vmszorg.nl/_library/6338/Kadernotitie-project-Raamwerk-Patientveiligheid-in-onderwijs-en-opleiding.pdf Gedownload op 16 december 2016 http://www.rijnstate.nl/web/Over-Rijnstate/Wetenschap-innovatie/Simulatiecentrum/Het-Team.htm Gedownload op 11 januari 2017 https://duiven.sp.nl/gerard-wassing Gedownload op 11 januari 2017 http://www.rijnstate.nl/web/show Gedownload op 11 januari 2017 https://nl.linkedin.com/in/henk-van-leeuwen-08199355 Gedownload op 11 januari 2017 http://www.metscenter.nl/trainingen/training/eusim-europese-simulatie-instructeurs-cursus-basis/ Gedownload op 11 januari 2017 http://nultweevier.nl/nieuws/han/han-breidt-uit-naar-groningen/ gedownload op 11 januari 2017 http://mapio.net/s/42992679/ Gedownload op 11 januari 2017 Hammink, E. en Rinia, M. (2011). Anesthesia Crisis Resource Management. Arnhem: Anesthesie Simulatie Arnhem voor Patiëntveiligheid, Rijnstate Ziekenhuis, Arnhem. http://livinlavidalowcarb.com/blog/take-home-messages-from-the-2011-nutrition-metabolism-symposium-in-baltimore/10509 Gedownload op 11 januari 2017 http://www.petervanheiningen.nl/wp-content/uploads/2015/10/pizap.com14448270167731.jpg Gedownload op 11 januari 2017 Eigen werk Roger Hendriks