Rollen binnen het werkplekleren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gesprekscyclus Quadraam
Advertisements

31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Opleidingsinfrastructuur
Herontwerp PDG-opleiding
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
3e bachelor Agogische wetenschappen
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
Vernieuwing verzorging
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Studiecoach Bijeenkomst
Academie voor algemene beeldende
Voortgangsgesprek fase 1
Van, voor én door het onderwijs.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Studieloopbaanbegeleiding
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Fontys Sporthogeschool beroepsvaardigheden 3e studiejaar
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Studieadviesregeling
Werkveldconferentie 13 november 2014
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Opbouw van de enquête 1. Tevredenheid over bureau extern en het raadplegen van de website van bureau extern 2. De start van het werkplekleren op de school.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Studieloopbaanbegeleiding. Rollen Examinator BPV begeleider Studieloopbaanbegeleider Vakspecialist Beoordelaar Begeleider integrale opdachten.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Beroepsoriëntatie (BO) Opleiding Verpleegkunde Cohort 2015 Ragna Raaijmakers Docent Werkplekleren Productbeheerder beroepsoriëntatie.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Start Oriëntatie Stage/ Werkplekleren
Studieloopbaanbegeleiding
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Bijeenkomst 26 september 2017
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
LOB -dag loopbaanbegeleiding.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Daphne Keller 30 augustus 2017
De samenwerking werkveld - opleiding bij het werkplekleren
Feedback en tussenevaluatie via Scorion
Doelstelling Beoordelingsprocedure voor alle studenten met het opleidingsprofiel als basis Niet op basis van gevoel en relatie … maar op basis van criteria.
Ouders en school samen Maart 2016
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Daphne Keller 29 augustus 2018
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Aandachtspunten bij opgeven plekken en verplaatsen studenten
De start van werkplekleren 2a
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Werkplekleren Dorrith Pennink
Transcript van de presentatie:

Rollen binnen het werkplekleren

Inleiding Het werkplekleren van een student vormt het hart van zijn of haar opleiding. Daar doet de student belangrijke ervaringen op en koppelt deze aan de theorie van de opleiding. De begeleiding van de student tijdens de stage is verdeeld over 3 personen; de praktijk-, de school- en instituutsopleider Samen begeleiden zij de student in zijn of haar ontwikkeling richting een startbekwame leerkracht. Op de opleiding wordt de student begeleid door een docent studie en werk, voorheen studieloopbaanbegeleider

Praktijkopleider De praktijkopleider is verantwoordelijk voor de dagelijkse begeleiding van de student tijdens het werken en leren op de school. Elke week bespreekt de student met de praktijkopleider de voorbereide en uitgevoerde activiteiten. Het doel van werkplekbegeleiding is om de student zelf antwoorden te laten vinden op de vragen: hoe doe ik het morgen/volgende week beter en hoe bekwaam ik me als leraar? De praktijkopleider observeert, coacht, geeft (mondelinge en schriftelijke) feedback en helpt de student. Op de school heeft de student het meest te maken met de praktijkopleider.

De praktijkopleider: is de directe begeleider van de student. adviseert de student bij het maken van het POP (persoonlijk ontwikkelingsplan) en PAP (persoonlijk activiteitenplan) voor de komende periode en de bijstelling van het POP en PAP na uitgevoerde lesactiviteiten bespreekt de uitgevoerde onderwijsactiviteiten en de planning voor de komende week. observeert onderwijsactiviteiten (o.a. lessen) van de student en geeft schriftelijke feedback en licht deze mondeling toe. geeft tussentijds feedback met behulp van Scorion (zie voor een toelichting pag. 11). begeleidt bij het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van de opdrachten en beroepstaken. maakt afspraken over de verslaglegging van de voorbereiding, uitvoering, evaluatie en reflectie en begeleidt dit. Lessen worden door de student voorbereid op een lesvoorbereidingsformulier. geeft een adviesbeoordeling over het functioneren van de student aan de instituutsopleider.

Schoolopleider De schoolopleider is verantwoordelijk voor de inhoud en coördinatie van het werkplekleren binnen zijn school. Hij neemt deel aan activiteiten rond het keurmerk opleidingsscholen en coördineert het keurmerkproces van de school. Hij traint en coacht de praktijkopleiders in het begeleiden van de studenten. Tevens onderhoudt de schoolopleider het contact met de instituutsopleider en het centrum voor werkplekleren van ITT. De schoolopleider houdt met elke student een intakegesprek om verwachtingen goed op elkaar af te stemmen

De schoolopleider: is op de hoogte van de ontwikkeling en het algemeen functioneren van de studenten die op zijn school stage lopen. onderhoudt contact en overlegt regelmatig met de instituutsopleider. houdt intakegesprekken met studenten en koppelt studenten aan praktijkopleider. regelt voor de nieuwe studenten: sleutels, kluisjes, postbakjes, kopieerpas, toegang tot computers en dergelijke. coacht de praktijkopleider in begeleidings- en beoordelingsadviestaken. houdt evaluatiegesprekken met praktijkopleiders over de begeleiding van student. bemiddelt in conflicten tussen praktijkopleider en student en legt dit bij een blijvend geschil voor aan de instituutsopleider. organiseert intervisiebijeenkomsten en informatieve bijeenkomsten over werkplekleren voor de praktijkopleider ondersteunt de student bij het verhelderen en formuleren van een geschikte onderzoeksvraag

Instituutsopleider De instituutsopleider onderhoudt het contact met de praktijk- en schoolopleider voor het optimaliseren van de leeromgeving voor de begeleiding en beoordeling van de student. De instituutsopleider is tevens verantwoordelijk voor de eindbeoordeling van de student.

De instituutsopleider: overlegt structureel met de schoolopleider over de ontwikkeling en het algemeen functioneren van de studenten. legt een klassenbezoek af bij alle eerste fase studenten als onderdeel van het bindend studieadvies. legt een klassenbezoek of schoolbezoek af bij studenten uit andere fasen als er sprake is van een kritische tussenevaluatie of op verzoek van de praktijkopleider, schoolopleider, docent Studie en Werk of van de student. bemiddelt indien nodig bij conflicten tussen student en school. stelt de eindbeoordeling vast op basis van advies van de praktijkopleider en zelfevaluatie door de student. begeleidt in samenwerking met de schoolopleider de praktijkopleiders. heeft contact met de docent Studie en Werk bij problemen of een onvoldoende stage van de student.

Docent Studie en Werk Binnen Studie en Werk (S&W) staan drie doelen voorop: reflectie, zelfsturing en studie- overstijgende problematiek. Bij S&W leert de student te leren reflecteren op de eigen ontwikkeling ten aanzien van relatie, competenties en autonomie en vorming van het professioneel werkconcept (wat kan en wil de student in het licht van zijn toekomstige beroep). Daarnaast ondersteunt de docent S&W de student in de keuzes die hij in zijn studie kan maken en in zijn competentieontwikkeling. Binnen de S&W-bijeenkomsten komen ervaringen uit de stage regelmatig aan bod. De docent S&W ondersteunt de student bij het bijstellen van zijn POP en PAP.

De docent S&W: begeleidt de student bij het reflecteren op de persoonlijke en professionele ontwikkeling. begeleidt de student bij het ontwikkelen van een visie op onderwijs. begeleidt de student bij het formuleren van zijn POP en PAP en geeft hier feedback op. begeleidt de student bij het doen van onderzoek. Overlegt met de student over zijn voortgang en ontwikkeling van de student op de werkplek. Zo nodig kan de docent S&W informatie verkrijgen bij de instituutsopleider is op de opleiding het eerste aanspreekpunt voor de student