Informatieve bijeenkomst INNOVEREN,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Hoe ontstond dit initiatief ?
Implementatie van de UNCO-MOB
Gezondheid, versterkt in eigen hand
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
STRATEGISCHE PLANNING
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Ontwerpprojecten In de praktijk
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Een startersgids voor innovatie
Innovatie voor kwaliteitskringen
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Evaluatie van een proces
Inleiding tot marktonderzoek
Inleiding tot marktonderzoek
ICT in het schrijfonderwijs
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
© de vries business consultancy, 2008
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Introductie G!DS. Inhoud  Wat is G!DS?  Wat kan ik met G!DS?  Data in G!DS  Kwaliteitscontrole  Uitvoer uit G!DS  G!DS Sites  Aan de slag met G!DS.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Verpleegkundig redeneren
Wjk.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 1 Introductie op de module.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Commissie Ruimte 2 april 2013 Drs. Wiel Ploegman, voorzitter raad van bestuur Drs. Pierre Dols, senior beleidsadviseur Innoveren door Verbinden.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Startnotitie dagactiviteiten 1.Huidige situatie 2.Stip op de horizon 3.Focus bestuurlijke aanbesteding 4.Financiële doelstellingen.
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Business Process Management
Anders kijken, anders doen
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Definitie Thuisondersteuning (concept) - 1
SMART CITY DORDRECHT Ruimte voor innovatie.
Teambarometer.
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Direct Uitwerken concept DEM
Seminair E-health in de zorg Beilen, 25 januari 2018
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Inspelen op innovaties
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Transcript van de presentatie:

Informatieve bijeenkomst INNOVEREN, gericht op invulling innoveren in jaar 1 en 2 Inhoud: - competentie innnoveren - vormen van innovaties - het proces van innoveren volgens het basisboek - de innovatiestappen - innoveren in het onderwijs jaar 1 en 2 - innovaties in module 1 en 2 - ondersteunende middelen - oefening

Innoveren: De ergotherapeut implementeert of ontwikkelt nieuwe werkwijzen (methoden, procedures, interventies, evidence), producten of diensten, zodat hij bijdraagt aan vernieuwing en verbetering van ergotherapeutische zorg en dienstverlening en aan de ontwikkeling van het beroep. Ondernemen: De ergotherapeut speelt inop veranderende vragen en behoeften en neemt initiatieven om nieuwe klanten en martkten te vinden om diensten en producten te positioneren en te realiseren, zodat continuering of uitbreiding van ergotherapeutische zorg en dienstverlening binnen de organisatie in de toekomst gewaarborgd is. Beroepscompetenties

Innovaties in soorten en maten * spontaan versus gepland * radicaal versus incrementeel * sociale innovatie versus technologische innovatie * proces- en productinnovaties * veel gebruikte indeling in soorten innovaties: Innovaties in soorten en maten Product- innovatie Een app, die de client helpt om zijn gezondheid te monitoren of bij het zelf oefenen Opleiding kinder- ergotherapeut Wassen zonder water Opvouwbare scootmobiel Telezorg Proces- innovatie De zorg(infrastructuur) slimmer, efficiënter en mensgerichter maken Specifieke “zorgpaden”, ketenzorg- model Dementieketen Verbeterd overdrachtsrapportage van 2e naar 1e lijn Dienst Thuiszorg- online Technologie, waarmee mensen zelf de benodigde info kunnen achterhalen Buurtzorg Nederland (?)

Procesmodel bij innoveren Proces wordt op verschillende manieren, maar wel vergelijkbaar beschreven, o.a.: Procesmodel bij innoveren = procesmodel voor innovatieproces in de opleiding = kapstok in “leidraad onderne-mendheid” Eerder beschreven procesmodel (conform Sheffield) Verhagen (2015) Ondernemen en innoveren in de zorg en welzijn. Van signaal naar succesverhaal. Beroepscompetenties ergotherapie Ontdekken innovatiebehoefte Signaleren: van signaal naar idee (fase 1) Bepalen van de gewenste verandering of innovatie Analyseren huidige en gewenst situatie Formuleren van (innovatie)voorstel Genereren en selecteren ideeën Ontwerpen en testen   Oriënteren: van ideeën naar basisconcept(en) (fase 2) Onderzoeken: van basisconcepten naar concept (fase 3) Oriënteren op oplossingsrichtingen Ontwikkelen van anderen of nieuwe werkwijzen, diensten of producten Toepassen en bijstellen van verandering/innovatie Implementeren en kwaliteit borgen Implementeren: van concept naar product (fase 4) Evalueren (fase 5) Evalueren of onderzoeken van verandering/innovatie Implementeren en borgen van de verandering

