LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

STRATEGISCHE PLANNING
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Waarde creatie Van droom naar succesvolle onderneming Bedrijfsfilosofie Overview BV John Baken April 2008 To enrich the world …
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
“Zet je tanden in een boek”
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Workshop Onderzoeksvaardigheden
TRAINING PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Doelstellingen formuleren
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
CanDo Coaching.
Methodiek om input voor Visie te verzamelen
Visie & Strategie.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
VORMING MANAGEMENTTEAM. Inhoud vorming managementteam 1. Hoe kan een mantelzorgvriendelijke organisatie er uit zien? 2. Naar een mantelzorgvriendelijk.
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
ONTWIKKELEN VAN EEN MANTELZORGVRIENDELIJKE VISIE
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Naar een optimaal HR - beleid
Strategie DAG 1: Missie : WAAR WE VOOR STAAN Waarom bestaan we, toegevoegde waarde, Waarin onderscheiden we ons? Visie : WAAR WE VOOR.
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Naar een duurzaam HRM beleid
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Thomas Belmans Marijn Peeters
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Najaar 2012 Hockey: het is ‘net’werken Strategie KNHB 2020.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Juni 2013 Theo Klarenbeek Directeur Huisvesting Strategisch vastgoed.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
GROEIEN MET JE IDENTITEIT. EVEN VOORSTELLEN… WAT IS EEN KLANT?
Fix it! De Energieke Samenleving als context en als bijdrage Maarten Hajer Naar een Energieakkoord voor duurzame groei, 16 nov 2012.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Samenwerkingsprikkels over gemeentegrenzen heen  Studiedag 31 augustus 2016: Visie, vertrouwen en belangen als basis voor succes !?  Ward Saver, Mentor.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Netwerk DAK
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
HELP! Beren op de omgevingsweg
Waarden & organisatiecultuur
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Visie en strategie Les 4: strategie.
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Duurzame inzetbaarheid
De week van de vrijwilliger
Duurzame inzetbaarheid
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Sociaal / ethisch ondernemen
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

LL

HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning

Organisatieontwikkeling Organisatieontwikkeling >> Strategische planning Fase 2: Formuleren missie, visie en warden 2.1 Engageren – Dromen 2.2 Missie 2.3 Visie 2.4 Waarden

Organisatieontwikkeling Organisatieontwikkeling >> Strategische planning Fase 2: Formuleren missie, visie en warden 2.1 Engageren – Dromen Vooraleer u keuzes maakt en begint is het een goed idee om de creativiteit aan te spreken. * Verkennen waar u als HvHK wil voor gaan en welk verschil u met HvHK lokaal wil maken! * Methodiek: Coverstory (1/4)

Organisatieontwikkeling 2.1 Engageren – Dromen Methodiek: Coverstory (2/4) Stel in 2016 staat HvHK in het kader van een zeer succesvol/geslaagd project op de cover van: Expoo _ opvoeding Welliswaar _ gezondheid Wat zou er dan op die cover moeten staan?

Organisatieontwikkeling 2.1 Engageren – Dromen Methodiek: Coverstory (3/4) Ga er vanuit dat het tijdschrift verschijnt in oktober Maak een krachtige titel: Vb. Project X enorm succes Vb. Y onder de indruk van project X Vb. Vais valt op met project X Bedenk een passend en krachtig beeld. Welke randverhalen komen in een themanummer over HvHK? (een drietal)

Organisatieontwikkeling 2.1 Engageren – Dromen Methodiek: Coverstory (4/4) Centrale artikel: Titel van het artikel. De succesfactoren van het project. Vaak voorkomende adjectieven in het artikel. Doelstelling vna het project. Voorgeschiedenis van het project. De partners die meewerkten aan het project. Bedenk een 3- tal randverhalen die bij HvHK horen: Externe partner vertelt over zijn samenwerking met xxx. Partner W lovend over… Impact van project X is een voorbeeld voor… Aan de slag: 20 – 30 minuten uitwerking in groep Iedere groep stelt aan de anderen zijn covers en verhaallijnen voor. (5 minute/groep) Korte groepsdiscussie (wat waren gedeelde elementen, waar waren er verschillen, waarom zijn er verschillen, zijn die aanvullend,…)

Organisatieontwikkeling Organisatieontwikkeling >> Strategische planning Fase 2: Formuleren missie, visie en warden 2.2 Missie Geeft identiteit aan HvHK. Is duurzaam. Gedragen door de kern van de organisatie. Duidelijk. Helpt mee te focussen op kernactiviteiten. Moet aantonen waarin HvHK zich onderscheidt van andere HvHK. Helpt bij externe verantwoording en een gewenste profilering. Wie bent u? Wat doet u? Wie is uw doelgroep? In welke van hun behoeften voorziet uw aanbod? Wat wil u betekenen voor wie? Methodiek: Business Canvas Model Schematische voorstelling van partners, activiteiten, middelen, doelgroepen. Centraal daarin staan uw ‘value proposition’ of voornaamste doelen weergegeven, die bijgeschaafd kunnen worden tot een coherente missie.

2.3 Visie Kan omschreven worden als een realistische dagdroom en geeft een antwoord op de vraag. Waar wil u naar toe? Beantwoordt vier vragen: Wat zijn uw idealen? Waarheen gaat u? Waarin blinkt u uit? Welke kernkwaliteiten zet u in? Een aantal kenmerken van een goede visie: Relatief stabiel en consistent in de tijd. Biedt inspiratie en houvast bij verandering. Geeft het doel aan en niet de weg hoe de organisatie dat doel gaat bereiken. Containerbegrippen (bijvoorbeeld draagvlak, globalisering) en lege begrippen (vb optimale, effectieve...) zijn uit den boze. Zeg wat u bedoelt en maak het concreet. Organisatieontwikkeling

2.3 Kernwaarden De kernwaarden bepalen vanuit welke overtuiging en welke waarden een HvHK haar taak wil waarmaken. De waarden van de organisatie vormen de sleutel tussen strategie en cultuur. De waarden moeten de organisatie ondersteunen in het realiseren van haar doelstellingen. Is dit waar uw HvHK voor en achter wil staan? Hoe / van waaruit zal u dit doen? In fase 1, het verzamelen van strategische input, zullen er al waarden aan bod gekomen zijn bij de verschillende analyses. In SWOT-analyses e.d. ligt de nadruk echter vaak op meer analytische en rationele elementen. De lijst met waarden is daarom waarschijnlijk nog niet volledig. Organisatieontwikkeling