Stand van zaken Verbeterplan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aan de slag met vakmanschap! Kick-offTeam/datum. Film Vakmanschap.
Advertisements

Dwangsom bij niet tijdig beslissen
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Herinrichting openbare ruimte project Van Ballegooijsingel
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Regionalisering brandweer/doorontwikkeling VRU
Sociaal Plan Omgevingsdienst Midden-Holland
Bijeenkomst Sociaal Beleidskader RUD’s 11 april 2012 Amersfoort.
Omgevingsdienst Rivierenland “ Van én voor de deelnemers”
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
Implementatie Normblad 8002
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Producten & Werkprocessen
7 oktober 2014 Dierenpark Emmen
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
Presentatie projectplan werkgroepen
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
“Help mij het zelf te doen”
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Informatiebijeenkomst voor raadsleden van de BAR gemeenten Leerlingenvervoer 3 april 2013 Informatiebijeenkomst leerlingenvervoer 3 april 2013.
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
Informatiebijeenkomst herindelingsprocedure Groningen, Haren en Ten Boer 8 april 2016.
Dekkingsplan ten behoeve van definitieve begroting
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Procedure bij de gemeente Cees Ortelee. Opbouw presentatie 1. Stand van zaken bij de gemeente 2. Vervolg: Bestemmingsplanprocedure 3. Vragen.
RUD GRONINGEN - Samen werken aan kwaliteit - Informatiebijeenkomst raadsleden Bellingwedde 22 november 2012.
1 Gemeente Bellingwedde en de RUD Presentatie beeldvormende commissie 22 november 2012.
Schuldhulpverlening Tijdlijn schuldhulpverlening 2011 Beleidsplan integrale schuldhulpverlening vastgesteld 2013 (juli) start onderzoek rekenkamer in Ridderkerk.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Nieuwbouw zwembad BIO 9 april Doel van de presentatie Informatie verstrekking over: Projectorganisatie. Stand van zaken project /planning. Stichtingskosten.
Haalbaarheid woningbouwlocaties Bij het vermoeden dat er voor een locatie belemmeringen te verwachten zijn, zijn eerst de onderzoeken m.b.t. de te verwachten.
Inkoop Jeugdhulp 2017 Contractering (regionale) jeugdzorg per 1 januari maart 2016.
13 december Implementatie op hoofdlijnen 2.Uitwerking programmering Monitoring Aanwijzen en afvoeren Voorlichting en informatiesysteem 3.Wat kunt.
Jaarverslag Inleiding 2.OR en communicatie 3.Onderwerpen 4.Advies en instemmingsverzoeken 5.Kennis en scholing OR 6.OR en samenwerking met andere.
De Omgevingswet Hilde Donker
Aan de slag met Kwaliteit, de Collegiale Toets VTH in de praktijk Mirjam Hassing Diederik Stoorvogel Sake Kuipers.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
WOG Opening Verslag vorige keer
Op naar een MFA in het gemeentehuis?
Energiebesparing bij bedrijven
Informatiebijeenkomst Raad Westerkwartier
Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda
Presentatie Integrale Veiligheid
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Uitvoeringsprogramma Landerd 2020 Sterkte-/zwakteanalyse
Kennis delen.
WOG Opening en welkom Verslag vorige keer
Omgevingswet en omgevingsvisie
Apeldoorn.nl vernieuwd live op 6 februari a.s.
Oprichting Regionaal Landschap Schelde–Durme vzw
Uitdagingen voor lokale overheden
Gemeenschappelijke regeling Publieke Gezondheid & Zorg
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Landelijke raad 8 December 2018
WOG Opening en welkom Verslag vorige keer
Jaarverslag 2017 – 2018 Medezeggenschapsraad Kbs De Howiblo
Update Wmo Raad Twents ondersteuningsmodel woensdag 24 oktober 2018
Van wet naar Brabantse praktijk
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Stand van zaken Verbeterplan Omgevingsdienst Groningen bundelt kennis & ervaring Presentatie AB 17-02-2017