De innovatiestappen in het kort Fase Doel Activiteiten Resultaat 1: Signaleren: van signaal naar idee   Formuleren van een innovatie- opdracht Actief zoeken naar signalen voor klantfricties ofwel innovatiekansen *** Bedenk oplossingsrichtingen (creativiteit) Co- creatie met klant startnotitie 2: Oriënteren: van ideeën naar basisconcept(en) Ontwikkelen van een of meer basisconcepten Orientatie op externe omgeving (DESTEP) *** Orientatie op de organisatie (7S- model) *** Orientatie op financieen *** Orientatie op de innovatie zelf (met probleemboom en doelenboom) Innovatie ideeen → basisconcepten Onderzoeks-plan 3: Onderzoeken: van basisconcepten naar concept Uitwerken van een kansrijk concept en een strategie uitzetten SWOT- analyse van de basisconcepten en Confrontatiematrix *** Strategie bepalen en uitzetten Concep(en) ontwerpen via bijschaven Businessplan Business-plan 4: Implementeren: van concept naar product Het product implementeren Fysieke implementatie (maken, in pilot) Mentale implementatie (leren : informeren, accepteren, internaliseren) Structurele implementatie (inpassen) Evaluatie-plan 5: Evalueren: Van product naar verbeterd product Evaluatie innovatie aan de hand van output organisatie Vaststellen (meten) van output, outcome en impact. Ev. Social Return on Investment (SROI) Ev. Opstellen verbeterplan Ev. een verbeterplan Studie-jaren 1 + 2 *** = directe link met leidraad ondernemendheid

De innovatieve opdracht in jaar 1 en 2-1

De innovatieve opdracht in jaar 1 en 2-2 Module 1 ”Aan de slag met ergotherapie” Ontwerp op basis van Verhagen (2015) een innovatie voor een aanpassing/algemene voorziening/collectieve voorziening in de wijk voor een groep thuiswonende volwassenen met handelingsproblemen ten gevolge van hun chronische ziekte. Het moet gaan om een oplossing die gericht is op het compenseren van een door de doelgroep ervaren (ergonomisch) handelingsprobleem in de fysieke woonomgeving. Bepaal de concrete woon- en/of leefomgeving. Beperk je hierbij tot een wijk/buurt/kern. Ga er vanuit dat de doelgroep deze vraag stelt als burgerinitiatief. Ervaringen: ….. Module 2 “Count me in….” Je ontwikkelt een plan voor de speelplaats / speeltuin van de school of voor in de gemeente waar jij de opdracht kunt uitvoeren. Dit is afhankelijk waarvoor jullie als groep kiezen in overleg met én met toestemming van de begeleidende docent. Het doel is een wijk, speelplaats, speeltuin te ontwikkelen of te herinrichten zodat deze voor alle kinderen toegankelijk is in fysieke, sociale en culturele zin. De innovatieve opdracht in jaar 1 en 2-2

Ondersteunende middelen Op dit moment beschikbaar: - BASISBOEK Ondernemen en innoveren in zorg en welzijn. Van signaal naar succesverhaal (Verhagen, 2015) - WERKMODEL Innovatieve en Strategische Praktijkopdracht Module 2 - WEBLECTURES DESTEP (omgevingsanalyse) en 7S- model (organisatie- analyse) - BEOORDELINGSRUBRIC voor eindproduct Ondersteunende middelen

MPG 3 en MPG 4: Bespreek de geplande innovatie met de andere groep en andere docenten MPGs jaar 2: a. brainstorm na over mogelijke innovaties bij de eigen module (product, proces, dienst) b. deel de ervaringen met anderen Oefening