Les 4 voor 22 oktober 2016
Mozes schreef de boeken van Job en Genesis toen hij in Midian woonde. Dus Job is een van de eerste boeken van de Bijbel. In tegenstelling tot andere boeken in het Oude Testament, is het boek Job niet gerelateerd aan Gods Verbond met Zijn volk. Het hoofdthema van Job is universeel: God en het lijden van de mens. 1.Het ontdekken van God. De Natuur getuigd van God. God, de Schepper. 2.Het lijden van de mens. Waarom is er zoveel lijden? Waarom lijden wij? 3.God en het lijden van de mens. 1.Het ontdekken van God. De Natuur getuigd van God. God, de Schepper. 2.Het lijden van de mens. Waarom is er zoveel lijden? Waarom lijden wij? 3.God en het lijden van de mens.
De natuur onthult genoeg over God, zodat we Hem kunnen kennen en Hem prijzen. Er is geen excuus om te geloven in een God die de wereld heeft geschapen, na het aan de natuur te hebben gevraagd. We zouden lachen, indien iemand zou zeggen dat een complexe smartphone bij toeval gemaakt zou zijn, zonder een ontwerper. Waarom zouden we accepteren dat er iets veel complexer (natuur) bij toeval werd gemaakt?
Los van het getuigenis van de natuur, spreekt ook logica over het bestaan van God als Schepper. Een punt in het voordeel van het bestaan van God is dat niets uit zichzelf is voortgekomen, en dat niets zichzelf heeft gecreëerd. Bijvoorbeeld: wij zijn voortgekomen uit onze ouders, en zij zijn door onze grootvaders voortgebracht, enzovoort. Wij kunnen teruggaan tot dat wij iemand of iets tegenkomen dat altijd al bestond omdat dat niet door iets is voortgebracht. Wij kennen slechts ÉÉN Die niet geschapen is en Die van eeuwigheid af al bestaat: God. Veel geleerden zullen trachten te bewijzen dat wij zonder God bestaan, maar dat maakt de dwaling geen waarheid.
“Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat u in Mij vrede zult hebben. In de wereld zult u verdrukking hebben, maar heb goede moed: Ik heb de wereld overwonnen.” (Johannes 16:33) Job behandelt een van de grootste uitdagingen waarmee mensen worden geconfronteerd, wanneer zij proberen te begrijpen dat God liefde is. Waarom staat een liefhebbende God toe dat Zijn schepselen moeten lijden, zonder hun lijden te verlichten? Het boek Job verklaart dat kwaad de bron van lijden is. Aan de andere kant is God almachtig en liefhebbend. Hij geeft om Job en brengt een definitieve remedie voor zijn situatie. God veroorzaakt geen lijden. Integendeel; Hij heeft een plan om die pest definitief uit te roeien. Wij moeten Zijn vriendelijkheid vertrouwen en op de vervulling van Zijn plannen wachten.
“Uw handen hebben mij gevormd en gemaakt. Zij zijn beide om mij heen, en U verslindt mij.” (Job 10:8) Job twijfelde niet aan het bestaan van God of dat Hij machtig was om te scheppen. Niettemin vroeg hij zich continu af: “Waarom lijd ik? Wat heb ik verkeerd gedaan dat ik zo moet lijden? Atheïsten denken dat lijden deel uitmaakt van het toeval dat ons leven beheerst. Maar dat is een zeer onbevredigend en hopeloos antwoord. Gelovigen worstelen met de acceptatie dat lijden ook degenen treft die getrouw zijn aan Gods wil. Soms is lijden een direct gevolg van onze zonden, maar dat is niet altijd het geval. Als gevolg daarvan kunnen wij soms twijfelen aan Gods ware karakter.
“Volstrekt niet! Zo echter moet het zijn: God is waarachtig maar ieder mens een leugenaar, zoals geschreven staat: Opdat U gerechtvaardigd wordt wanneer U rechtspreekt, en overwint wanneer U oordeelt.’” (Romeinen 3:4 ) Het is moeilijk voor ons om Gods goedheid te accepteren terwijl we in deze wereld vol kwaad leven, wat pijn en lijden met zich meebrengt. Begrijpen engelen en andere niet- gevallen werelden het? Als God Lucifer had vernietigd, kort nadat hij in opstand tegen Hem was gekomen, zouden ze God als een harteloze tiran hebben gezien. Zoals Paulus zegt, zal het oordeel Gods karakter rechtvaardigen. De manier waarop Hij met de zonde is omgegaan, zal laten zien dat God liefde is en dat Zijn handelingen rechtvaardig zijn naar alle engelen, de niet-gevallen werelden en al de mensen die op deze aarde hebben geleefd.
"Iedere vraag van waarheid en dwaling in de reeds lang bestaande controverse is nu duidelijk gemaakt. De resultaten van rebellie, de vruchten van het opzijzetten van de goddelijke wetten zijn blootgelegd ten aanschouwen van alle geschapen denkende wezens. De uitwerking van Satans heerschappij in tegenstelling tot de regering van God is voorgelegd aan het hele universum. Satans eigen werken hebben hem veroordeeld. Gods wijsheid, Zijn rechtvaardigheid en Zijn goedheid staan volledig gerechtvaardigd. Het is te zien dat al Zijn handelen in de grote strijd is uitgevoerd met betrekking tot het eeuwige welzijn van zijn volk en het welzijn van alle werelden die Hij heeft gemaakt. 'Al Uw werken zullen U loven, o Heer; en Uw heiligen zal U zegenen 'Psalm 145:10. De geschiedenis van de zonde zal tot in alle eeuwigheid staan als een getuige, dat met het bestaan van Gods wet al het geluk gebonden is van alle wezens die Hij geschapen heeft. Met alle feiten van de grote strijd in ogenschouw, verklaart het hele universum, zowel loyaal en opstandig, eensgezind: '. Rechtvaardig en waarachtig zijn Uw wegen, Gij Koning der heiligen' " E.G. White: De Grote Strijd, hoofdstuk 42, bladzijde