moet nog mee bezig klaar

Basis op orde Dienstverleningsovereenkomst, mandaatbesluit en jaaropdracht 2017 liggen voor ter vaststelling Begin december verstuurd aan colleges Van een aantal deelnemers vaststellingsbesluiten ontvangen De overige deelnemers hebben een e-mail gekregen met de vraag wanneer de documenten worden ingebracht voor vaststelling in het college. Beschrijven van producten en diensten PDC-matrix 2017 vastgesteld in AB 25-11-2016 Werkgroep PDC, waar ook een aantal deelnemers in participeren, zijn op dit moment bezig met het beschrijven van een groot aantal producten. Uniforme werkprocessen primair proces opgenomen in zaaksysteem LOS

Basis op orde Algemene dienstverleningsvoorwaarden in ontwikkeling 8-12-2016: inventariseren van vragen en onduidelijkheden, en eerste beantwoording en vaststellen van rode lijnen in OGP 19-1-2016: bespreken concept algemene dienstverleningsvoorwaarden, inclusief beantwoording vragen en onduidelijkheden in OGP Spelregels voor tijdschrijven gereed Vanaf 1 januari wordt er tijd geschreven in het LOS in plaats van in LIZA Er zijn spelregels vastgesteld om ‘goed’ op de producten en diensten tijd te kunnen schrijven. Deze spelregels zijn besproken met alle medewerkers via meerdere kanalen. De komende weken wordt het tijdschrijven gemonitord om kinderziektes er zo snel mogelijk uit te hebben. Herinrichten financiële administratie is in ontwikkeling De herinrichting van de administratie gebeurt in samenwerking met de provincie. Zij voeren namelijk financiële administratie voor de Omgevingsdienst. 2017 gebruiken we als leerjaar. De financiering gebeurt in 2017 en 2018 nog op basis van input. Alle producten en diensten uit de PDC zijn inmiddels als kostendrager aangemaakt in de administratie.

Basis op orde Uitvoeringsprogramma 2017 ligt in concept bij opdrachtgevers Op verzoek van alle opdrachtgevers in het OGP van 8-12-2016 is het concept UVP 2017 in week 1 verstuurd naar alle opdrachtgevers. Reactietermijn: 1 week. Naar aanleiding van opmerkingen wordt op 19-1-2017 in het OGP een terugkoppeling gegeven van de (mogelijke) verwerking van de reacties. UVP 2017 ligt voor ter vaststelling in het DB van 3-2-2017. Borging van Verordening Kwaliteit VTH Groningen Om (continue) te monitoren in hoeverre wij voldoen aan de eisen zoals gesteld in Verordening wordt gekeken naar een systeem (HR 21) als hulpmiddel. Verordening kwaliteit wordt de basis, zodat eind van het jaar gerapporteerd kan worden aan onze deelnemers over waar wij staan en of wij voldoen (m.u.v. comply or explain)

Basis op orde Borging van procescriteria Er komen wijzigingen in wet- en regelgeving aan die zowel van invloed zijn op onze deelnemers, maar ook op onze organisatie. Deze wijzigingen komen voort uit het wijzigingsbesluit Omgevingsrecht die naar alle waarschijnlijkheid medio juli 2017 in werking treedt. Wijzigingen zijn o.a. : Komst van een uniform uitvoerings- en handhavingsbeleid op niveau van de taken die belegd zijn bij de Omgevingsdienst. Complementeren inrichtingenbestand Hierover ook van gedachte gewisseld met toezichthouder IBT Omgevingsrecht van de provincie. 3 februari wordt hierover een discussienota ingebracht in het DB.

Klant centraal Onderzoek naar verscherpen van de rollen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden hulpstructuren in afronding Eerste bevindingen op 9 januari besproken met stuurgroep Afgelopen week nog 2 gesprekken plaatsgevonden Bijeenkomst wordt gepland met opdrachtgevers en ODG om te brainstormen Werving- en selectie accountmanagement gaat van start 1 vaste accountmanager 1 tijdelijke accountmanager Voorbereidingen voor MTO zijn gestart On hold in verband met lopende ontwikkelingen

Klant centraal IBP gesprekken worden gevoerd, teamplannen zijn in de maak Alle medewerkers hebben een IBP gesprek Teamplan wordt aan gewerkt, begeleiding wordt geboden op een deel van het Teamplan. De teams worden ondersteund door een externe adviseur bij het onderdeel kernwaarden vertalen naar de praktijk. Samen met de interne projectgroep zal de opzet en inhoud van de begeleiding bepaalt gaan worden.

Stand van zaken LOS

LOS: 2 januari 2017 een feit Het Leefomgeving systeem (LOS) is twee weken live. De livegang verloopt goed. De meeste vragen gaan over de werking van het LOS en interne werkafspraken. Er zijn weinig technische problemen. Het projectteam LOS, Genetics en interne medewerkers ondersteunen ODG medewerkers bij de werking van het LOS. Ook faciliteert het projectteam LOS medewerkers van het bevoegd gezag door middel van een helpdesk en inloopsessies.

Andere ontwikkelingen

Andere ontwikkelingen Martin Kremers nieuwe teamleider VV Bouw en Bijzondere wetten met ingang van 2 februari 2017. Voor de functie van teamleider TH Bouw Bodem, Bijzondere wetten en BOA zijn wij nog in gesprek met een beoogd teamleider. Voor de andere functie van teamleider voor het team BRZO wordt de werving- en selectieprocedure opnieuw gestart. Er wordt een formatieonderzoek uitgevoerd binnen het team Advies door een extern adviesbureau (Yacht). Het resultaat is een objectieve beoordeling van de formatie zoals deze op dit moment is voor het huidige takenpakket.

Andere ontwikkelingen Jaarverslag 2016 Er wordt gewerkt aan een jaarverslag 2016 voor alle individuele deelnemers. Workshopbijeenkomsten Ieder kwartaal gaan we met de hele organisatie een workshopbijeenkomst organiseren. Onderwerpen als Omgevingswet, Energie, maar ook onderwerpen/ zaken die leven in de organisatie.

Andere ontwikkelingen Inbreng extra taken gemeente Slochteren De stuurgroep Midden-Groningen harmoniseert de werkpakketten van Slochteren, Menterwolde en Hoogezand-Sappemeer. Hieruit vloeit de wens om de taken van Slochteren op het gebied van milieu en wabo (bouw) in te brengen. Ambtelijk zijn de gesprekken in een vergevorderd stadium. Belangrijkste acties voor de korte termijn zijn: Een check of de ingebrachte formatie in evenwicht is met het takenpakket dat wordt afgenomen. Duidelijkheid over de overname van medewerkers. Met 3 medewerkers van Slochteren vinden oriënterende gesprekken plaats. De inzet is om het AB van april een businesscase te kunnen voorleggen.

Andere ontwikkelingen Inbreng extra taken gemeente Haren Het college van B&W van Haren heeft ingestemd met de tijdelijke inbreng van taken en met de concept businesscase voor de structurele inbreng van taken. Vanaf 1 januari 2017 voert de Omgevingsdienst tijdelijk voor Haren de milieutaken uit op basis van een meerwerkcontract. De Omgevingsdienst heeft 1 medewerker van Haren overgenomen. Het college van B&W legt de concept businesscase ter besluitvorming voor aan de gemeenteraad. Indien de raad positief besluit, dan wordt de concept businesscase definitief gemaakt. De definitieve businesscase wordt vervolgens ter besluitvorming voorgelegd aan het AB.

Andere ontwikkelingen Onderzoek APV-taken Het besluit van het DB is gecommuniceerd met de andere AB-leden en de regisseurs van de betrokken gemeenten. Het onderzoek is opgestart. Eerste stap is om als projectgroep bij elkaar te komen. De betrokken gemeenten hebben tot vrijdag om een vertegenwoordiger af te vaardigen. Bijeenkomst raden- en staten Bijeenkomsten raden- en staten in voorbereiding.

Lloydsweg 17 9641 KJ Veendam 0598 – 788 000 www. od-groningen Lloydsweg 17 9641 KJ Veendam 0598 – 788 000 www.od-groningen.nl info@od-groningen.nl